Industry Wire

Geplaatst door Bolt

Bolt bestaat 9 jaar en boekt recordomzet

Sinds de start van de pandemie, heeft Bolt de bruto omzet verviervoudigd en twee nieuwe producten geïntroduceerd
Het bedrijf opereert in 45 landen en meer dan 500 steden, een stijging van meer dan 200% ten opzichte van voor de pandemie
In Nederland is Bolt actief in de gehele Randstad en heeft het meer dan 5.000 chauffeurs.

15 augustus 2022, Tallinn – Bolt heeft zijn activiteiten verviervoudigd sinds het begin van de pandemie en afgelopen juli was de succesvolste maand ooit voor het bedrijf. Dit maakt de Europese super-app vandaag bekend, op zijn negende verjaardag.

Bol is nu actief in 45 landen en meer dan 500 steden in Europa en Afrika. Dit is een stijging van meer dan 200% ten opzichte van de periode voorafgaande aan de pandemie. Het platform introduceerde sinds de pandemie bovendien twee nieuwe producten in andere landen: Bolt Food (restaurantbezorging) en Bolt Market (flash-delivery van boodschappen).

Ook in Nederland is het platform succesvol: de taxi-app werd hier twee jaar geleden geïntroduceerd, is inmiddels actief in de gehele Randstad en heeft meer dan 5.000 chauffeurs. Ruim 10% van de ritten wordt emissievrij gereden. Daarnaast introduceerde Bolt onlangs elektrische deelfietsen in Enschede, en staat introductie van deelfietsen in andere steden op de planning.

Aantal klanten verdrievoudigd
Sinds begin 2020 is het aantal klanten verdrievoudigd tot meer dan 100 miljoen, zijn er 2 miljoen chauffeurs bijgekomen en is het personeelsbestand ruim verdubbeld tot meer dan 3.000 werknemers. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar verschillende nieuwe kantoren geopend, waaronder ‘engineering hubs’ in Berlijn en Nairobi, heeft meer dan 350 vacatures en wil tegen het einde van het jaar 700 extra werknemers hebben aangenomen.

Marktwaarde van € 7,6 miljard
Deze cijfers worden bekendgemaakt op het moment dat Bolt zijn negende verjaardag viert. In 2013 richtte Markus Villig, toen nog een tiener, het bedrijf op in Estland. Hij rekruteerde persoonlijk de eerste chauffeurs en bracht het platform naar de straten van Tallinn. Sindsdien is Bolt uitgegroeid tot een groot bedrijf, dat tijdens de laatste financieringsronde een waarde van € 7,6 miljard toegekend kreeg.

Markus Villig, CEO en oprichter: “De pandemie was de grootste economische schok van de afgelopen generaties, en we zijn dan ook trots op de mijlpalen die we bereikt hebben, zoals onze 100 miljoen klanten en onze activiteiten in meer dan 500 steden.”

“Toen Bolt werd opgericht, was het onze missie om de traditionele taxi-industrie in Tallinn op te schudden met een nieuwe taxidienst. Dankzij onze huidige omvang en onze vele verschillende diensten, kunnen we nu een revolutie teweegbrengen in de manier waarop mensen zich door de steden verplaatsen. We bieden een alternatief voor privé-auto’s en dragen zo bij aan steden die groener, veiliger en prettiger om in te wonen zijn.”

“Het is echter belangrijk om met beide benen op de grond te blijven staan. Door de toenemende inflatie en rentetarieven moeten we gedisciplineerd zijn bij het beoordelen van hoe en in welke markten we investeren. Dit kan betekenen dat we prioriteit moeten geven aan groei-inspanningen in onze bestaande markten in plaats van onze diensten uit te breiden naar nieuwe landen. Dankzij onze sobere cultuur zijn we in sterke positie uit pandemie gekomen, maar er zullen altijd nieuwe uitdagingen op ons pad komen. Ons team is er klaar voor om daarop te anticiperen en reageren.”

Lars Speekenbrink, country manager Bolt Nederland: “De afgelopen jaren hebben we bewezen dat Bolt van toegevoegde waarde is voor ons land. De chauffeurs die voor ons rijden en consumenten die ons platform gebruiken, zijn enorm over ons te spreken. We willen groeien, maar doen dat op de Bolt-manier: weloverwogen en zonder onbesuisde beslissingen te nemen. Onze deelfietsen zijn een nieuwe stap naar ons doel om Nederlanders één geïntegreerd vervoerssysteem te bieden. Uiteindelijk willen we ook hier eer doen aan de classificatie van Europese super-app.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht