Industry Wire

Geplaatst door Kantar

Coca-Cola, Desperados, Freya’s en Deliveroo nemen de topposities in Kantars meest creatieve en effectieve advertenties van het jaar

Kantars Creative Effectiveness Awards 2025 vieren de beste advertenties van het jaar en laten de creatieve technieken zien die merken gebruiken om verbinding te creëren met consumenten in het tijdperk van AI.

Kantar, ’s werelds toonaangevende bedrijf op het gebied van marketingdata en -analyse, maakt vandaag de winnaars bekend van zijn jaarlijkse Creative Effectiveness Awards, met de meest effectieve advertenties op digitaal en social, tv, print en outdoor. Daarnaast wordt de winnaar van de best presterende advertenties die zijn getest door LINK AI, Kantar’s AI-aangedreven tool voor het testen van advertenties, bekendgemaakt. Coca-Cola, Deliveroo, Desperados en het broodmerk Freya’s staan bovenaan in de categorieën print/outdoor, TV, digitaal/sociaal en door LINK AI-getest.

De winnaars worden bepaald aan de hand van enerzijds consumentenonderzoek (Kantars LINK+ testmethode) en anderzijds de beoordeling door de creatieve experts van Kanter wereldwijd. LINK+ is een gevalideerde pretest tool die voorspelt hoe consumenten niet alleen op de korte termijn qua aankoopgedrag gaan reageren, maar ook hoe sterk het merk zich op de lange termijn in de hoofden van mensen gaat manifesteren. Daarbij is bewezen dat creatief effectieve reclames vier keer meer kans hebben op een toename van de verkoop en het rendement op marketinginvesteringen (winst).

En de winnaar is…

De beste advertenties op digitaal/sociaal, tv, print/outdoor en LINK AI-getest zijn afkomstig van een breed scala aan merken, categorieën en markten – wat de universele kracht van creativiteit benadrukt om mensen samen te brengen in een gepolariseerde wereld:

Digital/Social

Kantar - Creative Effectiveness Awards - Digital/Social

TV

Kantar - Creative Effectiveness Awards - TV

Print/Outdoor

Kantar - Creative Effectiveness Awards - Print/Outdoor

Getest door LINK AI

Kantar - Creative Effectiveness Awards - Getest door LINK AI

De geheimen achter ’s werelds meest effectieve advertenties

De winnende advertenties tonen vier creatieve trends en inspireren marketeers hoe ze creativiteit kunnen gebruiken om een band op te bouwen met hun doelgroep en merkvoorkeur te creëren.

  • Relatable Realities: Een connectie creëren met mensen door middel van echte momenten die hun dagelijks leven weerspiegelen. Coca-Cola’s winnende print/outdoor advertentie ‘Pick up a Coke, light up the dark’ benadrukt hoe je met een Coca-Cola de donkere wintermaanden wat lichter kunt maken.
  • Bizarrely Bold: Surrealistische ideeën zoals overdreven beelden en fantastische scenario’s trekken niet alleen de aandacht, ze onderscheiden deze advertenties van de rest. Deliveroo’s tv-winnaar ‘Octoman‘ presenteert Octopus Triton op een date waar hij zijn afhaalmaaltijden naar een afgelegen eiland laat bezorgen, wat kijkers versteld doet staan.
  • Roots Reimagined: Merken die naar hun verleden kijken om vandaag de dag een band te bouwen met mensen, of dat nu is door de nadruk te leggen op de manier waarop ze er altijd voor mensen zijn geweest, of om de manieren te vieren waarop ze zijn veranderd en gegroeid. De #3 tv-winnaar Volkswagen’s ‘YourWagen‘-advertentie beschrijft de letterlijke betekenis van de naam van het merk, ‘de auto van het volk’, en belicht de persoonlijke verhalen van de eigenaren in de loop van de tijd, waarbij echte Volkswagen-fans worden betrokken bij het vertellen van verhalen.
  • Trend Tapping: Een merk verankeren in de gesprekken die mensen al voeren, door middel van muziek, sport of door aandacht te trekken door in te spelen op virale hype-momenten en de hedendaagse cultuur. Tourism Australia deed dit met zijn #3 digitale/sociale winnaar ‘Colours of Australia, Taylor’s Version‘, uitgebracht toen Taylor Swift arriveerde om door het land te toeren.

In een reactie op de winnaars zei Věra Šídlová, Global Creative Thought Leadership Director, Kantar: “De vraag naar onze tijd en aandacht kan eindeloos aanvoelen. Het is niet gek dat marketeers soms moeite hebben om het geheime ingrediënt voor advertenties te vinden die op een persoonlijk niveau een connectie maakt, ervoor zorgt dat we stoppen met wat we doen en de aandacht pakt.

“Onze winnaars laten zien hoe creativiteit echt contact kan maken met het publiek. Of het nu gaat om bizarre momenten die ons versteld laten staan, herkenbare verhalen die ons hart raken of ons helpen onze plaats in de wereld van vandaag te vinden, deze advertenties bewijzen dat oprechte verbinding en fris denken hand in hand gaan. De kracht van creativiteit bij het vormgeven van merken en het stimuleren van commerciële impact is nog nooit zo duidelijk geweest. Het testen van creatieve content in elke fase van het ontwikkelingsproces is de sleutel tot het creëren van campagnes die zowel creatief als effectief zijn, en is nog nooit zo eenvoudig geweest.”

Jan Maarten Zandbergen, Global Strategic Insights Manager bij Tiger en Desperados, zei over Desperados’ winnende advertentie in de digital/social categorie: “Het inzicht waarmee we begonnen voor de campagne was dat jongere mensen een echte spanning ervaren als het gaat om loslaten en spontaan zijn. De wereld is een chaotische plek en als gevolg daarvan waarderen ze controle in hun eigen leven. Van daaruit hebben we de ‘Beer with Latin Vibe’ campagne ontwikkeld door ideeën vanaf het begin te testen om de rol te vinden die Desperados in die dynamiek kon spelen. We hebben de campagne bijna samen met de consument gemaakt. Waarbij we het creative door het hele proces bleven testen tot het goed was. Door vroeg te testen, konden we onze eigen subjectiviteit wegnemen en verdergaan met de ideeën die écht creatief zijn en het meest waarschijnlijk succesvol zullen zijn.”

Ga naar kantar.com/nl/campaigns/creative-effectiveness-awards-2025/ om de volledige lijst met prijswinnaars in elke categorie te zien.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht