Conferentie over de nieuwste ontwikkelingen in Computer Entertainment

Samen dineren, terwijl een van beiden op reis is. Een muziekgenerator die precies de muziek opzet die bij jouw stemming op dat moment past. Software die gezichten detecteert op satellietfoto’s. Je met elektronica letterlijk een robot voelen. Een wedstrijd touwtrekken met mensen die zich niet in dezelfde ruimte bevinden. Het is slechts een kleine greep uit de nieuwste innovaties uit de wetenschap die gepresenteerd worden tijdens de ’demo-middag’ van de toonaangevend wetenschappelijke conferentie Advances in Computer Entertainment.
Van 12 tot en met 15 november 2013 organiseert de Universiteit Twente de tiende wetenschappelijke conferentie Advances in Computer Entertainment (ACE). Wetenschappers delen tijdens de conferentie de laatste wetenschappelijke inzichten op het gebied van Computer Entertainment, een van de snelst groeiende industrieën ter wereld. Beleving en het creëren van nieuwe ervaringen staat centraal tijdens de conferentie. Het is de eerste keer dat deze toonaangevende conferentie in Nederland wordt georganiseerd.
Demo-middag
Tijdens de demo-middag op donderdag 14 november presenteren wetenschappers uit de hele wereld op de campus van de Universiteit Twente allerhande prototypes en demonstratiemodellen. In totaal worden er zo’n 30 installaties gepresenteerd. Omdat het om prototypes gaat die rechtstreeks uit de wetenschap voortkomen is niet duidelijk of ze ooit als (deel van) een product op de markt komen, maar mogelijk zit er technologie tussen die je over tien jaar in elke huiskamer of pretpark vindt.
Gameworkshop
Kinderen houden van gamen en vinden het leuk om zelf spelletjes te maken. Maar een computergame maken is lastig voor kinderen, omdat je er voor moet kunnen programmeren. Op woensdagmiddag 13 november tijdensZabuki Enschede kunnen basisschoolkinderen zelf hun game ontwikkelen met potloden, papier, knutselspullen… wat de kinderen maar willen gebruiken. Ervaren computerprogrammeurs gaan de uitdaging aan om één of twee resultaten van de kinderen in recordtempo om te zetten naar computergames die ook daadwerkelijk gespeeld kunnen worden. De games worden op vrijdag 15 november gepresenteerd.
Lezingen
Tijdens de conferentie zijn er tal van workshops, lezingen en posterpresentaties, van wetenschappers uit de hele wereld. Als keynote spreker is onder meer Ali Israr van de Disney Research labs uitgenodigd. Hij doet voor Disney onderzoek op het gebied van haptica: hoe kun je entertainment versterken door gebruikers een ervaring niet alleen te laten zien en horen, maar ook echt laten voelen.
Yvonne Rogers, professor Interaction Design, houdt een lezing over onze relatie met digitale technologieën. Over digitaal narcisme, virtueel zeuren en dataverslaving.
De conferentie wordt georganiseerd door de vakgroep Human Media Interaction van onderzoeksinstituut CTIT van de Universiteit Twente en vindt deels plaats op de campus van de Universiteit Twente en deels bij het wellnessresort Bad Boekelo.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.