Geplaatst door ANG Public Finance

Agium neemt vijftig procent belang in ANG Public Finance

Detacheerder Agium heeft per vandaag vijftig procent belang in dienstverlener op het gebied van overheidsfinanciën ANG Public Finance genomen. Na deze investering gaat de organisatie verder als joint venture tussen moederbedrijf ANG en Agium. Met ANG Public Finance zet Agium een eerste stap in de publieke sector.

Met de joint venture willen Agium en ANG overheden aantrekkelijker maken voor jong financieel talent en vice versa. Hun eerste wapenfeit wordt daarom een finance traineeship van twee jaar, dat in het najaar live gaat bij diverse gemeenten, waterschappen en provincies. Met deze strategie verwachten beide bedrijven dat zij voor eind 2024 veertig professionals uitstromen naar dergelijke overheidsinstanties. “Vergrijzing binnen gemeenten is een groot probleem”, zegt Robbert van Adrichem, oprichter van Agium, dat tot de 250 snelst groeiende bedrijven van Nederland behoort. “Om dit probleem aan te pakken, was een samenwerking met ANG voor de hand liggend. Met haar kennis en ruime consultancyervaring binnen de publieke sector kunnen we de juiste vertaalslag maken richting jonge finance professionals.”

Overeenkomst
De onderhandelingsfase tussen Agium en ANG duurde ruim een jaar. Op de gelijke aandelenverdeling na, maken beide partijen de financiële voorwaarden van de overeenkomst niet bekend. Momenteel bestaat het team van ANG Public Finance uit tien werknemers, dat Agium (165 medewerkers groot) en ANG (80 medewerkers) zullen uitbreiden tot 55 werknemers. “Ik ben erg trots op deze samenwerking”, zegt John van Beek, partner bij ANG. “Na bijna vijftien jaar weten wij precies hoe de hazen lopen in bestuurlijk Nederland. Door onze kennis te bundelen met de financiële en detacheringsexpertise van Agium creëren we een zeer solide basis. Ik kijk enorm uit naar de stappen die we nu gaan maken.”

Ambtenaar van de toekomst
Gemeenten verliezen veel knowhow doordat in de komende jaren een grote groep senior medewerkers met pensioen gaat. Hierom zet ANG Public Finance in op het opleiden van de ‘ambtenaar van de toekomst’. Van Beek: “Ambtenaarsfuncties staan niet bekend als sexy beroepen, terwijl je als jonge professional juist mooie dingen kunt bereiken op lokaal niveau. Zo heb je invloed op beslissingen die de gemeenschap raken, van burger tot bedrijf. Vanuit de nieuwe joint venture maken wij ons hier hard voor en zetten wij in op de ambtenaar van de toekomst.”