Industry Wire

Geplaatst door Sana

Add-on biedt online B2B-kopers direct zicht op bezorgopties en verzendkosten

B2B-bedrijven die gebruikmaken van Sana Commerce kunnen met de nieuwe Sana-Transsmart add-on direct de verzendkosten van het gehele winkelmandje, de mogelijke leverdata en vervoerder aan hun eindklanten tonen tijdens het bestelproces. Terwijl dit bij online B2C-bestellingen al langer mogelijk is, worden door de complexiteit in onder andere afmetingen en vervoersmethoden bij B2B-bestellingen de kosten vaak pas achteraf berekend en gefactureerd.

De ‘package calculator’, een door Sana ontwikkeld algoritme, maakt aan de hand van informatie vanuit het ERP supersnel een berekening van het aantal te verzenden items en de bijbehorende afmetingen (lengte x breedte x hoogte) in het winkelmandje van de klant. Hiermee biedt Sana dus niet alleen een inzicht in de verzendkosten van de ‘ship from’- naar ‘ship to’-locatie, maar ook om wat voor soort verzending het gaat. Denk hierbij aan pakketten van bepaalde afmetingen, het aantal dozen per pallet of een combinatie van verschillende pakketten.

In combinatie met de add-on van Transsmart is het mogelijk om met de informatie vanuit de ‘package calculator’ de klant direct de totale verzendkosten, mogelijke leverdata en vervoerder te laten zien. Transsmart heeft een directe koppeling met meer dan 400 vervoerders wereldwijd, waardoor de klant uit meerdere vervoerders een keuze kan maken. Ook is in een oogopslag duidelijk of er extra kosten zijn verbonden aan een snelle verzending en of een express-levering mogelijk is. Bovendien worden ook de beschikbare pick-up punten direct getoond.

Totale verzendkosten direct doorbelasten

Naast transparantie en flexibiliteit voor de eindklant, biedt de nieuwe add-on van Transsmart voor Sana-gebruikers meer voordelen. In plaats van een generieke manier om de verzendkosten te berekenen, zoals ‘alle bestellingen boven een bepaald bedrag worden gratis geleverd’, kunnen B2B-verkopers de totale verzendkosten voor de order direct doorbelasten aan de eindklant. Dit scheelt een hoop rekenwerk en administratie in vergelijking met het nasturen van een factuur voor verzendkosten achteraf. De installatie en configuratie is bovendien geen lastige klus, Sana-klanten kunnen via de Sana marketplace, Sana Apps, binnen een paar minuten de add-on installeren en live-zetten.

“Flexibiliteit en transparantie in het aankoopproces is ook voor een B2B-klant heel belangrijk. Ook deze klant wil duidelijkheid over de kosten en mogelijkheden van verzenden en niet achteraf een factuur krijgen. Uit ons jaarlijkse onderzoek, de B2B Buyer Guide, blijkt dat 85 procent van de ondervraagden het merendeel van de aankopen online doet. Aanbiedingen op maat en keuze in verzendopties zijn twee belangrijke redenen om voor een bepaalde B2B-aanbieder te kiezen. Met de nieuwe add-on en integratie met Transsmart willen we onze klanten nog meer en betere mogelijkheden bieden om hun klanten te binden, nieuwe klanten aan te trekken en te zorgen voor een hogere conversie. Bovendien scheelt het de B2B-verkoper aanzienlijk in administratieve lasten om de verzendkosten niet achteraf te hoeven doorberekenen aan de eindklant”, aldus Arno Ham, CPO bij Sana Commerce.

“Met de Sana-Transsmart add-on kan de eindklant direct kiezen voor de juiste verzendwijze voor juist die specifieke order. Door naadloze integratie met de overige Transsmart shipping add-ons in het ERP-systeem van de Sana-klant, kan het verzendproces flexibel, transparant én schaalbaar worden gemaakt. En altijd staat de eindklant centraal, dit noemen we ‘customer excellence’”, zegt Pieter Schalk,  CCO bij Transsmart.

Transsmart is de Europese leverancier van Cloud Delivery Management Software en is onderdeel van de Unifaun-familie: leider op het gebied van Cloud Transport Management Systemen op de Nordic-markt. De bedrijven zijn gevestigd in Nederland, België, Zweden, Finland, Noorwegen, Denemarken en Polen. Samen bedient de groep wereldwijd meer dan 100.000 klanten en verwerken ze jaarlijks circa 300 miljoen pakketten in hun systemen.

Transsmart is gekoppeld met meer dan 400 post-, pakket- en LTL / FTL-carriers en biedt hiermee meer dan 5.000 verschillende carrierservices. Zij verwerken momenteel jaarlijks meer dan 40 miljoen paketten. De meeste klanten zijn gevestigd in de Benelux, Duitsland en de UK en samen versturen zij van- en naar ruim 150 landen wereldwijd.

Over Sana Commerce

Sana Commerce biedt B2B-bedrijven een shortcut naar e-commerce. Hoe? Door een naadloze integratie met SAP en Microsoft Dynamics te bieden. Sana’s e-comerce oplossing maakt gebruik van bestaande bedrijfsinformatie en data voor een krachtige en gebruiksvriendelijke webwinkel. Hierdoor kunnen klanten zich richten op het verbeteren van de klantervaring, het stroomlijnen van salesprocessen en het verbeteren van de verkoopresultaten.

 

Sana is certified partner van Microsoft Dynamics en SAP.

 

Meer dan 1.200 webwinkels wereldwijd maken gebruik van de innovatieve aanpak en het sterke partnernetwerk van Sana.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht