Industry Wire

Geplaatst door PauwR Internetmarketing

Budgetten voor Social Media Advertising omhoog bij topadverteerders

De top 500 adverteerders van Nederland besteden steeds meer budget aan adverteren op Social Media. Het aantal adverteerders dat meer dan 100.000 euro budget ter beschikking heeft voor adverteren op met name Facebook, YouTube, Twitter en LinkedIn is dit jaar met 50% gestegen ten opzichte van vorig jaar.

De uitkomsten van het jaarlijkse onderzoek Social Media Advertising dat PauwR Internetmarketing uitvoerde onder de grote adverteerders bieden een goed beeld van de huidige stand van zaken op dit gebied, omdat maar liefst 104 respondenten uit de doelgroep hun input hebben geleverd.

Waar 11% nog niet weet hoe het budget zich dit jaar verhoudt ten opzichte van vorig jaar, geeft 18% aan dat dit gelijk blijft en maar liefst 68% dat dit zal gaan stijgen. De groep die tussen de 5.000 en 25.000 euro kan besteden is gegroeid van een kwart tot eenderde. Die van 25.000 tot 100.000 is met bijna een kwart nagenoeg gelijk gebleven.

Van de 500 grootste adverteerders van Nederland adverteert driekwart op dit moment op social media. Populairste medium daarbij is Facebook met 70%, gevolgd door YouTube met 34%. Het adverteren op Hyves is gekelderd ten opzichte van een jaar daarvoor, van 22% vorig jaar naar nog slechts 7% nu.

Bereik en branding zijn de belangrijkste redenen om te adverteren op social media, gevolgd door leadgeneratie, klantloyaliteit, verkoop en reputatiemanagement. Opvallend is dat voor bijna eenderde van de adverteerders het adverteren op social media een 'niet belangrijke rol speelt' in het bereiken van hun marketingdoelstellingen. Slechts 15% geeft aan dat die rol 'belangrijk' is. Met het groeien van de budgetten zal deze vorm van adverteren naar verwachting snel een grotere rol gaan spelen binnen marketingafdelingen.

Vorig jaar gaf de helft van de deelnemers aan het onderzoek nog aan dat een mediabureau verantwoordelijk was voor het adverteren op social media. Dit jaar zien we een verschuiving naar met name de socialmedia- en onlinebureaus. De laatste vraag van het onderzoek luidde: "Wat zou u willen zeggen tegen andere organisaties die aan de slag willen met het adverteren op social media?" De belangrijkste adviezen van de grootste adverteerders zijn het best als volgt samen te vatten: "Start met onderzoek, bepalen doelstellingen en kleine budgetten, trial and error, zorg voor voldoende kennis en capaciteit en ga de dialoog aan. Maar vooral gewoon dóen!"

Bekijk de volledige presentatie van de belangrijkste uitkomsten van het SMA2013 onderzoek via http://www.pauwr.nl/sma2013/

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht