Industry Wire

Geplaatst door kantar

Creative Effectiveness Awards: Heinekens ‘Cheers to all’ door consumenten beoordeeld tot ’s werelds meest creatief effectieve reclame.

Vijf lessen van ’s werelds meest creatieve en effectieve reclames.
In heel 2020 heeft Kantar meer dan 10.000 reclames getest voor klanten over de hele wereld. Vandaag onthult Kantar welke advertenties het meest effectief waren. Wat de Kantar Creative Effectiveness Awards anders maakt dan andere creativiteitsprijzen, is dat consumenten de jury vormen.

Uit de COVID-19 barometer-onderzoeken van Kantar bleek dat mensen wilden dat reclame tijdens de pandemie doorging, omdat het een gevoel van normaliteit gaf in een tijd van bijna 24-uur continu COVID-nieuws. Verder onderzoek toonde bovendien aan dat consumenten de inhoud van campagnes voor het grootste deel op dezelfde manier verwerken als voorheen. De adverteerders die standvastig bleven en investeerden in hun merk tijdens deze periode, zagen hun moed beloond.

De meest creatieve en effectieve reclames van 2020:

Merk Land Spot Bureau
1 Heineken VS Cheers to all Publicis
2 Bosch Duitsland Atino C3 Creative Code and Content (Stuttgart )
3 Burger King Frankrijk Consignes 2 Sécurity – The Retour Buzzman
4 SheaMoisture VS It comes naturally BBDO New York and JOY Collective
5 Samsung VS Make their year, with Galaxy Buds Live R/GA
6 Milka Frankrjk And a lot of Milka DAVID Madrid
7 Google VS Find your Scene Google Brand Studio
8 TENA UK TENA Silhouette Washable Underwear AMV BBDO, London
9 TD Canada Keeping your business moving forward Leo Burnett
10 Adrealine Rush Rusland MORE KAPIBARA
11 Youtube Kids VS YouTube Kids Brand Anthem Film Droga5
12 Avocados from Mexico VS Avocados From Mexico Shopping Network* Energy BBDO Chicago
13 Gatorade Chili Gatorade GOAT CAMP TBWA / Chiat de Los Ángeles
14 Toyota Corolla Canada Vente Étiquettes Rouges The Showroom
15 Kozel Slovenië Pimp my goat Armada
16 Nissan VS Joy Ride NissanUnited
17 Panadol Actifast Maleisië Delivery Rider Malaysia Grey Group Singapore
18 EBay Australia Australië The Fast and the Furious Che Proximity Australia
19 Siemens Home Appliances Turkije Ankastre MullenLowe Istanbul
20 Hershey’s Kisses VS Bells to Blossoms mcgarrybowen
*momenteel niet online beschikbaar

Uit de meer dan 10.000 reclames die gedurende het jaar werden geanalyseerd met Link, Kantars gevalideerde oplossing voor het testen van advertenties, kunnen we van de meest effectieve adverteerders trekken:

– Wees onderscheidend:
Zorg dat je wordt opgemerkt en herinnerd in een wereld van overvloed aan advertenties. Jouw advertentie concurreert niet alleen binnen zijn eigen categorie, maar ook daarbuiten. Opvallen binnen de categorie is leuk, maar jezelf onderscheiden van alle andere reclame is waar het écht om gaat.
– Koppeling met je merk:
Zorg ervoor dat de aandacht die de advertentie trekt in dienst staat van het merk. Zorg dat je zogeheten branding cues goed zijn. Een verrassend aantal bedrijven vergeet deze basisregel…
– Zinvol anders zijn:
Om je marktaandeel te vergroten of een premium prijs te rechtvaardigen, moet jouw merk de functionele, emotionele en sociale behoeften van de consument in de categorie vervullen EN het unieke ten opzichte van concurrenten goed weergeven.
– Ontlok een emotionele reactie:
Door de kijker iets te laten voelen, wint de advertentie aan betrokkenheid en wordt de natuurlijke neiging om reclame te blokkeren omzeild. Het heeft ook positieve effecten op de emotionele associaties met het merk.
– Praat met je consument:
Succesvolle marketeers kunnen zichzelf soms helemaal verliezen tijdens het creatieve ontwikkelingsproces van een campagne, waardoor ze de realiteit uit het oog verliezen. Luister daarom regelmatig naar feedback van kijkers.
In een reactie op de winnaars van dit jaar en de vijf lessen voor creatieve effectiviteit zei Niki Schroeder, Director Media, Innovation and Creative Development in Nederland: “Bij Kantar houden we van sterke creatieve reclames, en we vinden het nog mooier als die creativiteit wordt gebruikt om ook de merk- en marketingdoelstellingen te realiseren. Onze winnaars van vandaag vertegenwoordigen een diversiteit aan producten en categorieën en, zoals ons rapport laat zien, gebruiken ze uiteenlopende creatieve tactieken. Wat ze gemeen hebben, is dat ze allemaal streven naar hoog creatief niveau en focus om de boodschap op de juiste manier over te brengen.”

Meer weten?
Neem contact of met:

Niki Schroeder
Director Media, Innovation and Creative Development
m 06 52 33 74 48
e niki.schroeder@kantar.com

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht