Adyen Mobile Payments Index: Zeventig procent webwinkeliers handelt betalingen af op het mobiele web

Adyen, de specialist in wereldwijde omnichannel betalingen, maakt vandaag de resultaten bekend van de vierde Adyen Mobile Payments Index over de periode van januari tot en met maart 2014. De index toont aan dat 20,2% van betalingen via Adyen’s wereldwijde netwerk in maart via het mobiele web plaatsvond. Dat is een stijging van 66% ten opzichte van vorig jaar. Van deze 20,2% vond 10,9% van de betalingen plaats via de smartphone. Tablets genereerden 9,3% van de totale transacties.
De voortdurende groei in mobiele betalingen dit kwartaal wordt ondersteund door het feit dat 70% van de wereldwijde Adyen-gebruikers betaalverkeer zien vanaf het mobiele web gebeurt. Deze groei in het aandeel mobiele betalingen in verschillende belangrijke markten wordt elk kwartaal door Adyen in kaart gebracht, waaronder reizen (+5%), ticketverkoop (+3,2%), retail (+2,8%) en digitale producten, zoals boeken, films en muziek (+6,2%). De Index laat duidelijk zien dat de voorheen steeds hoge groeicijfers voor online mobiele betalingen afvlakken, omdat m-commerce steeds meer mainstream is geworden. De gaming sector kende zelfs een kleine krimp (-1,6%) omdat in-app betalingen steeds meer terrein winnen.
“Nu de meerderheid van de webwinkels wereldwijd steeds vaker hun klanten vinden via het mobiele web, zien we een verandering in houding. Die is verschoven van ‘Gaan mensen echt producten en diensten aanschaffen via hun mobiele apparaten’ naar ‘Feit: mobiele commercie is een belangrijk verkoopkanaal voor zowel de winkelier als de consument – en verdient daarom meer aandacht’”, zegt Roelant Prins, chief commercial officer bij Adyen. Adyen verwerkte in 2013 meer dan $2,2 miljard aan mobiele betalingen.
Voor webwinkels is het belangrijk om de mobiele conversie te maximaliseren door de complete m-commerce-ervaring zo aangenaam en soepel mogelijk te maken voor de consument. Bijvoorbeeld door het gebruik van betalingen met één druk op de knop via eerder opgeslagen beveiligde betaalgegevens. Het is voor webwinkels van groot belang om de hoogst mogelijke veiligheid te bieden met bijvoorbeeld Adyen’s Client-Side Encryption. Deze functie codeert de betaalgegevens van de klant op het moment dat de betaling vanuit een app of vanuit de browser van de webwinkel wordt doorgezet. Een andere belangrijke factor die de groei van veilige mobiele commercie stimuleert is Tokenization. Daarbij kunnen webwinkels betalingstransacties afronden met een digitale ‘token’, die is gelinkt aan de veilig opgeslagen betaalgegevens van de klant. Deze data worden veilig opgeslagen op de servers van Adyen. Daardoor hoeft de klant deze betaalgegevens niet zelf te verzamelen en op te slaan. Gecombineerd ondersteunen deze technologieën een soepele mobiele koopervaring, terwijl de webwinkels de vereiste PCI-standaarden kunnen naleven.
Meeste transacties via smartphones, maar tablet-gebruikers besteden meer per transactie
Wat betreft mobiele webtransacties hebben smartphones de leiding met bijna 54% (+2,9% ten opzichte van het vorige kwartaal) in vergelijking met tablets die met 46% een lichte daling (-2,9%) zagen ten opzichte van het vorige kwartaal. De iPhone is nog steeds het meest gebruikt als het gaat om smartphone-transactie met bijna 31%, maar Android is een sterke tweede met een aandeel van 22,5%. Windows Mobile en Blackberry vertegenwoordigen respectievelijk 0,6% en 0,1%. Voor de tablets is de iPad het meest gebruikt met 38,4% (-3,6%) in vergelijking met 7,6% op Android-tablets(+0,7%).
Het aantal mobiele webbetalingen is in het eerste kwartaal van 2014 in alle sectoren gestegen, behalve in gaming, waarbij de transactievolumes voor zowel smartphones (-19%) als tablets (-10%) duidelijk is gedaald. Dit is voornamelijk te wijten aan de groeiende populariteit van in-app betalingen binnen deze sector. Dit kwartaal zijn de aankopen van digitale producten op zowel de tablet (+50%) en smartphone (+30%) sterk gegroeid. In retail, reizen en ticketverkoop zijn aankopen via de smartphone gestegen met respectievelijk 31%, 26% en 21%, echter groeiden de aankopen via de tablet minder dan 10% (8%, 5% en 8% respectievelijk).
Aandeel in transactievolume per sector:
• Reizen: smartphones 22% (t.o.v. 17,5% in Q4 ‘13); tablets 12,5% (t.o.v. 11,9%)
• Retail: tablets 16,5% (t.o.v. 15,9%); smartphones 9,3% (t.o.v. 7,1%)
• Ticketverkoop: smartphones 15,75% (t.o.v. 13%); tablets 8,1% (t.o.v. 7,5%)
• Digitale producten: smartphones 16,9% (t.o.v. 13%); tablets 7,5% (t.o.v. 5%)
• Gaming: smartphones 7,3% (was 9% in Q4 ’13); tablets 2,7% (was 3%)
Als het aankomt op de totaal aantal transacties dan is de sector reizen de grote winnaar in het eerste kwartaal van dit jaar. De gemiddelde waarde per transactie steeg met 63% voor de tablet en met bijna 30% voor de smartphone ten opzichte van Q4 2013. Ondanks de daling in het daadwerkelijke aantal mobiele online transacties in de gaming sector is de gemiddelde waarde per transactie gestegen met 18% voor smartphones en bijna 7% procent voor tablet. Ticketverkoop kende een lichte stijging in Q1 (3% voor tablets en 2% voor smartphones). Voor zowel de retail als de digitale producten is de gemiddelde transactiewaarde gedaald (retail: -8% voor tablets en -15% voor smartphones; digitale producten: -4% voor tablets en een daling van meer dan 4% op smartphones). In alle bovengenoemde sectoren gaven klanten op een tablet meer uit dan diegene die een transactie voltooide via een smartphone. Tablets verslaan ook de PC voor verkopen in de gaming, ticketverkoop en digitale producten.
Gemiddelde transactiewaarde:
• Reizen: PC $281; tablets $201; smartphones $79
• Retail: PC $144; tablets $113; smartphones $77
• Ticketverkoop: tablets $66; PC $65; smartphones $61
• Gaming: tablets $66; PC $55; smartphones $54
• Digitale Producten: tablets $35; PC $33; smartphones $29
“De daling in de gemiddelde transactiewaarde voor zowel retail als digitale producten dit kwartaal kunnen we toeschrijven aan het feit dat we na de feestdagen zitten, waarbij consumenten weer teruggaan naar hun normale aankoopgedrag. Het kan ook liggen aan het feit dat steeds meer betalingen via de smartphone worden voldaan, waarbij we een groeiend aantal kleinere transacties zien”, aldus Prins. “Hoe dan ook is de groeiende populariteit van m-commerce onder de consumenten een duidelijk signaal dat webwinkeliers hun focus voor de mobiele verkoopkanalen moeten versterken.”
Een belangrijke trend die Adyen ziet, is het feit dat steeds meer webwinkels specifieke apps ontwikkelen voor mobiele devices. Deze applicaties draaien los van de reguliere e-commerce websites. Transactiegegevens uit deze native apps wordt niet meegenomen in de Adyen Mobile Payment Index. De Index omvat het percentage e-commercetransacties dat via tablets en smartphones verloopt vanuit reguliere e-commerce websites.
De transactiedata die Adyen verzamelt bij zijn klanten overal ter wereld helpt bedrijven om een succesvolle mobiele strategie te ontwikkelen om de klantervaring te optimaliseren. Adyen’s omnichannel betalingsplatform stelt webwinkels in staat om het mobiele verkeer te monitoren en te analyseren om het zo te vergelijken met andere verkoopkanalen. Hiermee kunnen zij beter onderbouwde beslissingen nemen.
“Bij Polagram bieden we onze diensten exclusief aan smartphone-gebruikers die onze app gebruiken om foto’s afkomstig van hun mobiele apparaten tot leven wekken in de fysieke wereld,” zegt Jeremy Charoy, medeoprichter van Polagram. “We hebben ambities om internationaal uit te breiden en zien in Adyen de beste partner om onze mobiele commerciële strategie te ondersteunen.”
“Sinds de uitrol van Adyen’s betaaloplossing op onze online en mobiele sites, zijn opties als betaling-met-één-klik cruciaal gebleken bij het verhogen van onze conversie en het genereren van extra omzet voor Groupon in Azië,” zegt Joann Soo, hoofd productinnovatie bij Groupon Azië. “Adyen heeft tevens verschillende betaalmogelijkheden afgestemd op de verschillende markten in de regio. We zijn zeer tevreden met hun diensten.”
Verdere details en een infographic over de data uit de Mobile Payment Index kun je vinden via deze link: https://www.adyen.com/dam/documentation/mobile-payment-index/april-2014/AdyenMobilePaymentsIndex_English-April14.pdf
Over de Adyen Global Mobile Payments Index
De Adyen Global Mobile Payments Index is gebaseerd op wereldwijde betaalinformatie die Adyen verzamelt. De Index volgt de snelle evolutie van mobiel betaalgedrag van dichtbij en biedt inzicht in verschillende toestellen, marktsegmenten en geografische trends. Adyen verzorgt de betalingsverwerking voor meer dan 3.500 middelgrote en grote, vooral internationale klanten. In 2013 verwerkte Adyen wereldwijd meer dan 14 miljard USD aan betalingstransacties, waarvan 2,2 miljard USD via mobiele toestellen.
Over Adyen
Het Nederlandse bedrijf Adyen is een specialist in wereldwijde omnichannel betalingen. Adyen heeft volledige licenties voor Visa, MasterCard, American Express, Diners, Discover en UnionPay en ondersteunt alle relevante verkoopkanalen, waaronder online, mobiel en Point-of-Sale (POS).
De oplossing van Adyen biedt momenteel ondersteuning voor meer dan 250 lokale betaalmethoden en 187 transactievaluta die verspreid over zes continenten worden gebruikt. Hierdoor is Adyen de ideale partner voor online en mobiele bedrijven die internationaal willen uitbreiden. Adyen werkt samen met een groot aantal wereldwijde klanten, waaronder Groupon, Indiegogo, Wix, TomTom, Graze, Farfetch, Badoo, SoundCloud, Mango, KLM, CityJet, i-Parcel, PhotoBox, Lebara en Vodafone . Het hoofdkantoor van Adyen is gevestigd in Amsterdam, met kantoren in San Francisco, Boston, Londen, Parijs, Berlijn, Stockholm, Sao Paolo en Singapore. Het bedrijf heeft meer dan 14 miljard dollar aan betaaltransacties verwerkt in 2013.
Raadpleeg voor meer informatie www.adyen.nl en volg ons via Twitter op @AdyenPayments (http://twitter.com/AdyenPayments) en LinkedIn: http://www.linkedin.com/company/adyen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.