Industry Wire

Geplaatst door Salens Communicatie

Belgisch ontwerper lanceert nieuw merk notaboeken: McGrid

Guy Salens leidt al meer dan 20 jaar het ontwerpbureau Salens Communicatie en is gespecialiseerd in grafische vormgeving en corporate identity. Maar nu vond hij het tijd voor een eigen product en ontwikkelt hij een nieuw design notaboek: McGrid. Een duurzaam schrijf- en schetsboek dat lijnrecht tegenover het digitale geweld staat. Of juist niet? En in een periode waarin de traditionele drukkerijen klappen krijgen … goed gek of … ?

Guy Salens: “Toegegeven, als we naar de grafische sector kijken, en dan spreek ik over de drukkerijen, kan ik niet ontkennen dat er niets aan de hand is: overnames, consolideringen en erger nog failissementen zijn helaas aan de orde. Het blijven moeilijke dagen voor de grafische industrie”.

“Onze traditionele denk- en zakenmodellen worden achterhaald. Internet heeft op relatief korte tijd voor een omwenteling gezorgd in onze communicatie. Daarom hebben wij reeds een jaar geleden besloten om een online verkoopskanaal uit te bouwen met ons ontwerpbureau. Het product dat we voor ogen hadden, moest voldoen aan “both worlds”: enerzijds een duurzaam resultaat vanuit traditional print, anderszijds een integratie met een digitale interactiviteit”.

Guy Salens: “Ondanks het gebruik van veel digitale devices (desktop, laptop, smartphone, tablet) hebben we gemerkt dat mensen – professioneel en in hun vrije tijd – nog altijd een notaboek appreciëren om te schrijven, kribbelen en te tekenen.” In hoeveel keukens ligt er trouwens geen geschreven receptenboek? Of wie houdt er geen geschreven reisboek op na”?

Het resultaat is McGrid: een duurzame reeks schrijf- en schetsboeken.
Guy Salens: “In de eerste fase – en die is nu volop bezig – lanceren we McGrid Corporate. Met dit boek bieden we de bedrijven een praktisch en ecologisch relatiegeschenk aan. Je kan reeds vanaf 50 ex een McGrid Corporate laten samenstellen. Het boek wordt voor iedere klant tailor-made ontwikkeld via een aantal parameters: huiskleur van de klant, keuze uit een grid zoals lijntjes, pixels, ruitjes (of blanco natuurlijk). Daarbovenop komen, afhankelijk van de module, een aantal pagina’s met effectieve bedrijfsinfo. Deze worden vormgegeven door onze studio in samenspraak met de klant”.

Grid(s)
Elke McGrid kan voorzien worden van een grid of patroon. Wij voorzien een aantal standaard patronen maar het gebeurt dat klanten specifieke eisen hebben: zo hebben we al de vraag gekregen voor smartphone-afbeeldingen en zelfs tekstuele templates voor specifieke
toepassingen.

McGrid Retail en Individual
In een volgende fase (najaar 2013) is het de bedoeling om een McGrid Retail en McGrid Individual uit te brengen. McGrid Retail is een vaste collectie met vaste kleuren (black, light grey, imperial purple, shocking yellow, impact pink) en zal worden aangeboden via een aantal winkelpunten (designshops, museumshops, winkels van grafische benodigdheden, …) Een McGrid Individual daarentegen kan online samengesteld worden via de McGrid-shop. Een McGrid Individual kan je per exemplaar bestellen. Je kiest je kleur van covers, eventueel een grid en je notaboek wordt verzonden.

Duurzaam ondernemen
Als productie-partner hebben we bewust gekozen voor DeBie uit Duffel. Met Salens Communicatie werkten we al een hele tijd samen met hen. De laatste jaren heeft DeBie enorm geïnvesteerd in duurzaam ondernemen. Niet alleen door hun bedrijf groener te maken door investeringen in nieuwe en schonere technologie, maar ook door een verantwoorde en maatschappelijk geëngageerde houding tegenover hun medewerkers en klanten.

www.mcgrid.com

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht