Industry Wire

Geplaatst door Internet Impact

D66 meest gegoogelde partij, Wilders blijft Jetten voor als populairste lijsttrekker

De recente mediaoptredens van lijsttrekker Rob Jetten hebben D66 bepaald geen windeieren gelegd. De partij stijgt in de peilingen en ook steeds meer Nederlanders verdiepen zich online in zowel de partij als de voorman. Zo was in de week voorafgaand aan de verkiezingen op Google geen partij zo in trek als D66, terwijl alleen Geert Wilders op nog meer zoekopdrachten kon rekenen dan Jetten. Dat blijkt uit een onderzoek van onlinemarketingbureau Internet Impact op basis van Google Trends-data.

Als ons online zoekgedrag van afgelopen week een voorbode is voor de verkiezingsuitslag komende woensdag, dan krijgt de VVD tóch haar zo gewenste centrumrechtse kabinet, met D66 en het CDA als grootste partijen. De PVV, de grootste in de peilingen, moet het qua online zoekverkeer doen met plek vijf, terwijl er over GroenLinks-PvdA nog minder wordt opgezocht dan over de SP en Forum voor Democratie.

Wilders Google-nummer 1

Als het gaat over de lijsttrekkers, dan is PVV-lijstaanvoerder Geert Wilders duidelijk de nummer één. Alleen D66’er Jetten en Henri Bontenbal van het CDA kunnen hem qua online zoekvragen nog enigszins bijbenen, terwijl alle andere lijsttrekkers hooguit de helft van Wilders’ populariteit genieten. De partijleiders van kleinere partijen als DENK, 50PLUS en BVNL worden nauwelijks gegoogeld. Maar opvallender is nog dat ook de lijsttrekkers van de BBB en NSC – toch onderdeel van het vorige kabinet – niet of nauwelijks op online aandacht hoeven te rekenen. Op ‘Mona Keijzer’, de nummer twee van BBB die het nieuws haalde als ‘palingpopulist’, wordt zelfs vaker gezocht dan op de naam van partijleider Caroline van der Plas.

Vandaag Inside bepalend

Volgens Rémon Hendriksen, eigenaar van Internet Impact, laten de Google Trends-cijfers duidelijk de invloed van tv-optredens zien. “Je kunt in de Google Trends-cijfers bijvoorbeeld precies zien welke lijsttrekker op welk moment bij Vandaag Inside aanschoof. Dan zie je echt een piek in de data. De andere talkshows en ook de debatten lijken daarbij echt minder invloed te hebben. En wat ook opvallend is: op de avond van het laatste RTL-debat, waaraan Geert Wilders niet meedeed, maar waar het wel veel óver hem ging, was hij tóch degene over wie het meest werd opgezocht.”

Wat zeggen deze cijfers?

Dat het online zoekverkeer een directe afspiegeling zal zijn van de verkiezingsuitslag, verwacht Hendriksen niet. “Van de partijen aan de uiteinden van het politieke spectrum is over het algemeen wel bekend hoe zij over belangrijke thema’s denken. We zien in de cijfers dus vooral dat we benieuwd zijn naar wat de partijen in het midden vinden. Daarnaast zijn partijleiders als Bontenbal en Jetten voor het grote publiek wellicht wat minder bekend, terwijl ze wel ineens veel in de media te zien zijn. Dat we dan gaan googelen naar achtergrondinformatie is logisch, maar wil niet per definitie zeggen dat we ook op ze gaan stemmen.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht