Industry Wire

Geplaatst door Dentsu

Bereid jezelf voor op kritische klanten met de ‘Artificial Client’

De Artificial Client is het nieuwste AI experiment van Dentsu Creative Amsterdam. Deze door kunstmatige intelligentie ontwikkelde experience simuleert verschillende typen klanten en geeft snoeiharde maar ook komische feedback op TV commercials, brand identity, en UX design. Test je ideeën op verschillende klanten en ontdek dat je helemaal geen echte opdrachtgever meer nodig hebt om als creatief je werkplezier te verliezen. 

Hoe werk het: 

De Artificial Client is gemodelleerd naar drie fictieve klant archetypes en weet met een knipoog en flinke dosis humor feedback te geven. Zo is voor de ‘Ruthless Critic’ zelfs het beste nooit genoeg. De ‘Idealistic Dreamer’ is altijd klaar om groter, verder en extremer te gaan. En het derde karakter, de ‘Confused Creative’ pushed vooral zijn eigen “ideeën”. Kies één van de archetypes en upload een TV script, een Brand identity, of een UX design. Dankzij computer gegenereerde spraak kan de Artificial Client in real time feedback geven.

Aanleiding

Met de hype rond generatieve AI-platforms zoals ChatGPT, Midjourney, Adobe Firefly en Runway, wordt veel gespeculeerd over de toekomst van creatieven op de werkvloer. Eerder voorspelde men vooral dat creatieve beroepen zouden uitsterven, maar vandaag de dag is de tendens dat creatieven moeten leren samenwerken met AI om in de toekomst nog van grote waarde te kunnen zijn. Maar geldt dat alleen voor creatieven, of zou dat voor het marketing- en communicatievak misschien ook wel gelden, vroeg Dentsu Creative zich af. Met die vraag startte het experiment, daarna werden verschillende prompts en API’s gebruikt om de Artificial Client tot leven te laten komen.

Verrassend goede feedback

De Artifical Client blijkt verrassend goed in het bekijken en beoordelen van creatief werk. Het experiment dat begon als een grap, en als manier om de grenzen van huidige AI modellen te testen. Maar de Artificial Client doet vermoeden dat AI in de toekomst niet alleen gebruikt gaat worden om creatief werk te maken, maar ook om creatief werk te beoordelen. AI zou in de toekomst echt gebruikt kunnen worden als een soort creative director. Een spiegel om creatief werk aan te scherpen en te verbeteren.

Luke Vink (hoofd technologie, Dentsu Creative Amsterdam): “De Artificial Client maakt gebruik van een combinatie van verschillende AI-modellen. Door middel van slimme prompting geeft het feedback in de tone-of-voice van verschillende persoonlijkheden. Deze feedback wordt omgezet in spraak en karakteranimatie. We werkten met verschillende open source modellen zoals InstructBLIP en Microsoft Azure’s Viseme API om mogelijkheden te bereiken die momenteel niet beschikbaar zijn met algemeen gebruikte modellen zoals GPT alleen. Het is deze mogelijkheid om proactief AI-modellen te testen, trainen, en te combineren die ons in staat stelt om snel prototypes te maken en AI-producten op schaal te bouwen voor onze echte, niet-kunstmatige klanten”.

Voorbeeld voor het vak:

Boris Nihom (co-CEO, Dentsu Creative Amsterdam): “De Artificial Cliënt toont aan dat niets een echte klant-agency relatie kan vervangen. Een onderdeel van onze taak als agency is om constant de grenzen van de huidige technologie op te zoeken. Daarom hebben we een toegewijd team, dat AI-prototypes bouwt in plaats van abstracte whitepapers te schrijven of alleen te roepen dat het onze wereld toch echt gaat veranderen. De Artificial Cliënt dient als een voorbeeldcase om te laten zien dat je met beetje lef echt iets relevants en moois kan maken. Zo kunnen dezelfde componenten die we gebruikten om de  Artificial Cliënt te creëren, ook worden gebruikt om merken een unieke AI-stem te geven via relevante, branded AI-assistenten.”

De Artificial Cliënt is nu live op http://www.artificialclient.com

 

Creative Credits:

Agency – Dentsu Creative Amsterdam

Boris Nihom | CEO, Amsterdam

Jasper Janssen | Creative Director

Rene Lems | Frontend Developer
Alexis Toromanoff | Frontend Developer
Tomas Makauskas | Frontend Developer

Luke Vink | Heads of Creative Technology

Oliver Kiss | Digital Designer

Lorenzo Angelone | Designer & Motion Designer

Carolina Valdecantos y Tombolato | Project Manager

Stone Shi | Editor
Deniz Kurt | Creative Technologist

Joris Feitz | Senior UX Designer

Notes to Editors 

How does it work?

The Artificial Client uses publicly available AI models to analyze images and scripts and is fine tuned to give feedback as various client personas. We use additional AI models to generate voices and animation in real time. For more information about how the Artificial Client works and how to best use it, please click here for our terms of use.

Why did Dentsu Creative Amsterdam do this?

The purpose of the project is threefold. First, it’s a demonstration of our innovation and creativity in practice. We don’t just write vision pieces, but we have the talent, capabilities and partnerships to create cutting edge branded experiences, in Amsterdam and across our entire network.

Second, it’s a showcase of our ability to embrace the possibilities of AI as a tool for doing business; our own and for our clients. This goes beyond just generating text and images. The project shows, in a playful way, how different AI tools can be tied together into engaging experiences and branded assistants.

And last but not least, we are constantly working with our global dentsu colleagues, and global partners like Microsoft, Adobe and Google on responsible, enterprise level use of AI.   We believe that playful experimentation is the most effective way to explore and familiarize ourselves with the possibilities of such new technologies.

How did you decide on the three personas?

We used three extreme personality types giving the kind of creative feedback one could experience in marketing to dramatize the possibilities of the technology, while hopefully raising a smile.  They are not intended to portray real or existing clients or individuals.

 

The views of the Artificial Client are generated with AI and therefore are not the opinion of Dentsu Creative or its employees.

 

How do you see this kind of technology being used in the future?

Here are just three examples of how this kind of technology could be used in the future:

 

  1. Test real creative work and uncover creative insights with virtual customer persona (internal)
  2. Design engaging branded experiences that help people get inspired (e.g. in travel or grocery)
  3. Build engaging branded assistants that help customers find the right product (e.g. in automotive or homeware), or answer complex questions (e.g. in healthcare or technology).

 

Is it secure?

We hope you find Artificial Client as useful and fun as our technologists and designers did building it. However, please be aware:

Although this experience doesn’t store any data, users should avoid inputting ideas that contain confidential information or personal data into the Artificial Client. The user is at all times responsible for the data fed into the Artificial Client.

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht