Bureau verstuurt fanmail aan merken

Het nieuwe fanactivatiebureau Fanminds bedacht een passende actie om haar lancering te vieren en haar propositie onder de aandacht te brengen: ze verstuurde handgeschreven fanmail aan marketing Nederland.
Marketeers van menig fast-mover, retailer of dienstverlener kregen een persoonlijke fanmail op de kantoormat. Hun grootste fan, ene Mr. Fantinuum bedankte hierin het merk en beschreef in geur en kleur waarom hij precies fan is. Tegelijkertijd dook de fan op de merkpagina's van Facebook op en verscheen hij op Twitter als @mrfantinuum.
Een zoekopdracht naar deze mystery fan leidde de marketeer naar de persoonlijke website van Mr. Fantinuum. Daar werd de marketeer gecomplimenteerd voor het vinden en werd een tipje van de sluier gelicht over de daadwerkelijke afzender. Met 'pay with a tweet' kon de marketeer de echte afzender achterhalen en kwam hij terecht op http://www.fanminds.com/welkom. Zo ontrafelde hij het mysterie en attendeerde hij automatisch anderen op de zoektocht.
"Wij wilden een actie waarmee we direct onze propositie onder de aandacht brengen bij de doelgroep", zegt Rutger Teunissen, mede-eigenaar van Fanminds. "We geloven in de kracht van fans. Zij zijn wat ons betreft de 'hidden treasures' van je merk. Wij helpen bedrijven om de kracht van fans optimaal te gebruiken. Om fans te (h)erkennen, belonen en te activeren."
“Gamification is een ander onderwerp waar we, mits goed uitgevoerd, heilig in geloven” zegt Rutger Teunissen. “Daarom werd ook dat toegepast op de actie. Door een beetje mysterie (wie is de afzender), een duidelijk doel (weet je me te vinden?) en een uitdaging met reward (ontdek wie ik echt ben voor een tweet) werd de ontvanger geprikkeld het proces te doorlopen.
De resultaten van de actie zijn volgens Rutger Teunissen boven verwachting. “We hebben aardig wat fanmail tweets gezien en bovenal veel leuke reacties van marketeers gehad. De fangedachte is erg actueel en veel bedrijven willen er nu echt mee aan de slag. De tijd is rijp voor Fanminds. “
Fanminds is een initiatief van Guido Cramer (@gdcrmr) en Rutger Teunissen (@rutgerteunissen). Beiden hebben hiervoor als marketingconsultant voor verschillende grote Nederlandse merken gewerkt. Hier bleek dat bij veel organisaties enthousiaste klanten (of fans) nog onvoldoende op de marketingagenda staan. Terwijl een focus op fans structureel voor veel energie, inzichten en bovenal meer resultaat zorgt.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.