Adyen Mobile Payment Index: aandeel mobiele betalingstransacties groeit wereldwijd tot 19,5%

AMSTERDAM – Adyen, de specialist in wereldwijde omnichannel betalingen, maakt de resultaten bekend van de derde Adyen Mobile Payments Index over de periode september tot en met december 2013. Volgens de Index vertegenwoordigden mobiele betalingen in december 19,5% van alle wereldwijde transacties. Dit betekent een groei van 55% jaar-op-jaar en een stijging van 12,6% ten opzichte van december 2012.
Voor de nieuwe Index heeft Adyen gebruikgemaakt van gegevens die het transactievolume per type mobiel apparaat tonen en de gemiddelde transactiewaarde voor verschillende verticale markten. Hieruit blijkt dat tablets bij consumenten de voorkeur genieten voor het uitvoeren van betalingen met een hogere waarde. Daarmee verslaan ze smartphones en in sommige gevallen zelfs PC’s. De groeiende populariteit van mobiele apparaten als betaalmedium is het resultaat van de inspanningen van Adyen-klanten om hun betaalpagina’s voor mobiele platforms te optimaliseren, zowel die voor mobiele webpagina’s als ‘in app’.
De tablet is de onbetwiste koploper wat betreft aankopen met een hoge waarde
Adyen analyseerde de variaties in transactievolumes en –waarden voor mobiele betalingen binnen vijf belangrijke verticale markten: reizen, digitale goederen, gaming, retail en ticketverkoop. In vrijwel al deze sectoren nam het gebruik van mobiele apparaten voor het uitvoeren van betalingen de laatste vier maanden van 2013 een enorme vlucht. In de reiswereld steeg het aantal mobiele betalingen met 22%, meer dan in elke andere verticale markt. Bijna 30% van alle transacties verliep via een smartphone of tablet. Binnen gaming was in deze periode sprake van de sterkste groei in het aantal mobiele betalingen. Het aandeel van mobiele apparaten steeg met 35% tot een niveau van 12%. In de retail steeg het aantal mobiele transacties met één derde, tot 23% van het totaal. Wat de ticketverkoop betreft verloopt 20% van alle transacties inmiddels via mobiele apparaten, een stijging van 12% ten opzichte van de vorige Index. Digitale goederen worden in 18% procent van alle gevallen mobiel afgerekend. Dit vertegenwoordigt een groei van 9%.
Met uitzondering van de retail viel het aantal betalingen via smartphones hoger uit dan voor tablets. Daar staat tegenover dat tablets in de meeste gevallen een aanzienlijk hogere gemiddelde transactiewaarde vertegenwoordigden dan smartphones, of zelfs desktops en laptops. Van de vijf verticale markten is de reisbranche de enige verticale markt waarin PC’s nog altijd de toon zetten wat betreft transactiewaarde. Tegelijkertijd kent deze sector het grootste mobiele transactievolume. Dit lijkt erop te wijzen dat consumenten zich prettiger voelen bij het aanschaffen van duurdere vliegreizen vanaf apparaten met een groter scherm.
Transactievolume:
· Reizen: smartphones 17,5%; tablets 11,9%
· Retail: tablets 15,9%; smartphones 7,1%
· Ticketverkoop: smartphones 13%; tablets 7,5%
· Digitale goederen: smartphones 13%; tablets 5%
· Gaming: smartphones 9%; tablets 3%
Gemiddelde transactiewaarde:
· Gaming: Hoewel 82% van alle transacties via een desktop of laptop verliep en slechts 3% via tablets, viel de gemiddelde transactiewaarde op tablets fors hoger uit. Tablets vertegenwoordigden een gemiddelde transactiewaarde van 45 euro, versus 37 euro voor PC’s en 33 euro voor smartphones
· Retail: tablets 89 euro, PC’s 67 euro, 66 euro voor smartphones
· Ticketverkoop: 46 euro voor tablets, 44 euro voor PC’s, 43 euro voor smartphones
· Digitale goederen: 26 euro voor tablets, 25 euro voor PC’s, 22 euro voor smartphones
· Reizen: 131 euro voor PC’s, 89 euro voor tablets, 44 euro voor smartphones
Binnen retail valt op dat tablets een hoger transactievolume vertegenwoordigden dan smartphones (en het hoogste aandeel van tablets qua transactievolume dan elke andere vertical). Ook worden binnen dit segment gemiddeld de hoogste bedragen betaald op tablets, in vergelijking met smartphones en PC’s. Dit lijkt erop te wijzen dat retailers voorop lopen in verbeteren van de gebruikerservaring voor e-commerce op tablets inclusief het betaalproces met als doel de conversie te verbeteren.
De trend dat de gemiddelde aankoopbedragen op tablets over de hele linie zo hoog liggen
Lijken een verband aan te tonen tussen spontaniteit en aankopen met een lage transactiewaarde, en tussen een prettige winkelervaring en aankopen met een hogere waarde, waarbij het evaluatie- en besluitvormingsproces meer tijd in beslag nemen. Tablets bieden dankzij hun grotere scherm, aanraakinterface en mobiliteit grote populariteit onder consumenten een betere winkelervaring en moedigen langere winkelsessies aan. Als gevolg hiervan lijken consumenten meer geneigd om tablets te gebruiken om in hun vrije tijd aankopen te doen waar ze een grotere waarde aan hechten. Dit staat haaks op aankopen die ze tijdens, of op weg naar, het werk doen. In deze gevallen zijn ze meer geneigd om een smartphone of PC te gebruiken voor spontane aankopen tegen lagere bedragen.
“Betaaleenvoud is van cruciaal belang voor webwinkels die de ontwikkeling van mobiele apparatuur en het consumentengedrag op de voet willen volgen. Bedrijven zijn momenteel bezig om hun betaalinterface voor mobiele kanalen te verbeteren. Daarmee willen ze gebruikers een eenvoudig, duidelijk en responsief betaalproces bieden,” zegt Roelant Prins, chief commerce officer bij Adyen. “Voor verkopers die de mobiele gebruikservaring willen optimaliseren, is het daarom van groot belang om toegang te hebben tot gegevens over transactievolumes en –waarden. Het is fascinerend om te zien hoe tablets zich ontpoppen tot het meest populaire apparaat voor het doen van aankopen met een hogere waarde, en hoe een strategische toepassing van deze kennis bijdraagt aan een hogere conversie.”
De strijd der mobiele giganten
Apple blijft verreweg het populairste platform voor mobiele betalingen. De iPad vertegenwoordigde het grootste aandeel van alle inkopen voor de feestdagen, met 41% van alle mobiele transacties in de periode van september tot en met december 2013. De iPhone nam de tweede plaats in met 31,6%. Android smartphones bleken populairder dan Android-tablets; deze apparaten vertegenwoordigden een aandeel van respectievelijk 20% en 6,6%. Windows Mobile-toestellen hebben sinds juni 2013 een stabiel aandeel van 0,6%. BlackBerry speelde de afgelopen vier maanden nauwelijks een rol. Dit merk vertegenwoordigde slechts 0,2% van alle mobiele betalingen. In de laatste vier maanden van 2012 bedroeg dit aandeel nog 0,3%
Binnen de categorie smartphones valt op dat toestellen met Android langzaam maar zeker inlopen op de iPhone, die momenteel nog de scepter zwaait. In april 2013 vertegenwoordigde de iPhone een aandeel van 68,5%, vergeleken met 30,7% voor smartphones met Android. Rond augustus lag deze verhouding op respectievelijk 62,5% en 35,9%. In december 2013 vertegenwoordigde de iPhone echter een aandeel van 60%, versus 38,6% voor Android. Dit wijst op het groeiende aanbod van Android-toestellen en meer in het bijzonder de groeiende populariteit van Samsung. Dit bedrijf verkocht in 2013 meer dan 300 miljoen smartphones en leverde één op de drie smartphones die vorig jaar over de toonbank gingen.
Meer informatie en een infographic met de gegevens van de Index is beschikbaar op http://www.adyen.com/wp-content/uploads/2014/01/AdyenMobilePaymentsIndex_English-Jan14.pd
Over de Adyen Global Mobile Payments Index
De Adyen Global Mobile Payments Index is gebaseerd op wereldwijde betaalinformatie die Adyen verzamelt. De Index volgt de snelle evolutie van mobiel betaalgedrag van dichtbij en biedt inzicht in verschillende toestellen, marktsegmenten en geografische trends. Adyen verzorgt de betalingsverwerking voor meer dan 3.500 middelgrote en grote, vooral internationale klanten. In 2013 verwerkte Adyen wereldwijd meer dan 14 miljard USD aan betalingstransacties, waarvan 2,2 miljard USD via mobiele toestellen.
Over Adyen
Het Nederlandse bedrijf Adyen is een specialist in wereldwijde omnichannel betalingen. Het Adyen-betaalplatform ondersteunt alle relevante verkoopkanalen, waaronder online, mobiel en Point-of-Sale (POS). Tegelijk helpt Adyen bedrijven bij het verhogen van hun omzet, kostenreductie en risicomanagement. Het zeer schaalbare platform kan compleet worden aangepast aan de behoeften van de klant.
De oplossing van Adyen biedt momenteel ondersteuning voor meer dan 250 lokale betaalmethoden en 187 transactievaluta die verspreid over zes continenten worden gebruikt. Hierdoor is Adyen de ideale partner voor online en mobiele bedrijven die internationaal willen uitbreiden. Adyen werkt samen met een groot aantal wereldwijde klanten, waaronder Groupon, Indiegogo, Wix, TomTom, Graze, Farfetch, Badoo, SoundCloud, Mango, KLM, CityJet, i-Parcel, PhotoBox, Lebara en Vodafone . Het hoofdkantoor van Adyen is gevestigd in Amsterdam, met kantoren in San Francisco, Boston, Londen, Parijs, Berlijn, Stockholm, Sao Paolo en Singapore. Raadpleeg voor meer informatie www.adyen.nl.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.