Consumenten onwetend over klanten- en spaarprogramma’s waaraan zij deelnemen

Consumenten zijn onwetend over de klanten- en spaarprogramma’s waaraan zij deelnemen. Dit blijkt uit onderzoek verricht onder ruim duizend consumenten. De meerderheid van de consumenten weet niet precies welke informatie er over hen verzameld wordt d.m.v. hun deelname aan klanten- en spaarprogramma’s. Ook weten ze niet wie de eigenaar is van de verzamelde gegevens en wat er met hun data gebeurt als zij hun deelname aan het klanten- of spaarprogramma opzeggen.
Consumenten zien verder weinig verschillen tussen de klanten- en spaarprogramma’s die worden aangeboden en sluiten zich aan bij de spaarprogramma’s van de winkels waar ze toch al het vaakst komen. Ze beoordelen de klanten- en spaarprogramma’s waaraan zij deelnemen gemiddeld met een zeven.
Voor het onderzoek is gebruikgemaakt van het consumentenpanel van Panel Inzicht. De onderzoeksresultaten worden door de opdrachtgever van het onderzoek gebruikt bij de ontwikkeling van een nieuw winkeloverstijgend klanten- en spaarprogramma dat later dit jaar gelanceerd wordt. Zie voor meer informatie www.memberry.nl
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.