Industry Wire

Geplaatst door Twenty Four Webvertising B.V.

Automatiseren van orderpicking activiteiten steeds populairder

In de wereld van e-commerce is snelheid alles. Om aan de steeds groeiende vraag te voldoen, wordt er steeds meer gekeken naar manieren om orderpicking te automatiseren. Van robots die zelfstandig door het magazijn bewegen tot geavanceerde software die de meest efficiënte routes bepaalt: technologie speelt een steeds grotere rol.

Maar wat zijn de voordelen van automatisering en wanneer is het verstandig om te investeren in nieuwe technologie? Vooral als kleine webshop is het vaak qua kosten onhaalbaar en is het uitbesteden aan een fulfilment partner bijvoorbeeld een veel betere keuze om als bedrijf te kunnen opschalen. Niet voor niets zien we dan ook dat er steeds meer webshops zijn die de keuze maken dit uit te besteden en fulfilment partijen op hun beurt weer inzetten op automatisering samen met de grote spelers in de markt.

Wanneer kies je voor automatisering?

Het volledig automatiseren van het orderpickproces is enorm kostbaar en dus ook niet voor iedereen weggelegd. Houd er rekening mee dat je flink moet investeren in robots en allerlei software om ervoor te zorgen dat dit op de juiste manier gebeurt. Ook een goede en vooral vlakke vloer is belangrijk, zodat de robots niet bij oneffenheden ineens gedesoriënteerd kunnen raken. Nu is het ook los van het automatiseren van dit proces verstandig om te investeren in een goede gietvloer, zodat ook palletwagens en heftruck veilig door het magazijn kunnen rijden. Vergeet daarbij niet om ook te zorgen voor de juiste markering, zodat alles veilig gebeurt. De keuze om wel of niet voor het automatiseren van het pickproces te gaan, heeft dus met name te maken met de omvang van het bedrijf en de hoeveelheid orders die dagelijks worden verwerkt.

De uitdagingen van het orderpicken

Bij orderpicken denken we vaak veel te gemakkelijk. In zekere zin kan dit ook, maar niet op het moment wanneer het gaat om bedrijven met duizenden producten of meer. Deze producten liggen vaak op verschillende locaties in het magazijn opgeslagen en hebben daarnaast in het geval van een ‘hardloper’ ook nog een bulklocatie voor de rest van de voorraad. Je kunt je dus wel voorstellen dat dit naarmate je als bedrijf groeit, een steeds complexer verhaal wordt. Vooral tijdens de drukke periode is het belangrijk om ervoor te zorgen dat orders snel en foutloos worden ‘gepickt’. Denk aan piekmomenten als Black Friday, wanneer het magazijn overloopt van bestellingen. Het is dan van belang dat het proces soepel verloopt om aan de hoge verwachtingen van de klant te voldoen.

Verschillende manieren van picken

Orderpicking is een belangrijk onderdeel van de logistieke keten. Vooral wanneer een bedrijf duizenden orders per dag verwerkt, is het belangrijk dat alles soepel verloopt. Dit kan op een aantal verschillende manieren, afhankelijk van het type bedrijf. Bij single order picking wordt elke order afzonderlijk verwerkt, terwijl bij cluster picking meerdere orders tegelijk worden voorbereid. Batch picking is gebaseerd op het verzamelen van artikelen voor verschillende orders die bijvoorbeeld naar een winkel gaan in het geval van B2B, terwijl zone picking de orderpicker toewijst aan een specifiek werkgebied. Het is dus even afhankelijk van het type bedrijf voor welke manier van picken uiteindelijk wordt gekozen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht