Geplaatst door Voyado

Consumenten geven meer geld uit in 2021, maar kopen minder

Amsterdam, 23 juni 2021 – Europese consumenten geven dit jaar meer geld uit, maar kopen minder artikelen in vergelijking met 2020. Dat blijkt uit de jaarlijks terugkerende Shopping Index van Voyado, het toonaangevende customer experience platform uit Scandinavië. De Index van 2021 toont aan dat consumenten in de eerste drie maanden van van dit jaar gemiddeld 28 procent meer uitgaven per transactie, maar 15 procent minder artikelen per transactie kochten dan in diezelfde periode vorig jaar. De Index is gebaseerd op 16 miljoen aankoopmomenten.

Vrouwen waren verantwoordelijk voor het grootste deel van de stijging van de gemiddelde transactieprijs en gaven gemiddeld 38 procent meer uit dan in 2020, terwijl mannen goed waren voor een stijging van 17 procent. Ook het aantal winkelmomenten nam in 2021 licht toe, van gemiddeld 1,82 tot 1,88 aankoopmomenten in de drie maanden. Veruit de meeste aankoopmomenten vonden, zoals verwacht, online plaats.

Grootste stijging in e-commerce uitgaven en aankopen

Online sprongen de gemiddelde uitgaven van de shopper per kassabon van €100 in 2020 naar €149 in 2021, een stijging van 49 procent. Elke leeftijdsgroep, zowel bij mannen als bij vrouwen, geeft in 2021 meer online uit. De grootste stijgingen zijn gemeten in de leeftijdsgroepen 18-25 en 26-35; zij geven in 2021 55 procent meer uit dan het jaar ervoor.

Bovendien is de frequentie van e-commerce aankopen in 2021 met 35 procent gestegen. Vrouwen shoppen 74 procent vaker online dan mannen. Er is ook een duidelijk leeftijdsverschil: consumenten in de leeftijdscategorie 25-35 jaar winkelen ongeveer twee keer zo vaak online als consumenten van 65 jaar of ouder.

Stijging aankoopbedrag in fysieke winkel

In heel Europa zijn de uitgaven in de fysieke winkel ook gestegen, zij het minder sterk. Het gemiddelde bedrag dat per aankoop werd uitgegeven in de winkel steeg van €63 tot €76, waarbij vrouwen hun uitgaven met 28% verhoogden tegenover een stijging van 9% bij mannen. De belangrijkste extra uitgaven werden gedaan door vrouwen tussen 18 en 25 jaar, die gemiddeld 43% meer uitgaven in de winkel dan in 2020.

Duurzaam of traktatie

Johan Bäckarlin, CEO van Voyado, zegt: “De pandemie heeft de manier waarop we winkelen op zijn kop gezet – en op meer manieren dan alleen een verschuiving naar online. Uit ons onderzoek blijkt dat mensen weliswaar meer winkelen en meer uitgeven, maar dat ze minder artikelen kopen. Er liggen waarschijnlijk verschillende factoren aan deze trend ten grondslag: consumenten zijn zich steeds meer bewust van de waarde, willen zo min mogelijk afval creëren en zo duurzaam mogelijk kopen. Daarnaast hebben consumenten mogelijk ook meer besteedbaar inkomen door de wereldwijde reisbeperkingen. Het is bovendien aannemelijk dat velen zichzelf trakteren op een paar duurdere artikelen als een welverdiende traktatie na een ongelofelijk uitdagend jaar”.

— EINDE PERSBERICHT —

Over Voyado

Voyado is het toonaangevende Customer Experience Platform van Scandinavië met een exclusieve focus op e-commerce en retail. Het brengt zes belangrijke functies samen om internationale merken in staat te stellen klantgegevens te verzamelen en te segmenteren, churn scoring te beheren, marketing te automatiseren, omnichannel communicatie te optimaliseren, en effectief te werken met unified commerce. Het hoofdkantoor van Voyado is gevestigd in Stockholm. Het bedrijf heeft 125 werknemers en klanten in Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Canada.

www.voyado.com