Industry Wire

Geplaatst door Connexys

Slechts één op drie werkgevers meet de Candidate Experience

De kandidaatbeleving wordt in veel trendonderzoeken als speerpunt van recruitment genoemd. Toch geeft slechts een derde van de werkgevers aan de candidate experience structureel te meten. Dat blijkt uit kwalitatief onderzoek van Connexys onder HR-directeuren en HR-beslissers.

De markt wordt krapper

Een opvallende uitkomst, aangezien 74 procent van de ondervraagden verwacht dat de schaarste van talent de komende jaren sterk zal toenemen. Wie in deze ‘War for Talent’ in the lead wil blijven, doet er dan ook goed aan te investeren in een positief imago en een hechte relatie met de arbeidsmarktdoelgroepen. De kandidaatbeleving speelt immers een belangrijke rol in het wervings- en matchingsproces.

Employer brand als valkuil

63 procent van de HR-beslissers geeft aan de komende jaren flink te zullen investeren in hun employer brand. Een constructieve beslissing, want een sterk werkgeversimago maakt het makkelijker de juiste mensen aan te trekken, te boeien en aan je te binden. Hier dient zich gelijk een belangrijke valkuil aan. Niet het employer brand, maar de kandidaat zou immers centraal moeten staan bij alle recruitmentactiviteiten.

Jan van Goch, CMO van Connexys: “Toch zien wij in de praktijk nog vaak dat het eigen proces leidend is. In de oriëntatie- en sollicitatieprocessen wordt de kandidaatbeleving nog maar mondjesmaat structureel gemeten. Een gemiste kans, want deze feedback biedt je een schat aan kansen om de relatie met potentieel talent te verbeteren en te verstevigen. Hoe beter de relatie, des te beter de uiteindelijke match. Bovendien kun je deze kennis weer inzetten bij toekomstige werving en selectie.”

Vacaturesite

De recruitmentsite is bij drie kwart van de respondenten het belangrijkste instrument van de werving. Ook op deze plaats heeft een organisatie tal van mogelijkheden om de candidate journey te verrijken, zeker als je deze koppelt aan een goed ATS. De reis van de kandidaat begint bij de eerste kennismaking en kan doorlopen tot en met de onboarding. Hoe komt een kandidaat met jou in aanraking, langs welke weg komt hij op de site, welke informatie heeft hij nodig, hoe ervaart hij de verschillende fasen van het sollicitatieproces, hoe verlopen de contacten na aanname? “Bedenk hoe jij van elke stap in de journey een echte ‘experience’ kan maken”, aldus Jan van Goch. “Als je dat doet, creëer je een persoonlijke beleving. Dit zorgt voor een betere match en verstevigt je employer brand.”

Over het onderzoek

De genoemde resultaten maken deel uit van een diepgaand kwalitatief onderzoek dat is gehouden onder huidige klanten en relaties van Connexys in diverse branches. Ben je benieuwd naar een benchmark van jouw organisatie met de resultaten van dit onderzoek, neem dan contact op met info@connexys.com.

 

Over Connexys

Connexys is Nederlands marktleider in innovatieve technologische oplossingen voor het vinden, matchen, selecteren en binden van talent. Een internationaal full service bureau dat sinds 2001 is gespecialiseerd in het effectief en efficiënt oplossen van uitdagingen op het gebied van recruitment, resource management en mobiliteit. De oplossingen worden internationaal toegepast en zijn meertalig beschikbaar. Ook de werken-bij websites zijn state-of-the art en voldoen aan de laatste standaarden. Meer dan 14.000 gebruikers bij ruim 300 klanten in 60 landen maken inmiddels gebruik van de oplossingen van Connexys.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht