Geplaatst door AWS

Aankondigingen AWS re:Invent 2023 – Dag 3

Deze week vindt het grootste jaarlijkse evenement van Amazon Web Services, AWS re:Invent, plaats in Las Vegas. Gedurende deze hele week delen we elke dag een nieuwsbericht met de belangrijkste aankondigingen. Klik hier voor de online re:Invent Press Kit, waar je de volledige persberichten van alle klantaankondigingen, AWS headshots, de AWS re:Invent 2023 keynote en eventfoto’s & -video’s kunt bekijken en downloaden.

Aankondigingen keynote dr. Swami Sivasubramanian (Vice President Data & AI van AWS)

AWS introduceert meer modelkeuze en nieuwe mogelijkheden in Amazon Bedrock
AWS introduceert een aantal innovaties in Amazon Bedrock die meer modelkeuzes en krachtige mogelijkheden bieden. Dit maakt het voor klanten eenvoudiger om generatieve AI-toepassingen op maat te ontwikkelen en te schalen. Amazon Bedrock is een volledig beheerde service die op eenvoudige wijze toegang biedt tot verschillende toonaangevende taalmodellen en basismodellen van AI21 Labs, Anthropic, Cohere, Meta, Stability AI en Amazon. Daarnaast beschikken klanten over een brede set aan functies die nodig zijn om generatieve AI-toepassingen te bouwen. Deze uitbreiding vereenvoudigd de ontwikkeling van zulke toepassingen, terwijl de integriteit en beveiliging van data volledig gewaarborgd blijven. De innovaties van AWS zorgen voor een betere toegankelijkheid van generatieve AI. Organisaties krijgen nog meer keuze uit toonaangevende modellen en nieuwe mogelijkheden om deze te evalueren. Daarnaast kunnen modellen eenvoudig worden aangepast met relevante en bedrijfseigen gegevens met behulp van tools waarmee de uitvoering van complexe taken kan worden geautomatiseerd. Ook voorziet AWS organisaties van garanties om toepassingen op een verantwoorde wijze te ontwikkelen en implementeren. Het nieuwe aanbod bestaat uit de volgende onderdelen:
De nieuwste modellen van Anthropic, Cohere, Meta, Stability AI en Amazon breiden de keuze voor klanten uit met toonaangevende modellen om diverse use cases te ondersteunen.
Model Evaluatie op Amazon Bedrock ondersteunt organisaties bij het evalueren, vergelijken en selecteren van het beste model voor hun use cases en specifieke behoeften.
Kennisbanken voor Amazon Bedrock maken het eenvoudiger om generatieve AI-toepassingen te bouwen die bedrijfseigen data gebruiken en zo een aangepaste en actuele respons te geven.
Klanten beschikken over meer opties om modellen aan te passen in Amazon Bedrock met ondersteuning voor modellen van Cohere Command, Meta Llama 2 en Amazon Titan; Anthropic’s Claude volgt binnenkort.
Met Agents voor Amazon Bedrock kunnen bedrijven generatieve AI-toepassingen op veilige en integere wijze in een breed scala aan gelaagde bedrijfstaken plannen en uitvoeren.
Guardrails voor Amazon Bedrock helpt organisaties waarborgen te implementeren die zijn aangepast aan hun generatieve AI-toepassingen en zijn afgestemd op hun strategie voor een verantwoorde toepassing van AI.
Lees hier het volledige Engelstalige persbericht.

AWS introduceert vijf nieuwe mogelijkheden in Amazon SageMaker voor het schalen met modellen
AWS lanceert vijf nieuwe functies binnen Amazon SageMaker om het bouwen, trainen en inzetten van large language models en andere basismodellen te versnellen. Omdat modellen klantervaringen in verschillende sectoren blijvend transformeren, maakt SageMaker het eenvoudiger om in korte tijd machine learning-modellen te bouwen, trainen en implementeren die een breed spectrum van generatieve AI-toepassingen aansturen. Om zulke modellen efficiënt in te zetten, hebben organisaties geavanceerde mogelijkheden nodig om de ontwikkeling, het gebruik en de prestaties van deze modellen te optimaliseren. Om dit mogelijk te maken, zijn de meest toonaangevende modellen – zoals Falcon 40B en 180B, IDEFICS, Jurassic-2, Stable Diffusion en StarCoder – getraind op SageMaker. De nieuwe opties binnen Amazon SageMaker omvatten verdere verbeteringen voor het schalen met modellen door het versnellen van de modeltrainingstijden. Lees hier het volledige Engelstalige persbericht.

Highlights van klanten en partners

Accor en AWS werken samen om optimale klantervaring te bieden
AWS heeft aangekondigd dat Accor S.A. – Europa’s grootste hospitality-bedrijf – met behulp van AWS een hoogwaardige generatieve AI-oplossing heeft gelanceerd. De nieuwe Travel Assistant van Accor, die is gebaseerd op een intuïtieve conversatie-interface, biedt gasten een optimale klantervaring op basis van hun reis- en verblijfsvoorkeuren en transformeert het volledige boekingsproces: van het kiezen van een bestemming en accommodatie tot na het verblijf. De Travel Assistant maakt gebruik van de mogelijkheden op het gebied van machine learning en generatieve AI van AWS. De oplossing biedt gasten een op maat gemaakte interactie, waarbij een voorstel wordt aangeboden dat is ontworpen om gasten een optimale reiservaring te bieden. Naast kamers biedt de Travel Assistant inzicht in activiteiten, speciale aanbiedingen en aanvullende voorzieningen, zoals wellness en horecalocaties, die gasten bij een gangbare zoekopdracht snel over het hoofd zien. Lees hier het volledige Engelstalige persbericht.

Aerodyne en AWS bundelen krachten om complexe industriële problemen met drone-data op te lossen
AWS heeft bekend gemaakt dat Aerodyne – internationaal marktleider op het gebied van drone-oplossingen – haar ‘DRONOS software as a service’-platform (SaaS) op AWS gaat draaien met als doel drone-operators wereldwijd te helpen hun bedrijf te laten groeien. DRONOS is een innovatief, end-to-end platform voor droneservices waarmee gebruikers van drones gegevens kunnen invoeren, analyseren en gebruiken om hun activiteiten te optimaliseren, de efficiëntie te verhogen en inspecties vanuit de lucht uit te voeren om de veiligheid van werknemers op de grond te waarborgen. De in Maleisië gevestigde startup biedt drone-oplossingen voor telecom, de landbouw-, surveillance-, logistieke en energiesector in 45 landen. Lees hier het volledige Engelstalige persbericht.

Cathay kiest AWS als strategische cloudprovider
Cathay – een premium travel lifestyle brand dat de luchtvaartmaatschappij van Hong Kong, Cathay Pacific, omvat – heeft voor AWS gekozen als strategische cloud-provider. Daarnaast werkt zij nauw met AWS samen om de Cathay Machine Learning Innovation Hub te ontwikkelen. Het programma combineert AWS’s brede aanbod van cloud-technologieën met de diepgaande expertise van Cathay op het gebied van machine learning. Dit maakt het mogelijk bedrijfsbrede innovaties te ontwikkelen voor de internationale activiteiten van Cathay, toegevoegde waarde te creëren en werknemers skills te bieden op het gebied van machine learning. Als onderdeel van haar digitale transformatie migreert Cathay daarnaast het grootste deel van haar IT-processen naar AWS. In samenwerking met AWS heeft Cathay inmiddels honderden ML-gebruikscases geïdentificeerd en meer dan vijftig modellen voor machine learning geïmplementeerd. Lees hier het volledige Engelstalige persbericht.

LG versterkt internationale creatieve community met AWS Generative AI
AWS heeft aangekondigd dat LG AI Research (LG AI) – het onderzoekscentrum voor kunstmatige intelligentie van de LG Groep in Zuid-Korea – zijn ‘AI image-to-text captioning’-oplossing lanceert op AWS. Deze oplossing maakt gebruik van LG AI’s EXAONE. Dit is een multimodaal model met 300 miljard parameters dat accurate en relevante content creëert voor internationale klanten in verschillende sectoren, waaronder reclame, mode en retail. De AI-oplossing op AWS genereert 2.000 bijschriften bij visuals per uur tegen 66 procent lagere kosten en met een 83 procent snellere gegevensverwerking dan vergelijkbare infrastructuren op locatie. Lees hier het volledige Engelstalige.

AWS en Accenture ondersteunen Merck bij inzet cloud-technologie om ontwikkeling van klinische tests te versnellen
AWS en Accenture hebben de handen ineengeslagen om Merck – buiten de Verenigde Staten en Canada ook bekend als MSD – te helpen een aanzienlijk deel van haar IT-infrastructuur te migreren naar AWS als onderdeel van de meerjarige cloud-migratie van het bedrijf. Als onderdeel hiervan heeft Merck AWS geselecteerd als voorkeursleverancier van cloud-diensten en Accenture als servicepartner om kritische applicaties als SAP, machine learning en datawarehouses over te zetten naar AWS. Dit stelt Merck in staat wetenschappelijk onderzoek te versnellen. Merck gebruikt de breedte en diepte van de AWS-diensten voor analyse en AI-toepassingen voor nieuwe initiatieven binnen haar divisies Research, Manufacturing, Human Health en Animal Health en voor interne wereldwijde ondersteuningsfuncties. Lees hier het volledige Engelstalige persbericht.