Industry Wire

Geplaatst door Optivo

Marketingcampagne Mornin’ Glory verloopt gladjes met optivo

Haarlem, 12 januari 2016 – Mornin’ Glory, de web-verkoper van scheersets gebruikt het optivo® broadmail omnichannel marketingplatform voor zijn e-mailmarketing. Mornin’ Glory is een startup die premium scheermesjes verkoopt en levert tot op de deurmat van de klant. Het bedrijf beheert zijn abonnementen en de marketing van producten via e-mailcontact. Abonnees krijgen hun scheerset thuisgeleverd, op basis van hun eigen, individuele scheergewoonten en verzendvoorkeuren. Daardoor lopen e-mailmarketing en de levenscyclus van het product eigenlijk in elkaar over. Het resultaat is dat Mornin’ Glory in zijn e-mailcampagnes openingsratio’s tot wel 50% haalt, click-ratio’s tot 32% en een conversieratio van bijna 7%.

Het one-stop-shop scheerset-concept van de startup heeft al tienduizenden mensen overtuigd. Om gepersonaliseerde nieuwsbrieven en geautomatiseerde campagnes mogelijk te maken past Mornin’ Glory de optivo® broadmail Marketing Automation Suite toe. Daarnaast gebruikt de startup het optivo platform ook voor het opslaan van data en is het gelinkt aan de softwarearchitectuur via een http-interface. Het proces is bijna volledig geautomatiseerd zodat er, zonder al te veel extra inspanning, maximaal gebruik gemaakt kan worden van het up- en cross-selling potentieel.

Geautomatiseerde up-selling voor nieuwe klanten
Nieuwe klanten van Mornin’ Glory kopen vaak een eerste scheerset zonder abonnee te worden. Om die reden verstuurt het bedrijf automatische up-selling e-mails na de eerste bestelling. Na de eerste ervaring van de klant met het product wordt deze verschillende malen aangespoord om een abonnement te nemen. Dit gebeurt via een drie-staps campagne waarbij Mornin’ Glory speciale aanbiedingen verstuurt en de voordelen van het nemen van een abonnement uiteenzet. Als de klant tijdens de drie-staps campagne een abonnement neemt, eindigt de campagne onmiddellijk. Als geen van de aanbiedingen de klant overtuigt, stuurt Mornin’ Glory nog een laatste aanbieding voor een vervangende scheerset. Deze manier van geautomatiseerde up-selling werkt al vanaf het begin bijzonder goed, met een gemiddelde openingsratio van 40% en een conversieratio van bijna 7%.

Effectieve cross-selling via transactionele e-mails
Transactionele e-mails zijn een belangrijk onderdeel voor effectieve cross-selling. Gemiddeld haalt Mornin’ Glory een openingsratio van bijna 59% met dit type e-mails. Transactionele e-mails worden in de regel verzonden om klantprofielen te activeren, bestellingen te bevestigen en om aan te kondigen dat een volgende productlevering verzonden is. Mornin’ Glory gebruikt deze service e-mails ook om gerichte cross-selling aanbiedingen te doen. Zo kan het bedrijf individuele klanten gepersonaliseerde aanbiedingen doen uit de lijn van scheerverzorgingsproducten. Ook hier verbindt het bedrijf de aanbiedingen aan de levenscyclus van het product. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld producten uit de transactionele e-mail samen met de volgende productlevering thuis laten afleveren.

Succesvolle contentmarketing via de nieuwsbrief
Mornin’ Glory doet ook aan slimme contentmarketing via het e-mailkanaal. Het bedrijf verstuurt maandelijks losse e-mails met specifieke thema’s. De e-mails bevatten redactionele content met scheer- en huidverzorgingstips, productaanbevelingen en speciale aanbiedingen. Tegelijkertijd worden de onderwerpen in de nieuwsbrief verweven met artikelen uit het “Sunny Side Up” bedrijfsblog. Met deze aanpak behaalde Mornin’ Glory openingsratio’s tot wel 42%, clickratio’s tot 32% en conversieratio’s tot 6%.

Met zijn up- en cross-selling acties laat Mornin’ Glory zien hoe geautomatiseerde e-mailmarketing gelijk kan lopen met de levenscyclus van een product. “Onze up- en cross-selling draagt zeker bij aan het succes van ons inschrijvingsmodel. Maar ons businessmodel is ook gebaseerd op het effectief managen van onze productlevenscycli. Het aanbieden van informatie en genereren van gerelateerde verkopen gaat perfect met e-mailmarketing. In de levenscyclus van onze producten hebben we de optimale touch points geïdentificeerd: op deze touch points spelen we in met geautomatiseerde campagnes. optivo® broadmail biedt ons de perfecte ondersteuning om onze doelen te bereiken. En dat is iets dat zeker terugkomt in de langetermijnresultaten van onze acties,” vertelt Firat Palavar, Chief Marketing Officer bij Mornin’ Glory.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht