Alibaba’s klant krijgt betrouwbare productinformatie

Alibaba Group nodigt alle (merk)fabrikanten uit om GS1 standaarden te gebruiken voor het beheer van productinformatie. Concreet houdt dit in: unieke productidentificatie voor e-commerce met het GTIN (Global Trade Item Number) en het gebruik van de datapool van GS1 voor het uitwisselen van productinformatie.
Met de GS1 standaarden GTIN en de datapool van GS1 kan Alibaba met haar leveranciers nauwkeurige en volledige productinformatie uitwisselen, voor zowel upstream als downstream (levering en verkoop). Dit helpt bij het efficiënt houden van de supply chain én bij het bieden van standaard informatie die wet- en regelgeving eisen.
Tot slot voldoet de webwinkelbedrijf aan de behoefte van de consument aan transparante informatie over een product. Met de datapool kunnen consumenten immers toegang krijgen tot authentieke en rijke productinformatie, cruciaal voor het slagen in de wereldwijde e-commerce-industrie.
Alibaba is walhalla voor wie zoekt naar grotere afzetmarkt
Alibaba Group is een van de grootste e-commerce bedrijven ter wereld. De naam Alibaba betekent een Arabisch sprookje met een universele aantrekkingskracht. Dat is het. In het eerste kwartaal van 2015 werd er voor zo’n 100 miljard euro aan producten verkocht.
Het Chinese bedrijf heeft verschillende handelsplatformen, zoals B2B web portals, online detailhandel, betalingsdiensten en is met zijn dochters Taobao.com en Tmall een mix van Amazon, eBay en Paypal, maar groter dan deze drie bij elkaar.
De online platformen van Alibaba, Taobao en Tmall hebben samen meer dan 100 miljoen unieke bezoekers per dag en verhandelen meer dan de helft van alle Chinese detailhandelsverkopen. De Chinese middenklasse bestaat uit 423 miljoen consumenten die internationale producten kopen. Naar verwachting zal dit aantal toenemen tot 500 miljoen. Dit is een enorme kans voor het Nederlandse bedrijfsleven.
Alibaba is dus niet alleen een internetplatform voor Chinese winkels, maar ook voor de grote westerse merken. Tmall is de toegangspoort voor Chinese consumenten: sportartikelen van Adidas en Nike, kleding van Hugo Boss en Levi’s en de tasjes van Gucci en Hermès.
Is de Chinese consument op zoek naar uw Nederlandse product?
Onder leiding van voormalig Blokker-topman Roland Palmer wil Alibaba producten van meer retailers en merken uit de Benelux introduceren bij de Chinese consument. Palmer noemt kinderwagens, Belgische chocola, speciaalbier en zuivelproducten als voorbeelden van producten die in China populair kunnen zijn. Eerder opende Albert Heijn al een winkel met Nederlandse producten bij een platform van Alibaba.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.