Datagedreven innovatie voor ‘next generation farming’ verbetert oogst boeren

Amstelveen, 25 april 2017 – Atos zet als eerste ter wereld haar expertise op het gebied van data-analyse met Atos Codex in om data te verzamelen via satellieten en deze te transformeren in strategische informatie voor boeren. In samenwerking met startup TerraNIS zet Atos deze data om in waardevolle informatie voor de landbouwsector te ontsluiten. De nieuwe oplossing is wereldwijd beschikbaar en kan in uiteenlopende sectoren worden ingezet. Tijdens de Hannover Messe die op 24 april van start gaat, gaat Atos in gesprek met experts over Atos Codex.
Innovatie stelt boeren in staat de opbrengst van haar oogsten te vergroten
Om in te spelen op de groeiende behoeften van consumenten, de steeds striktere regulering en om de kosten onder controle te houden, is zeer accurate informatie van groot belang. Met Atos Codex kunnen boeren heel eenvoudig de juiste hoeveelheid kunstmest gebruiken op de juiste locaties en op het juiste tijdstip om de vruchtbaarheid van hun areaal te verbeteren. De reactietijd is versneld, en de keuze van bemesting en voeding kan doelgericht op de juiste plekken worden ingezet.
Voordelen op korte en lange termijn:
Optimalisering van grondstoffenbeheer waardoor kostenbesparingen kunnen oplopen tot 15 procent.
Betere kwaliteit doordat de oogsten en productiekwaliteit duurzamer en betrouwbaarder worden.
Een diepgaand inzicht in en kennis van operaties door jaarlijkse evaluaties van de impact van verschillende landbouwmethodes. Dit helpt de agrariër verbeteringen in hun vakgebied door te voeren.
Flexibiliteit
“Met de kracht en de flexibiliteit van deze nieuwe data analytische tools zijn we in staat de waarde van deze bronnen in hun volle omvang te ontsluiten. Het biedt onze klanten in de agrarische sector industrie de mogelijkheid hun werkwijze te verfijnen en zich aan te passen aan nieuwe economische, wettelijke, sociale en milieutechnische voorwaarden. Samen met startup TerraNIS gaan we deze uitdaging aan door het combineren van geavanceerde imaging met de mogelijkheden van Atos Codex”, aldus Philippe Miltin, Global SVP Manufacturing & Retail van Atos.
“De keuze voor de Atos Codex-technologie resulteert in een hoge mate van flexibiliteit en maakt het mogelijk om een vergelijkbaar aanbod aan klanten wereldwijd in de markt te zetten. We zijn er trots op om deze baanbrekende technologie aan onze klanten te kunnen aanbieden, waarbij we satellietbeelden transformeren in waardevolle informatie voor het realiseren van resultaten op de korte en lange termijn”, zegt Dominique Grelet, hoofd van Atos Codex bij Atos.
Eerste klant
De laatste generatie van Sentinel-2 Earth-satellieten – ontwikkeld door de Europese Ruimtevaartorganisatie ESA – biedt beelden met gebruikmaking van zichtbaar, bijna infrarood licht met een resolutie van 10m tot 60m, een reikwijdte van 290km en herhaalde observaties met een frequentie van vijf dagen, wat ideaal is voor het monitoren van gewassen. De satelliet observeert ruim 100.000 hectare met gewassen voor een eerste klant in Canada inclusief 6.000 velden met gewassen als graan, maïs, bonen en groenten – en biedt bio-fysieke indicatoren over de ontwikkeling van gewassen. Door deze monitoring kunnen afwijkingen of discrepanties tussen delen van het areaal worden achterhaald, en beschikken experts over de mogelijkheid om diagnoses uit te voeren en voorstellen te doen voor het verbeteren van landbouwmethodes.
Klik hier voor recente blogs (in het Engels):
Thanks to Atos and TerraNIS La Coop Fédérée is turning to precision in agriculture
Data Analytics – Transforming the future of agriculture
Over Atos Codex
Atos Codex is het Atos-merk voor business gedreven data-analyses, het Internet of Things en cognitieve oplossingen bestaande uit methodologie, design labs en een open industriële platform-factory evenals high-performance data analytics. Het biedt klanten een compleet aanbod van producten en expertise voor het ontwerpen, bouwen en beheren van digitale business-platforms. Atos Codex is een belangrijke pijler van Atos’ Digital Transformation Factory met als doel klanten te ondersteunen bij hun digitale transformatie: op tijd, binnen budget en op basis van de afgesproken specificaties.
Over Atos
Atos is toonaangevend in digitale transformatie met een pro forma jaaromzet van 12 miljard euro. Het bedrijf biedt werk aan 100.000 collega’s in 72 landen. Het is de Europese leider in Big Data, Cybersecurity, High Performance Computing en Digital Workplace. Wereldwijd levert Atos aan haar klanten Cloud diensten, Infrastructuur & data management, Business & platform oplossingen, en transactiediensten via Worldline, de Europese leider in de markt voor betaaloplossingen en transactiediensten. Met haar diepgaande technologische expertise en kennis van industriële sectoren ondersteunt zij klanten in de volgende marktsectoren: Defensie, Financiële dienstverlening, Gezondheidszorg, Manufacturing, Media en Nutsvoorzieningen, Publieke Sector, Retail, Telecom en Transport. Atos is de wereldwijde IT-partner voor de Olympische Spelen en Paralympische Spelen en opereert onder de namen Atos, Atos Consulting, Atos Worldgrid, Bull, Canopy, Unify en Worldline. Atos SE (Societas Europaea) staat genoteerd aan de CAC40 Paris stock index. Voor meer informatie: atos.net/nederland.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.