Industry Wire

Geplaatst door ArcelorMittal

ArcelorMittal start met e-commerce in B2B

ArcelorMittal Downstream Solutions, Europees leider in de distributie van hoogwaardige staalproducten voor klanten in B2B en B2C, start met e-commerce activiteiten. Door middel van een online verkoopsite voor staalproducten, wil ArcelorMittal haar verkoopsactiviteiten digitaliseren en haar klanten een betere service bieden. SQLI, een belangrijke speler op het gebied van digitale ervaringen, werd via haar Belgisch kantoor gekozen voor de implementatie van SAP Hybris commerce.

E-STEEL.ARCELORMITTAL.COM, EEN B2B EN B2C WEBSHOP VOOR EEN GEOPTIMALISEERDE KLANTENERVARING

ArcelorMittal Downstream Solutions is aanwezig in 30 landen in Europa. De ruim 300 distributiesites beschikken over een ruim gamma staalproducten voor B2B en B2C. Eind 2016 wilde de onderneming beginnen met e-commerce, met de volgende objectieven:

  • Haar klanten een persoonlijke service en een ‘seamless’ ervaring bieden door in te spelen op mobiliteit. De groep, die zich in een zeer concurrentiële omgeving bevindt, wil zich positionneren als innovatieve speler en haar leiderspositie verder verzekeren op de markt van de staalproducten.
  • De automatisatie van het verkoopsproces, enerzijds door de administratie te vereenvoudigen door het aantal papieren documenten drastisch te verminderen en anderszijds door haar klanten op een eenvoudige manier toegang te bieden tot administratieve stukken, via een private back-office.
  • De kennis over haar klanten vergroten om zo beter te kunnen beantwoorden aan hun behoeften, door pagina’s te personnaliseren. Deze oplossing zal ook zorgen voor een uitbreiding van het productgamma.

De voordelen van dit nieuwe platform voor de klanten van ArcelorMittal zijn zeer uitgebreid:

  • Altijd toegang tot de winkel en productinformatie (24u/24 en 7d/7)
  • Een complete online productcatalogus met gedetailleerde technische informatie voor elk product, een overzicht van de beschikbaarheid van stock op de verschillende sites en de mogelijkheid om onmiddellijk een bestelling te plaatsen
  • Een opvolging van de status van bestellingen en verzendingen tot betaaldetails
  • Een online toegang tot de bestelgeschiedenis en alle administratieve documenten
  • De mogelijkheid om bestellingen te herhalen en aankooplimieten in te stellen per aankoper, alsook verschillende functionaliteiten die eigen zijn aan online verkoop in B2B
  • Een moderne front-office met een intuïtieve navigatie.

De eerste pilootwebshop werd eind juni 2017 gelanceerd voor de site van ArcelorMittal in Colomiers (in de buurt van Toulouse). Overtuigd van het succes van dit pilootproject, heeft ArcelorMittal sinds december 7 sites in het westen van Frankrijk toegevoegd aan de lijst. In 2018 zullen alle sites in Frankrijk uitgerust zijn met een webshop. Daarna volgen België, Duitsland en Spanje.

“We hadden een ambitieus project en SQLI zorgde ervoor dat we erin slaagden. Dankzij e-steel.arcelormittal.com treden we vanaf nu binnen in het digitale tijdperk,” zegt Jean-Baptiste Courtier, General Director voor ArcelorMittal Downstream Solutions France.

“SQLI draagt met haar expertise en reactiviteit bij tot het slagen van dit project en begeleidt onze e-business en IT teams in de uitrol,” voegt Stéphane Blaison, CIO ArcelorMittal SSC West Europe, toe.

EEN AGILE PROJECTBEHEER

Om de zeer ambitieuze timing van slechts 4 maanden te respecteren, werd een agile methodologie gekozen voor dit project. SQLI heeft een Scrum-team aangesteld om de objectieven te behalen, in samenwerking met de Business, IT en Marketing teams van ArcelorMittal. Op het einde van elke sprint, die telkens drie weken duurde, werden de functionaliteiten afgeleverd en getest. Eventuele problemen werden gemeld en opgelost. Dankzij deze flexibele methode was het voor SQLI mogelijk om het design, de UX , de implementatie van Hybris Commerce, de ontwikkeling van een productcatalogus en een verbeterde digitale ervaring te realiseren, door op een intuïtieve manier gepersonaliseerde en gedetailleerde informatie over elk product voor te stellen.

 

SQLI, EXPERT IN CONNECTE COMMERCE

SQLI toont dankzij dit project opnieuw haar uitgebreide ervaring op het gebied van digitale transformatie en meer bepaald op het gebied van de implementatie van e-commerce platformen en haar capaciteit om complexe projecten op zeer korte termijn te beheren. SQLI heeft reeds verschillende e-commerce projecten tot een goed einde gebracht voor klanten zoals Nespresso, SEC, Airbus en Sonasid, een Marokkaans filiaal van ArcelorMittal, door gebruik te maken van technologisch hoogstaande platformen. Dankzij haar e-commerce excellence centers in Marokko, heeft SQLI op een degelijke manier kunnen samenwerken met de klantenteams en de verschillende kantoren van SQLI in Europa.

De teams van ArcelorMittal en SQLI zijn zeker klaar voor de volgende uitdaging. Het gaat hierbij over de Europese uitrol en het continu aanbrengen van verbeteringen om zo te beantwoorden aan de verwachtingen van de gebruikers, die steeds verder evolueren.

A propos du Groupe SQLI : Créé en 1990, SQLI est un Groupe de services dédié au monde du Digital. Il accompagne les entreprises et les marques dans la définition, la mise en œuvre et le pilotage de dispositifs digitaux pour une expérience client, partenaire, collaborateur réinventée. Son positionnement unique au confluent du marketing et de la technologie lui permet de répondre de façon globale aux enjeux de développement des ventes et de notoriété (marketing digital & social, expérience client, commerce cross-canal, mobile, data intelligence…) ainsi qu’aux enjeux de productivité et d’efficacité interne (digitalisation des opérations, entreprise collaborative, objets connectés, CRM…).

Ses 2400 collaborateurs sont répartis sur 7 agences en France, 3 en Suisse, 5 au Benelux, une au Royaume Uni, en Suède, en Allemagne et des centres offshore en Afrique du Sud et au Maroc. Le Groupe SQLI, coté sur Euronext Paris (SQI), a réalisé en 2016 un chiffre d’affaires de 191 M€.
www.sqli.be

Suivez SQLI sur Linkedin, Facebook et Twitter

Over ArcelorMittal: ArcelorMittal is de grootste mondiale speler op het gebied van staalproductie en mijnbouw, met 199 000 medewerkers, een aanwezigheid in 60 landen en een industriële activiteit in 19 landen. Geleid door de wil om kwalitatief en duurzaam staal te produceren, zijn wij de belangrijkste leverancier van kwaliteitsstaal voor de ’s werelds grote staalverwerkende bedrijven, met inbegrip van de automobiel- en bouw-, electro- en verpakkingsnijverheid. Dit alles wordt ondersteund door een departement Research & Develoment van mondiale grootte en een excellent distributienetwerk. In 2016 haalde ArcelorMittal een zakencijfer van 56,8 miljard dollar, voor een productie van 90,8 miljoen ton ruw staal en een eigen productie van 55,2 miljoen ton ijzererts.

ArcelorMittal Frankrijk stelt 16 440 mensen tewerk, waarvan ruim 800 onderzoekers, verdeeld over 40 productiesites, distributie- en servicecentra en vier R&D-sites. ArcelorMittal produceerde in 2016 9,4 miljoen ton vloeibaar staal. Frankrijk vertegenwoordigt 30 % van de productie van plat staal voor ArcelorMittal in Europa.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht