Geplaatst door Apostle

‘Brand advocacy’: minstens 150% extra bereik via social media

Organisaties hebben steeds minder bereik op social media, waardoor ze minder zichtbaar zijn bij potentiële sollicitanten. Dat komt door de beperkingen die platformen als Facebook, Instagram en LinkedIn in toenemende mate opleggen. De oplossing hiervoor is ‘brand advocacy’, zo blijkt uit diverse onderzoeken en data van social-mediabedrijf Apostle.

Internationale onderzoeken en de data van Apostle laten zien dat berichten die verspreid worden via bedrijfsaccounts gemiddeld slechts 2-15% van hun volgers bereiken. Bij persoonlijke accounts is dat bereik veel groter: 25-50% van de volgers. Dat verschil heeft alles te maken met het verdienmodel van de social mediaplatformen: zij willen dat organisaties betalen voor hun bereik, en dus gaan adverteren. Daarom knijpen ze het organische bereik van organisaties bewust af.

Authentiek versus commercieel

Uit data van Apostle blijkt ook dat er een groot verschil zit tussen betaalde advertenties met authentieke content en betaalde advertenties met corporate content. Het bereik van authentieke content blijkt gemiddeld 2,6 keer groter dan dat van corporate content. Dit verschil komt volgens Apostle vooral door de relevantie: volgers en potentiële sollicitanten vinden authentieke content met echte verhalen van de werkvloer interessanter dan de vaak commerciële content van de marketingafdeling. Daarbij zien potentiële sollicitanten meteen hoe de werksfeer van een organisatie is.

Brand advocacy

In samenwerking met ‘launching customers’ als Canon, Shimano en DPD heeft Apostle de afgelopen jaren een platform ontwikkeld waarmee organisaties authentieke content kunnen delen via de social media-accounts van hun ambassadeurs (zoals hun medewerkers). In veel gevallen wordt het bereik daarmee vertienvoudigd. Daarnaast kan er via dit platform ook authentieke content uit de organisatie opgehaald worden die op dezelfde manier via ambassadeurs verspreid kan worden. Deze authentieke content kan ook ingezet worden in betaalde (recruitment) advertenties waardoor het betaalde bereik langs die weg meestal ruim verdubbeld.

Schaalbaar en breed inzetbaar

Het platform bestaat uit een methodiek, een gebruiksvriendelijk online platform en een mobiele app, die medewerkers eenvoudig in staat stelt om content vanuit de organisatie te delen met hun eigen volgers. De methodiek, het platform en de app worden via een e-learning en persoonlijke begeleiding geïntroduceerd, waardoor het bestaande kennisniveau en de beschikbare tijd binnen de organisatie nauwelijks nog beperkingen vormen.

Brand advocacy

Apostle en de launching customers spreken nadrukkelijk van ‘brand advocacy’, omdat het platform verder gaat dan de inmiddels traditionele ‘employee advocacy’. Naast medewerkers kunnen immers ook (bijvoorbeeld) dealers, franchisenemers en zelfs klanten aangehaakt worden. Daarmee wordt zowel het merk als het werkgeversimago van de organisatie op alle manieren uitgedragen en versterkt.

De oplossing van Apostle is schaalbaar en breed inzetbaar: vanaf twintig medewerkers op één locatie tot en met duizenden medewerkers over heel de wereld. Voor communicatie- en marketingbureaus is er een white label-versie.

Meer weten over het brand advocacy programma van Apostle en wat het kan bijdragen aan jouw employer brand en recruitmentstrategie? Download onze nieuwe employer branding gids: www.apostlesocial.com/gui…