Consument heeft nog wel vertrouwen in bedrijven, wel bezorgdheid omtrent online oplichting

KOPENHAGEN, Denemarken en AMSTERDAM – De Nederlandse consument heeft ondanks de corona-crisis nog wel vertrouwen in het bedrijfsleven. Daarentegen is er wel bij een deel van de consumenten bezorgdheid om online oplichting en in mindere mate voor censuur of verwijderen van negatieve feedback, zoals reviews. Dat blijkt uit een peiling van Trustpilot onder meer dan duizend online consumenten (*).
Bij ongeveer tweederde van de Nederlandse consumenten (66%) is het vertrouwen in bedrijven onveranderd gebleven sinds de uitbraak van de coronacrisis. Een kleine minderheid heeft zelfs méér vertrouwen gekregen in bedrijven (6%), terwijl een deel van de consumenten aangeeft minder vertrouwen te hebben in bedrijven (14,5%).
Toch leeft er bij een deel van de consumenten bezorgdheid dat bedrijven geneigd zijn kritiek van consumenten te manipuleren of censureren, bijvoorbeeld door negatieve reviews niet te plaatsen of te verwijderen. Ruim een kwart van de respondenten (26,8%) is daar bezorgd om, een klein deel (9%) zelfs zeer bezorgd.
Met name bij online winkelen geeft een meerderheid van de consumenten aan het belangrijk (42,8%) of zelfs zeer belangrijk (24%) te zien hoe de bedrijven omgaan met de uitbraak van het coronavirus. Ongeveer een vijfde (21%) geeft aan dit niet belangrijk te vinden, 12% weet het niet.
Ook zijn er zorgen om online oplichting en misbruik, iets waar Trustpilot onlangs nog voor waarschuwde na een toename van bedrijfspagina’s van plotselinge initiatieven gerelateerd aan COVID-19 op het review-platform. Bij 44% van de respondenten leeft meer bezorgdheid om online oplichting sinds de corona-uitbraak. Een evengroot deel van de consumenten heeft een onveranderde bezorgdheid om online opgelicht te worden.
Een van de manieren om te weten te komen of een bedrijf wel echt te vertrouwen valt, is voor het doen van een aankoop het raadplegen van reviews. Meer dan een kwart van de respondenten (27,5%) geeft aan vaker reviews te bekijken sinds de uitbraak van het coronavirus. Bij iets meer dan de helft (51,2%) is er niets veranderd.
“De economie wereldwijd krijgt harde klappen door de corona-maatregelen en ondernemers voelen die meestal het eerst. Juist nu is vertrouwen tussen ondernemers en consumenten, maar ook tussen ondernemers het smeermiddel van de economie. Bedrijven die duidelijk communiceren en op een eerlijke manier met klanten, reviews en consumentenfeedback omgaan, zullen daar nu nog meer baat bij hebben dan ooit tevoren,” aldus Chris van Dongen, Country Manager Benelux bij Trustpilot.
Over Trustpilot
Trustpilot is een toonaangevend onafhankelijk reviewplatform – gratis en voor iedereen. Met ruim 85 miljoen reviews over meer dan 360.000 verschillende bedrijfsdomeinen, biedt Trustpilot consumenten een platform om betrouwbare bedrijven te ontdekken en om reviews achter te laten. Bedrijven maken gebruik van Trustpilot om feedback van klanten om te zetten in bedrijfsresultaten. Trustpilots missie is om mensen en bedrijven nader tot elkaar te brengen om zo voor iedereen steeds betere ervaringen te creëren. Het merk wordt maandelijks online meer dan 3,5 miljard keer gezien. Met kantoren in Kopenhagen, Londen, Edinburgh, New York, Denver, Berlijn, Melbourne en Vilnius, vertegenwoordigen Trustpilots 800 werknemers meer dan 40 verschillende nationaliteiten. Ga voor meer informatie naar https://nl.trustpilot.com/.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.