Geplaatst door Unpluq

Delftse startup laat je vijf seconden je telefoon schudden om op social media te kunnen

DELFT, 24 november 2021 – Unpluq, een startup uit Delft, heeft een app ontwikkeld die smartphone-afleiding op een unieke manier tegengaat. Er waren al best een aantal apps die dit probleem proberen op te lossen, maar uit het onderzoek van de Delftse startup bleek dat die oplossingen voor de meeste mensen veel te makkelijk te omzeilen zijn. Unpluq blokkeert standaard de afleidende apps die gebruikers instellen. Het unieke aan de app is dat je, om deze afleidende apps te kunnen gebruiken, je telefoon 5 seconden moet schudden, op een aantal knopjes moet klikken, of een andere “afleidings barrière” moet doorlopen.

De app is bedoeld voor millennials, die vaak moeite hebben om schermtijd puur op wilskracht te besparen, omdat veel apps zijn ontworpen om verslavend te werken. Onderzoek toont aan dat wilskracht als een spier werkt, die ook vermoeid kan raken. “Met Unpluq geven wij mensen een steuntje in de rug,” laat Jorn Rigter, één van de oprichters, weten. De gratis versie van de app bespaart gebruikers gemiddeld 35 minuten aan schermtijd per dag.

De impact van social media

Er is veel onderzoek die het gebruik van mobiele apparaten, en met name social media, linkt met minder goede slaap, mentale gezondheidsproblemen en productiviteit. Met de Facebook Files die klokkenluider Frances Haugen dit jaar lekte naar de pers is deze impact op onze maatschappij nogmaals blootgelegd. “Het is tijd dat we zelf iets doen om big tech en de strijd om onze aandacht aan te vechten,” aldus Tim Smits, de andere oprichter van het bedrijf.

Van fysiek product naar app

Het begon voor de mannen van Unpluq allemaal met een fysiek product: de Unpluq Key. Het principe is hetzelfde: huidige software-oplossingen zijn te makkelijk te omzeilen, dus de barrière om afleidende apps te gebruiken wordt vergroot door een apparaatje dat je in je telefoon moet steken. Zit het Unpluq Key stickje erin, dan heb je toegang tot al je apps. Haal je het stickje uit je telefoon, dan worden afleidende apps van jouw keuze geblokkeerd.

Waarom dan overgaan naar alleen software? De mannen van Unpluq merkten dat mensen het toch eerst graag wilden uitproberen, voordat ze een Unpluq Key kochten. “Ook spreken we met de software een grotere groep mensen aan en kan iedereen het wereldwijd meteen gebruiken,” aldus Smits. Helemaal afstappen van de Unpluq Key doen ze echter niet. Rigter: “De key werkte heel goed om schermtijd te besparen. Het plan is dan ook om deze later weer te introduceren als onderdeel van het abonnement.”

Werkt dit dan net zo goed als het fysieke product?

Door de barrière tot smartphone-afleiding groter te maken, wordt het een bewuste keuze om afleidende apps te gebruiken. Hiermee wordt het probleem opgelost dat je voor dat je het weet toch weer op Instagram zit te scrollen. Gebruikers van de gratis app besparen gemiddeld 35 minuten aan smartphone schermtijd per dag. Dit is minder dan de 69 minuten die de Unpluq Key bespaarde, maar ze verwachten dat gebruikers met het abonnement (waarbij je meer functionaliteit krijgt, zoals het maken van schema’s) ook rond een uur per dag gaan besparen. De app is gratis te downloaden in de Google Play Store.

Wat kunnen we in de toekomst verwachten?

Unpluq is momenteel bezig met de ontwikkeling voor iPhones. Deze versie moet in maart 2022 af zijn. Met deze iPhone versie gaan de Delftse ondernemers vervolgens de Amerikaanse markt op. In Amerika is het bewustzijn over dit probleem nog een stuk groter. Mensen staan daar te springen voor een goede oplossing, maar hebben wel meestal een iPhone. Na de iOS-versie zullen waarschijnlijk laptops aan de beurt zijn.

Over Unpluq

Unpluq helpt mensen om smartphone schermtijd te besparen door middel van een unieke software oplossing. De startup is opgericht door Tim Smits en Jorn Rigter, die beiden veel last hadden van smartphone-afleiding tijdens hun studies Industrieel Ontwerpen en Informatica aan de TU Delft. De missie van Unpluq is om iedereen in staat te stellen om een gezond en gebalanceerd digitaal leven te leiden.