Geplaatst door Arista Networks

Arista introduceert CloudVision 2019 platform

Arista Networks introduceert CloudVision 2019. Dit verder uitgebreide cloudplatform biedt klanten nieuwe automatiseringsfuncties om de operationele kosten en risico’s te verlagen en meer integratiemogelijkheden die de flexibiliteit vergroten.

Automatisering, telemetrie en analytics
CloudVision is een modern softwareplatform met uitgebreide functionaliteit voor het automatiseren, telemetrie en het analyseren van cloudgebaseerde netwerkomgevingen. Het is een onderdeel van Arista’s cognitieve managementraamwerk waarmee klanten alle netwerkoperaties in hun datacenter, campusinfrastructuur en publieke clouds op een consistente wijze beheren en vereenvoudigen.

Ontworpen voor cloud-toepassingen
Netwerkbeheerders proberen hun operaties en processen voortdurend te verbeteren met proactieve analyses, geautomatiseerde wijzigingsprocedures en compliancy assessments. Daarbij worden zij echter vaak gehinderd door legacy managementtools en policies die netwerkoperaties onvoldoende inzichtelijk maken en het managen van alle aanwezige apparatuur beperken.

Arista heeft de grootste cloud-aanbieders al geholpen om de telemetrie en het automatiseren van hun operaties te verbeteren. De daaruit voortgekomen principes zijn nu ook beschikbaar voor andere organisaties. Arista’s CloudVision platform is ontworpen voor het vergaand automatiseren van alle cloud-operaties, mede gebaseerd op de ‘best practice’ ervaringen van grote cloud-aanbieders.

Centrale managementomgeving
Vanaf scratch ontwikkeld op basis van een NetDB-architectuur, is Arista CloudVision een aanzienlijke verbetering ten opzichte van legacy netwerkmanagementtools die met polling-intervallen werken. Alle netwerkonderdelen, fysiek, virtueel, in clouds en gecontaineriseerd, sturen realtime telemetriedata naar de data repository van CloudVision. Deze creëert daarmee een digitale replica van het netwerk, die administrators op elk gewenst moment inzicht geeft in de actuele apparatuurstatus. Tevens doorzoeken de analysefuncties van CloudVision alle data om inzichten te genereren waarmee administrators hun dagelijkse taken proactief in plaats van reactief kunnen uitvoeren.

Als centrale managementomgeving kan CloudVision alle operaties managen van afzonderlijke en samengestelde apparatuur en variabele pools met fysieke en virtuele netwerkresources. Daarmee kunnen netwerkbeheerders de troubleshooting, het opschalen en flexibel uitbreiden of inkrimpen van de infrastructuur bedrijfsbreed standaardiseren, afgestemd op de businessbehoeften.

Belangrijke functionaliteit CloudVision 2019
CloudVision biedt uitgebreide functionaliteit voor het centraal beschikbaar stellen van resources, end-to-end statusinzicht in het verleden, views van de netwerktopologie, compliancy rapportages en automatisch gegenereerde notificaties. Het 2019-platform ondersteunt zowel bekabelde als draadloze netwerken en biedt de volgende belangrijke functionaliteit:
* Hitless change controls, inclusief aanpasbare workflows voor het orkestreren van de taakplanning en het live monitoren van instellingen en wijzigingen
* Data plane visibility, inclusief inzicht bieden in sFlow en IPFIX flow-data
* Device Analyzer, inventariseert alle endpoints en analyseert het gedrag van aangesloten apparatuur voor het proactief identificeren van mogelijke securitydreigingen
* Nieuwe topology overlay views, inclusief netwerkevents en segmentatiemapping
* Network-wide Search, voor het traceren van belangrijke onderdelen in historische time-series
* Customizable rules engine, voor het creëren van eigen compliancy richtlijnen en events

Open 3rd party ondersteuning
CloudVision heeft tot nu toe vooral de API-suite van Arista’s EOS benut. Deze transactionele API’s regelen op een betrouwbare wijze alle communicatie met netwerkapparatuur en helpen het beheer daarvan te verbeteren. CloudVision 2019 breidt het inzicht in netwerkapparatuur verder uit, met onder andere OpenConfig-support, voor alle leveranciers die OpenConfig ondersteunen. Verder zijn andere legacy assets ook nog te beheren met een nieuwe SDK. Deze maakt het mogelijk dat CloudVision managementdata uit SNMP-gebaseerde platformen haalt, waaronder routers, switches en firewalls, om binnen CloudVision te kunnen analyseren. Als resultaat daarvan kan CloudVision 2019 een veel completer overzicht en inzicht geven van alle netwerkcomponenten.

Integratie met Red Hat Ansible Automation
Er zijn nieuwe systeemintegraties mogelijk via een samenwerking met Red Hat Ansible Automation. Voortbordurend op de al bestaande CloudVision-gecertificeerde Ansible Modules en aangekondigde Ansible Collections, zijn er nu ook Ansible Playbooks beschikbaar voor verschillende DevOps- integratiescenario’s. CloudVision kan daardoor zowel een volledige Arista-omgeving beheren, als een breder Ansible-framework voor het configureren en managen van multi-vendor infrastructuren.

“Red Hat Ansible Automation is een toonaangevend DevOps-platform voor het automatiseren van infrastructuren. In combinatie met Arista’s marktleidende programmeerbare netwerksoftware kunnen wij onze gezamenlijke klanten meer flexibiliteit en efficiency bieden voor het managen van alle netwerkoperaties”, zegt Peter Sprygada, Distinguised Engineer bij Ansible van Red Hat.