Industry Wire

Geplaatst door Telefoonboek.nl

60% van bedrijven regelmatig slecht telefonisch bereikbaar

60 procent van de ondernemingen is tijdens kantooruren regelmatig slecht telefonisch bereikbaar. Vooral gemeenten, webshops en bedrijven in de bouw nemen nauwelijks de telefoon op, maar ook winkels en financiële instellingen zijn opvallend slecht bereikbaar. Bedrijven in de provincies Gelderland en Zeeland zijn het beste telefonisch bereikbaar, bedrijven in de regio Utrecht en Noord-Holland het slechtst. Dat blijkt uit onderzoek¹ van Telefoonboek.nl op basis van feedback voor 150.000 bedrijven en een online onderzoek onder 3.700 consumenten. Het best telefonisch bereikbaar zijn bedrijven in de mondzorg, dieren en verzorging, kappers, fysiotherapeuten en schoonheidssalons.

Kwart gaat naar concurrent

Bijna 30 procent van de consumenten die het bedrijf niet konden bereiken per telefoon, belde voor een bestelling, afspraak of een reservering. “Dit percentage consumenten belt dus heel gericht en kan de ondernemer direct een klant of omzet kosten, terwijl de ondernemers in ons kwalitatieve onderzoek² wel aangeven het belang van telefonische bereikbaarheid te kennen” licht Petra van Dreumel van Telefoonboek.nl toe. Ruim 35 procent wilde informatie over een dienst of product en 7 procent een prijsopgave. Verder geeft één op de vier personen aan naar een concurrent te gaan wanneer ze het bedrijf niet telefonisch kunnen bereiken.

Places Antwoordservice verbetert bereikbaarheid met persoonlijke assistente

Opvallend is ook dat ondernemers hun telefonische bereikbaarheid beter inschatten dan dat deze daadwerkelijk is en de impact van slechte bereikbaarheid onderschatten. Niet alleen lopen zij potentiële klanten mis, maar niet-bereikbare bedrijven scoren ook slecht op service, kwaliteit en algemene indruk. Met de introductie van Places Antwoordservice wil Telefoonboek ondernemers de mogelijkheid bieden om hun telefonische bereikbaarheid te verbeteren. “Bedrijven kunnen hiermee de telefoon laten beantwoorden door een persoonlijke assistente op momenten dat zij zelf niet bereikbaar zijn”, licht van Dreumel toe. Kijk voor meer informatie over deze service op: www.places.nl/antwoordservice.

Bereikbaarheidsscore op Telefoonboek.nl

Telefoonboek.nl toont sinds kort ook de telefonische bereikbaarheid van een bedrijf, op basis van feedback van gebruikers. Inmiddels zijn 150.000 bedrijven door consumenten beoordeeld. “Om consumenten beter te helpen bij hun keuze voor een bedrijf is deze toevoeging een logische stap. Aan de andere kant kunnen we met de antwoordservice bedrijven ondersteunen in hun bereikbaarheid voor consumenten. Bedrijven kunnen controleren hoe hun bereikbaarheidsscore is via www.places.nl/bereikbaarheid.

Over het onderzoek

In de periode september 2013 t/m januari 2014 is aan alle bezoekers van Telefoonboek.nl en Openingstijden.com gevraagd of ze telefonisch contact hebben gehad met het opgezochte bedrijf. De bezoekers hebben feedback gegeven voor 150.000 bedrijven. Bij 3.700 bezoekers is daarnaast een online enquête afgenomen over het belang van telefonische bereikbaarheid. 40 ondernemers hebben meegewerkt aan een kwalitatief onderzoek. Bekijk hier de volledige infographic.

Meer informatie over het onderzoek of over Telefoonboek.nl kunt u contact opnemen met Petra van Dreumel, Online Marketeer Telefoonboek.nl: Tel: 024 3555 299 of via petra@telefoonboek.nl

www.telefoonboek.nl

www.places.nl/antwoordservice

www.places.nl/bereikbaarheid

¹ In de periode september 2013 t/m januari 2014 is aan alle bezoekers van Telefoonboek.nl en Openingstijden.com gevraagd of ze telefonisch contact hebben gehad met het opgezochte bedrijf. De bezoekers hebben feedback gegeven voor 150.000 bedrijven. Bij 3.700 bezoekers is daarnaast een online enquête afgenomen over het belang van telefonische bereikbaarheid. 40 ondernemers hebben meegewerkt aan een kwalitatief onderzoek.

² 40 ondernemers in verschillende branches hebben meegewerkt aan een kwalitatief onderzoek.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht