Geplaatst door GGN

Checkjelinkje en GGN werken samen om slachtoffers van online oplichting te helpen

Checkjelinkje en GGN hebben hun krachten gebundeld om slachtoffers van online oplichting te helpen. Met de nieuwe dienst GeldTerug van Checkjelinkje, worden slachtoffers direct geholpen en nemen Checkjelinkje en GGN vrijwel alles uit handen om het geld terug te halen bij de oplichter.

2,5 miljoen mensen slachtoffer van online criminaliteit
Steeds meer mensen worden slachtoffer van online criminaliteit. In 2021 waren dit 2,5 miljoen mensen. Waar de traditionele criminaliteit daalt, stijgt de laatste jaren de online criminaliteit. In veruit de meeste gevallen gaat online criminaliteit om aankoopfraude waarbij wel werd betaald, maar niet werd geleverd.
Er zijn stappen die slachtoffers van online oplichting zelf kunnen zetten om hun geld terug te krijgen. Dit traject duurt echter lang en vraagt van het slachtoffer gedurende deze periode veel aandacht. De nieuwe dienst GeldTerug neemt veel werk uit handen, waardoor slachtoffers zich weer meer op de toekomst kunnen richten.
Ook helpen nádat mensen zijn opgelicht
Voorkomen is beter dan genezen. Checkjelinkje is in Nederland een autoriteit op het gebied van online veiligheid, met onder andere tools die helpen om malafide sites te herkennen. Helaas worden online oplichters steeds slimmer, waardoor 1,4 miljoen mensen afgelopen jaar slachtoffer van online oplichting zijn geworden.
Daarom komt Checkjelinkje nu met GeldTerug. Een nieuwe dienst waarbij ze – samen met incassopartner GGN – op no cure, no pay basis het geld terughalen van slachtoffers nadat zij zijn opgelicht. Checkjelinkje loopt samen met de gedupeerde door het proces waarbij ze ondersteunen bij het aangifte doen tot het opvragen van de NAW-gegevens van de verdachte. Hierna kunnen zij samen met GGN het incassotraject starten. Tijdens de beta van GeldTerug kunnen gebruikers zaken aanmelden die gaan om een bedrag van meer dan 500 euro.
Nadat de gedupeerde de NAW-gegevens van de verdachte heeft doorgegeven aan Checkjelinkje, starten zij namens het slachtoffer een incassotraject samen met GGN. GGN kan onder andere door middel van big data en voorspellende modellen, de juiste methode en tone-of-voice inzetten om de oplichter dwingen te betalen.
Als gerechtsdeurwaarder kan GGN – bij het uitblijven van een betaling, ook ondersteuning bieden bij het nemen van de juiste gerechtelijke stappen.
GeldTerug vanaf nu beschikbaar
De beta van GeldTerug is vanaf nu beschikbaar voor iedereen die slachtoffer is geworden van online oplichting en daarover aangifte heeft gedaan. Ook slachtoffers die al eerder aangifte hebben gedaan kunnen hun zaak aanmelden. Aangiftes van maximaal een jaar oud kunnen worden gebruikt om een zaak te starten.
Op de website van Checkjelinkje, checkjelinkje.nl/geldterug, kunnen consumenten hun zaak melden.
Bekijk het persbericht op nieuws.checkjelinkje.nl.
Checkjelinkje
Checkjelinkje® is een hulpmiddel om (betaal)links en websites op veiligheid en betrouwbaarheid te controleren. Checkjelinkje is ontwikkeld voor consumenten die niet het slachtoffer willen worden van phishing en cybercriminaliteit en voor organisaties en bedrijven die de online veiligheid van hun klanten als topprioriteit beschouwen.

GGN: mensen verder helpen
Checkjelinkje werkt samen met GGN om het geld van slachtoffers terug te halen. GGN is het grootste gerechtsdeurwaarderskantoor van Nederland en hanteert een sociaal en maatschappelijk verantwoorde aanpak. Hiermee is het mogelijk om problematische schulden te voorkomen en mensen weer mee te laten doen in de maatschappij. Door big data op de juiste manier in te zetten, leert GGN de persoon achter de schuld daadwerkelijk kennen en past haar aanpak hierop aan.