Industry Wire

Geplaatst door Strict

Black-out angst groeit: helft organisaties scherpt preventiebeleid aan

Ook thuis worden maatregelen getroffen: 42 procent heeft contact geld in huis

Vianen – Organisaties bereiden zich steeds beter voor op een mogelijke black-out. Maar liefst 52 procent van de organisaties heeft het afgelopen jaar hun preventiebeleid aangescherpt. Een veel voorkomende maatregel is het dagelijks maken van een back-up van belangrijke gegevens (42%). Dit blijkt uit onderzoek van Strict, uitgevoerd onder meer dan 300 strategisch en tactisch managers die invloed hebben op IT-beslissingen. Daarnaast is 62 procent van de managers het afgelopen jaar meer bewust geworden van de mogelijkheid op een black-out of cyberaanval in de organisatie.
NAVO-chef Mark Rutte moedigt voorbereiding op noodsituatie aan
Ondanks een aanscherping in het preventiebeleid, vreest veertig procent van de managers voor de dag dat we in een totale black-out belanden door het uitvallen van vitale systemen in de samenleving. Daarnaast maken drie op de vier zich zorgen over de grootschalige maatschappelijke onrust die zal ontstaan bij digitale uitval. Mede doordat mensen dan niet snel bij informatie of hulpbronnen kunnen.
Ook thuis treffen veel mensen voorbereidingen op een mogelijke noodsituatie. De drie meest genomen maatregelen zijn: noodvoorzieningen in huis halen (56%) zoals water, voedsel en medicijnen, gevolgd door het hebben van contant geld thuis (53%) en ervoor zorgen dat communicatiemiddelen blijven werken bij uitval (41%). Denk hierbij aan powerbanks en oplaadbare batterijen. Daarnaast stelt negentien procent een evacuatieplan op voor het gezin bij een noodsituatie en is twintig procent bekend met de noodplannen van hun eigen woonplaats of gemeente. Opvallend is dat bijna een op de vijf (19%) nog helemaal geen voorzorgsmaatregelen heeft genomen.
Het belang van een goede voorbereiding op een noodsituatie werd dit jaar nog eens onderstreept door NAVO-baas Mark Rutte. In december 2024 waarschuwde hij dat een oorlogssituatie, zoals in Oekraïne, ook elders in Europa zou kunnen ontstaan: “We moeten ernstig bezorgd zijn. Het is tijd om ons geestelijk voor te bereiden op een oorlog.”
Kor Gerritsma, strategie consultant: “Het is goed om te zien dat het bewustzijn over de mogelijke risico’s van een black-out groeit. Niet alleen bij burgers, maar ook in het bedrijfsleven. Organisaties staan zelden op zichzelf. Ze zijn vaak onderdeel van grotere ketens, waardoor de gevolgen van uitval verder reiken dan de eigen muren. Bewustwording over wat een black-out teweeg kan brengen in de samenleving is daarom een belangrijke eerste stap. Maar het gaat uiteindelijk om gerichte voorbereiding. Duidelijke plannen, betrouwbare noodvoorzieningen en preventieve acties zijn essentieel voor bedrijven om de impact van uitval of een black-out te beperken.”
Over het onderzoek
Dit onderzoek is in opdracht van Strict uitgevoerd door Markteffect onder 329 strategische en tactische managers die overwegend een belangrijke rol spelen bij beslissingen rond IT en digitalisering binnen hun organisatie.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht