Belgisch breedband groeit in Q3 onvoldoende om krimp in telecommarkt te compenseren
Houten, 4 december 2025 – De omzet in de Belgische telecommarkt daalde in het derde kwartaal van 2025 met 0,5 procent naar EUR 1,79 miljard. Hoewel het breedbandsegment opnieuw de sterkste omzetgroei liet zien (+3,3%), kon dit de terugval in zowel mobiele als vaste telefonie niet volledig opvangen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek door Telecompaper.
Het onderzoek toont dat de structurele daling in vaste telefonie doorzet en de mobiele markt onder druk van concurrentie staat, sinds de komst van Digi en door de kortingen op combinatiebundels breedband/mobiel (FMC). Onderliggend gingen de inkomsten uit vaste telefonie met 7,2% omlaag en krompen die uit mobiele telefonie met 1,8%. De omzet uit tv-diensten bleef stabiel.
Breedband vormde in het derde kwartaal de positieve uitzondering. Het segment boekte met een omzet die met 3,3% groeide naar EUR 545,4 miljoen. Dit is goed voor een aandeel van 30,5 procent in de totale Belgische telecommunicatiemarkt.
Hoewel de drie grootste aanbieders hun tarieven verhoogden, sloten zij het kwartaal af met lagere inkomsten. Over de verschillende segmenten heen deed Proximus het nog relatief goed en wist de daling van de dienstenomzet te beperkten tot 0,2 procent. Telenet zag zijn omzet met ruim 1 procent krimpen en bij Orange bedroeg de afname naar schatting bijna 1 procent. Proximus blijft hierdoor met bijna 43 procent marktleider naar omzet, op ruime afstand gevolgd door Telenet (32%) en Orange (23%).
Aantal aansluitingen daalt marginaal
Het totale aantal aansluitingen bedroeg aan het eind van het derde kwartaal 24,1 miljoen, een marginale daling ten opzichte van een jaar eerder. De aanwas van breedband- en mobiele abonnementen werd tenietgedaan door voortdurende krimp in vaste telefonie (met bijna 10%) en tv (met bijna 4%).
In de markten van breedband, TV en vaste telefonie blijven Proximus en Telenet de onbetwiste zwaargewichten. Samen vertegenwoordigen zij in elk van deze segmenten 75 tot 85 procent van alle verbindingen en inkomsten in breedband, tv en vaste telefonie. Orange, inclusief VOO, blijft op afstand en nieuwkomer Digi speelt vooralsnog een marginale rol.
In de mobiele markt behoudt Proximus een leidende positie, met een aandeel van 41,6 procent naar aantal klanten. Orange heeft een marktaandeel van 29,8 procent en Telenet 22,3 procent. Laatstgenoemde zag zijn marktaandeel iets afnemen.
Noot voor de redactie
Bovengenoemde gegevens komen uit het nieuwste het rapport Belgian Total Communications Market 2025-Q3 van Telecompaper. Dit biedt een uitgebreide analyse van de Belgische telecommarkt in het derde kwartaal van 2025. Het bevat waardevolle inzichten in het aantal abonnees, de marktomzet en de belangrijkste trends binnen vaste en mobiele diensten. Het rapport onderzoekt de prestaties van grote spelers zoals Proximus, Telenet en Orange, evenals de impact van nieuwe toetreders en MVNO’s. Meer weten? Neem contact op via service@telecompaper.com / +31 30 6349600.
Over Telecompaper
Telecompaper, gevestigd in Houten, is de kennispartner van de telecomsector en streamingdiensten. Met het dagelijks aanbieden van nieuws, research en analyses, helpt Telecompaper marketeers, productmanagers, analisten en onderzoekers om de laatste ontwikkelingen in de telecommarkt te begrijpen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.