Industry Wire

Geplaatst door DataRobot

Brouwer AB InBev genereert extra omzet met DataRobot AI-platform

Brouwer AB InBev genereert extra omzet met DataRobot AI-platform
AutoML-modellen binnen 9 weken in productie in 6 belangrijkste markten

AB InBev, de grootste bierproducent ter wereld, heeft het AI-platform van DataRobot geselecteerd. Het bedrijf gebruikt het platform onder meer om AutoML-modellen te ontwikkelen voor haar zes belangrijkste markten, waaronder Nederland. Op basis van de consumptiecijfers leveren de modellen inzichten waarmee sales-medewerkers van AB InBev klanten kunnen adviseren welke producten zij het best kunnen inkopen om hun verkoopcijfers te verhogen. De datagedreven aanbevelingen van het DataRobot-platform leverden AB InBev substantieel extra omzet op in het eerste half jaar van 2021.

Het data science team van AB InBev had al ervaring met verschillende AI-platformen. Hierbij liepen zij echter tegen problemen aan met beperkte schaalbaarheid van de modellen en waren de nauwkeurigheid en snelheid onvoldoende. Zo kon de kwaliteit van de data niet worden gegarandeerd en konden salesmedewerkers de inzichten vaak pas na 1,5 week met klanten delen, waarbij de informatie al was verouderd. Om sneller en beter te kunnen werken en de kracht van AI breed beschikbaar te maken, koos het bedrijf voor DataRobot.

“Data science wordt doorgaans heel traditioneel benaderd. Het model moet door mensen worden gebouwd en begrijpelijk zijn, anders vertrouwt men het niet. In die zin was het inzetten van een nieuwe technologie als AutoML een uitdaging. We hebben met onze keuze voor DataRobot echt een barrière doorbroken”, stelt Renato Piai, commercial & consumer analytics director bij AB InBev. “Een verkeerde sales-aanbeveling kan bovendien op grote schaal miljoenen kosten, dus er is ook een zekere ‘fear to fail’. Het platform van DataRobot speelt hier slim op in met functies als Modelgrader, Bias & Fairness Production Monitoring en Continuous AI zodat we al snel overtuigd waren.”

Meest waardevolle producten voorspellen
AB InBev wist in slechts 9 weken de infrastructuur op te zetten, de benodigde data uit de regio’s samen te brengen in één data pijplijn, het platform van DataRobot te implementeren, de modellen te ontwerpen, te valideren en in productie te brengen. Dankzij de AutoML-technologie van DataRobot kan AB InBev beter voorspellen welke producten uit het uitgebreide assortiment het meest waardevol zijn voor horecagelegenheden. Hierdoor konden de sales-teams in verschillende markten betere productaanbevelingen doen, wat leidde tot een forse omzetstijging in de eerste helft van het jaar, ondanks dat horecazaken tijdens de lockdown deels gesloten waren.

Piai: “We kunnen onze business stakeholders nu heel duidelijk de concrete waarde van data science en AI laten zien. Met het DataRobot-platform leveren we inzichten waarmee productportfolio’s bij onze klanten worden geoptimaliseerd. Daarmee hebben we een forse omzetstijging gerealiseerd en hadden we qua ROI al snel een positieve case. Ik verwacht dat we als de horeca weer volledig opent en we de oplossing uitrollen naar meer markten, deze stijging op grotere schaal kunnen doorzetten. We investeren in innovatie om te investeren in de toekomst.”

“Op dit moment trainen we al sales teams in andere landen hoe ze de dashboards met inzichten kunnen gebruiken. Met DataRobot hebben we het werk wat onze data scientists jarenlang op een laptop deden naar de cloud gebracht en sneller en vrijwel oneindig schaalbaar gemaakt. Zo kijken we nu naast modellen voor aanbevelingen ook naar het inzetten van het DataRobot-platform voor promoties”, aldus Piai.

“Het is geweldig hoe AB InBev de kracht van ons platform inzet om op grote schaal en met veel impact AutoML toe te passen”, zegt Joep Gerrits, regional director Benelux bij DataRobot. “AB InBev heeft met hetzelfde team een aanzienlijk grotere bijdrage kunnen leveren aan de bedrijfsresultaten en laten zien waartoe data science en AI in staat zijn, mits je de goede mensen, processen en tools in huis hebt.”

——————-

Over Anheuser-Busch InBev
Anheuser-Busch InBev is een beursgenoteerd bedrijf (Euronext: ABI) met hoofdzetel in Leuven, België. We koesteren de Droom om mensen samen te brengen voor een betere wereld. Bier, het oorspronkelijke sociale netwerk, brengt reeds sedert duizenden jaren mensen samen. We engageren ons om uitstekende merken te creëren die de tand des tijds doorstaan en de beste bieren te brouwen met de beste natuurlijke ingrediënten. Onze diverse portefeuille met ruim 500 biermerken omvat de wereldwijde merken Budweiser®, Corona® en Stella Artois®; de multi-nationale merken Beck’s®, Hoegaarden®, Leffe® en Michelob ULTRA®.
Ons brouwerfgoed gaat meer dan 600 jaar terug en beslaat verschillende continenten en generaties. Van onze Europese roots in brouwerij Den Hoorn in Leuven, België. Tot de pioniersgeest van de Anheuser & Co brouwerij in St. Louis in de Verenigde Staten. Geografisch gediversifieerd met een evenwichtige blootstelling aan ontwikkelde markten en groeimarkten benutten we de collectieve sterkte van ongeveer 164.000 collega’s in bijna 50 landen wereldwijd. In 2020 bedroeg de gerapporteerde opbrengst van AB InBev 46,9 miljard USD.

Over DataRobot
DataRobot is marktleider op het gebied van Augmented Intelligence en levert wereldwijd AI-technologie en ondersteunende diensten waarmee organisaties met slimme inzichten een voorsprong krijgen op hun concurrentie. Het enterprise AI-platform van DataRobot vereenvoudigt data science met end-to-end automatisering voor het bouwen, implementeren en beheren van machine learning-modellen. Het platform creëert meerwaarde door schaalbare AI te leveren en continu de prestaties te optimaliseren. De bewezen combinatie van geavanceerde software en AI-implementatie, training en ondersteunende diensten stelt elke organisatie in staat – ongeacht de grootte of branche – om betere resultaten te behalen met AI.
DataRobot heeft kantoren over de hele wereld en ontving financiering van ’s werelds grootste investeringsmaatschappijen. DataRobot staat in de Forbes 2020 Cloud 100-lijst en de Forbes 2019 en 2020 Most Promising AI Companies, en is uitgeroepen tot leider in de IDC MarketScape: Worldwide Advanced Machine Learning Software Platforms Vendor Assessment. Ga voor meer informatie naar www.datarobot.com, of volg DataRobot op Twitter en LinkedIn.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht