AI Assistent voor collega’s maakt werken in Albert Heijn-winkels makkelijker en leuker

Zaandam, 5 juni 2025 – Albert Heijn introduceert vandaag tijdens de jaarlijkse FoodTech Week een nieuwe AI-gedreven assistent voor collega’s in de winkel. Deze innovatieve toepassing, gebaseerd op generatieve AI (Gen AI), is speciaal ontwikkeld om het werk van de ruim 80.000 collega’s makkelijker en leuker te maken. Collega’s hebben met de AI Assistent de juiste informatie direct bij de hand om klanten beter en sneller te helpen én zo zelf met meer gemak en plezier te werken.
Meer werkplezier en een betere winkelervaring
Deze AI assistent is ontworpen om collega’s in de winkel op een laagdrempelige manier te ondersteunen. Door direct antwoord te geven op veelgestelde vragen helpt dezeassistent om dagelijkse werkzaamheden soepeler te laten verlopen. Bijvoorbeeld; een klant vraagt waar de volkoren wraps liggen of hoeveel paprika’s er nog op voorraad zijn –dankzij deze AI assistent hebben collega’s daar straks razendsnel antwoord op. Klanten krijgen daardoor sneller en gerichter antwoord op hun vragen, wat bijdraagt aan een prettigere winkelbeleving. De introductie van de Assistent sluit daarmee naadloos aan bij de ambitie van Albert Heijn om klanten optimaal te helpen, met persoonlijke service en slimme technologie.
“In onze winkels helpen meer dan 80.000 collega’s iedere dag onze klanten. Daarvoor is toegankelijke en slimme technologie onmisbaar,” zegt Sjoerd Holleman, directeur Strategy, Product & Analytics bij Albert Heijn. “Met deze AI assistent brengen we Gen AI naar de winkelvloer. Dat maakt het werk makkelijker en leuker, én zorgt voor een betere winkelervaring. Een mooie stap die we met trots presenteren tijdens de FoodTech Week.”
Technologie met een doel
Als FoodTech-bedrijf zet Albert Heijn stevig in op technologie en innovatie die collega’s écht helpen en klantfricties verminderen. Deze AI assistent is daar een goed voorbeeld van: technologie die naadloos aansluit bij bestaande systemen en direct waarde toevoegt op de winkelvloer. In de komende maanden wordt de functionaliteit landelijk uitgerold en stapsgewijs uitgebreid met slimme extra toepassingen.
Wat deze Gen AI-oplossing onderscheidt, is de gebruiksvriendelijke interface en de slimme koppeling met veel bestaande data en systemen. Medewerkers hebben daarmee altijd een persoonlijke digitale assistent tot hun beschikking – op het moment dat het hen uitkomt, precies met de informatie die ze nodig hebben
URL : https://nieuws.ah.nl/ai-assistent-voor-collegas-maakt-werken-in-albert-heijn-winkels-makkelijker-en-leuker/
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.