Geplaatst door Unrobe

Black Friday: Fenomeen waar altijd iemand een prijs voor zal betalen

Amsterdam, 23 november 2017 – Black Friday staat voor de deur en bedrijven uit alle branches spelen daar graag op in. Aanstaande vrijdag wordt er met enorme kortingen gestunt. Ook voor modemerken is het een dag van recordomzetten. Iets wat je niet aan je voorbij wilt laten gaan als bedrijf. Het duurzame modemerk Unrobe doet dat echter wel. Unrobe zal niet in de uitverkoop gaan. Maar komt met de volgende campagne.

Na het instorten in 2013 van Rana Plaza in Bangladesh waar meer dan 1100 mensen zijn omgekomen, en na de in-kleding-genaaide noodkreten van Turkse fabrieksmedewerkers van afgelopen weken, staat de mode-industrie er niet goed op. Lage lonen, lange werkdagen, gevaarlijke werkomstandigheden en uitbuiting zijn aan de orde van de dag. Dit systeem wordt in stand gehouden door de continue vraag en aanbod van goedkope kleding. Kwantiteit boven kwaliteit heeft vaak de voorkeur in de huidige markt. Met Black Friday als climax. Of beter gezegd als dieptepunt. Er worden zulke hoge kortingen gegeven op de initiële lage prijzen, dat het onmogelijk is om voor zulke bedragen een verantwoord kledingstuk te maken.

Een slechte zaak vinden Koen Warmerdam en Daan Ubachs van Unrobe. Ze willen met hun campagne aandacht vragen voor de misstanden in de mode-industrie. Ook willen ze bewustzijn creëren bij de consument dat goedkope kleding vaak ten koste gaat van iemand anders. Unrobe hoopt met de campagne mensen aan te moedigen kritischer te zijn op de herkomst en prijs van hun kleding. “Als je er even over nadenkt, weet je dat het vaak niet klopt”, aldus Warmerdam. “Wanneer kleding het goedkoopst van het goedkoopst wordt tijdens Black Friday, dan zal er altijd iemand een prijs voor moeten betalen”, voegt Ubachs toe. De foto van de campagne is genomen door een bevriende fotograaf in een sweatshop in Dhaka, Bangladesh.

Geen uitverkoop

Unrobe zal op Black Friday niet in de uitverkoop gaan. Unrobe hanteert het model direct-to-consumer wat resulteert in een standaard lagere, maar eerlijke prijs voor de consument. “Dressing people by undressing the industry” is de missie van het in augustus gelanceerde online modemerk. Ze dagen de mode-industrie uit op het gebied van duurzaamheid, productie en prijs. Hier zijn ze hypertransparant over. Ze laten precies zien door wie en waar de kleding gemaakt wordt. “In een tijdperk dat iedereen bewuster is van voeding en milieu is het vreemd dat mensen zonder nadenken een T-shirt afrekenen”, aldus Warmerdam.

De campagne is vandaag van start gegaan en Unrobe hoopt hiermee iets groots in gang te zetten. Ubachs: “Alleen samen kunnen we de mode-industrie verbeteren. Laten we beginnen bij Black Friday.”