Albert Heijn beste mobiele retailer in Episerver Mobile Commerce Report
Haarlem, 21 januari 2016 – Supermarktketen Albert Heijn scoort van de top twintig retailers in Nederland het best als het gaat om mobile commerce. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘Mobile Commerce Report 2015’ van content- en commercespecialist Episerver. Met een score van 62 procent laat Albert Heijn een consistente, goede ervaring zien op alle apparaten. Nederlandse retailers doen het overigens een stuk slechter dan in andere landen: waar wij gemiddeld 26 procent scoren, liggen de percentages in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten respectievelijk op 57 en 50 procent.
De Albert Heijn gooit hoge ogen als het gaat om een mobiele strategie, de mobiele website en de Android apps. Minder goed presteert Albert Heijn op de iPad, terwijl Wehkamp.nl juist uitblinkt op de tablets. Bol.com is derde in de lijst en scoort overal ongeveer even hoog, maar over het geheel lager dan de eerste twee retailers. Alle drie scoren ze echter ruim twee keer hoger dan de gemiddelde retailer, ondanks dat deze winkels allemaal tot de top 20 van Nederland behoren.
Mobile Commerce Report
Het onderzoek laat zien dat retailers weleens gestraft zouden kunnen worden als mobiele klantervaringen niet voldoen aan de klantverwachting. Eén op de vijf consumenten vertrekt naar de website van de concurrent als een website niet op tijd laadt. Bijna zestig procent loopt misschien niet naar de concurrent, maar vertrekt toch. De kans dat de aankoop dan wordt afgerond, wordt daardoor aanzienlijk verkleind.
Klanten worden blij van een mobiele klantervaring die responsive is (38 procent), gebruikerservaringen toont (32 procent) en eenvoudig toegang geeft tot de klantenservice (31 procent). Ook in-store collection service, wensenlijstjes en gepersonaliseerde productaanbevelingen zijn belangrijk voor consumenten. Deze behoeften zijn ruim twee keer zo belangrijk als bijvoorbeeld een integratie met sociale media.
Basis in orde bij Albert Heijn
Albert Heijn scoort vooral goed om de basisfunctionaliteiten, zoals swipe navigatie, zoomfunctionaliteiten en snelheid van laden. Daar komt bij dat verkoop wordt gecombineerd met content als recepten en aanbevelingen. Uit het rapport blijkt dat innovatie heeft geleid tot een consistent klantervaring, waardoor Albert Heijn op de eerste plaats is geëindigd. Samen met de nummers twee, Wehkamp.nl, en drie, bol.com, staat de supermarkt daarmee op eenzame hoogte.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.