Geplaatst door MyGamePlan

Dankzij AI Startup MyGamePlan scoren alle voetbalclubs en profvoetballers voortaan een 24/7 video analyst, videocoach en data scientist op maat

Gent, 30 maart 2023 — De laatste maand sloop een ware gamechanger het profvoetbal binnen: een app waarmee elke club, profvoetballer of (later) topsporter 24/7 toegang heeft tot een database vol inzicht: met statistieken, metrics en benchmarks van zichzelf, teamgenoten én tegenstanders. Onderbouwd met videobeelden van elke pass, dribbel, assist, doelpunt of ander specifieke spelsituatie. Ontsloten door een uitgebreide zoekfunctie. En met een coach-to-player communicatiesysteem als kers op de taart. Dat digitale wondermiddel bestaat voortaan en is ontwikkeld door de Belgische startup MyGamePlan.

CEO Berten Knaepen bedacht het concept tijdens zijn job als data strateeg voor Oud Heverlee Leuven. Daar merkte hij hoe arbeidsintensief het gebruik van video voor wedstrijdvoorbereiding en evaluatie nog was voor de clubs. De ruwe data was wel beschikbaar, maar het opzoekwerk en de vertaling naar inzichten voor technische staf en spelers moest nog manueel gebeuren.

In combinatie met het snelle wedstrijdritme, bleef de kracht van video als communicatietool naar de spelers vaak onbenut. En dat terwijl de huidige TikTok generatie is opgegroeid met dat medium en derhalve zwaar gebaat is bij bewegend beeld om passages te bespreken en toekomststrategieën te verduidelijken.

Dat kon anders en beter, besloot Berten. Hij vond bijval bij jeugdvriend & McKinsey man Dries Deprest en Metrica Sports collega Milan Klaasman. Ze staken de (briljante) koppen bij elkaar. En MyGamePlan was geboren. In Pro League vonden ze de ideale partner om de groei van MyGamePlan te versnellen.

“We nemen in feite ruwe videobeelden van de verschillende leagues binnen en buiten Europa”, verklaart Knaepen. “Onze software combineert deze beelden met datapunten uit de desbetreffende wedstrijden. De hele match wordt automatisch ingedeeld in kortere fragmenten, die door de software meteen ook labels krijgen voor de ingebouwde zoekmachine. Welke speler of spelers zie je in actie tijdens de clip? Gaat het om een actie voorwaarts of achterwaarts, gaat het om een goede of slechte pas, kwam er een duel bij kijken, … Onze AI weet welke relevante informatie de clip bevat, hangt er de juiste tags aan en bergt alles zorgvuldig op in de database. Wat je ook zoekt, je vindt alles in enkele seconden hapklaar terug.”

Coaches en analysten kunnen MyGamePlan gebruiken voor wedstrijdanalyses en weten perfect welke speler van welk team de meeste geslaagde passen, gewonnen balrecuperaties of gelukte assists op diens conto heeft. Desgewenst kunnen ze standaard situaties ook delen met hun spelers via de PlayerApp. Of specifieke hints en fases doorgeven over de tegenstander, teneinde toekomstige confrontaties beter te kunnen voorbereiden. Een ware gamechanger in voetballand dus! En een must have voor elke voetbalprofessional.

Sports Director bij Pro League Dennis Henderickx beaamt: “We zijn trotse partner van deze voetbalinnovatie. We zien de resultaten van de aangesloten ploegen onmiskenbaar verbeteren. Het zou mooi zijn als de hele Belgische competitie dankzij MyGamePlan nog een niveau klimt en een voortrekkersrol in het buitenland realiseert. De individuele spelers komen zodanig voorbereid aan de start, dat elke match verrassende wendingen kan nemen. Geen klant zijn, is eigenlijk met achterstand aan de match beginnen.”

Geen wonder dat AI & Venture Studio Miles Ahead deze wonderboys in de armen sloot & het team van funding en begeleiding voorziet voor de verdere uitrol van het bedrijf. “MyGamePlan past perfect in onze portfolio van Belgische bedrijven die het verschil kunnen maken via AI en data” geeft Frank Hamerlinck, co-founder van Miles Ahead aan. “Van bij de initiële contacten zijn we enthousiast over de oplossing en het team – die de nodige ervaring en contacten hebben in de toch wel specifieke voetbalwereld. De sterke software doet de rest. Binnenkoppertje!”

Meer info: