Bram Roosens wint Thesisprijs Vlaamse Regulator voor de Media

De Vlaamse Regulator voor de Media reikte op 11 december 2013 voor de derde maal zijn thesisprijs uit. Eindlaureaat is Bram Roosens (PSW, Communicatiewetenschappen) met zijn masterproef over nieuwe reclamestrategieën voor digitale televisie.
De afgelopen jaren kende digitale televisie in Vlaanderen een steile opgang. Door deze sterke opmars en de mogelijkheden die deze technologie biedt met betrekking tot het doorspoelen van reclame, is ad avoidance, oftewel het vermijden van reclame, een belangrijk item binnen de Vlaamse mediasector geworden. Televisiezenders gingen op zoek naar alternatieve reclamestrategieën om de performantie van reclamespots zo hoog mogelijk te houden.
In zijn masterproef onderzocht Bram Roosens de effecten van twee reclamestrategieën, enerzijds het toevoegen van humoristische filmpjes, oftewel het opleuken van reclameblokken, en anderzijds het toevoegen van bumperfilmpjes in een reclameblok. Bram Roosens: “Het toevoegen van bumperfilmpjes, en in mindere mate humoristische filmpjes, zorgt voor een significante toename van de totale tijd aan bekeken reclame. Ze hebben echter geen invloed op merkherinnering, -herkenning of de attitude t.o.v. het reclameblok of het programma.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.