Geplaatst door RTB House

Dinsdag is het piekmoment waarop men het meest online klikt en koopt

Online bezoekers klikken op werkdagen vaker op een online banner. Ze converteren vervolgens ook beter op werkdagen dan in het weekend. De dinsdagen en woensdagen laten de hoogste conversies zien wereldwijd. Dat blijkt uit onderzoek van RTB House. Zij voerden een uitgebreide analyse uit op de campagnes die zij draaien voor hun klanten in 40 verschillende landen. De hoogte piek in conversies werden geregistreerd tussen 14:00 uur en 16:00 uur en 20:00 uur en 23:00 uur. Voor Nederlandse webshops zijn de cijfers net iets anders.

Online shopping is niet meer iets dat we perse in het weekend doen. Consumenten bezoeken webshops tegenwoordig gedurende de werkdagen en juist veel minder in het weekend. Uit onderzoek van RTB House blijkt dat het aantal kliks en conversies van display advertising met name op dinsdagen hoog zijn. Op dinsdagen is er sprake van 37% meer kliks op banners en 43% meer conversies in vergelijking met een zaterdag.
De slechtste dag voor ecommerce is zaterdag. Op die dag dalen de conversies naar sales tot slechts 11% van het gemiddelde conversiepercentage gezien over de hele week.

In Nederland specifiek zijn de cijfers iets anders dan wereldwijde trends. In Nederland is de CTR op woensdagen het hoogst. Het aantal verkopen is in ons land is echter op donderdag het hoogst (31% hoger dan op een zaterdag). Tussen 20:00 uur en 22:00 vinden 23% van alle conversies plaats en kan daarmee gezien worden als een absoluut piekmoment.

Cyril Westerhof, Country Manager RTB House Benelux, legt uit waarom webshops tijdens  werkdagen steeds beter presenteren en waarom het zo belangrijk is om kennis te hebben over dit online gedrag. ,,Tien jaar geleden waren pc’s en internet nog geen primair verkoopkanaal. Vandaag de dag zijn we zo ontzettend online, overal en altijd,(smartphone, tablet, tablets etc.) dat het veel makkelijker is om een verkoop even snel tussendoor online te doen.’’

Met steeds meer beschikbare data over online gedrag bij het kopen in webshops en trends in de wijze waarop men winkelt door technologische ontwikkelingen, is het steeds belangrijker dat marketeers meer weten over hun doelgroep. Hoe sneller marketeers kunnen reageren op koop-trends hoe beter zij vervolgens gepersonaliseerde boodschappen tijdens de piekmomenten kunnen toepassen.

,,Dit is dus waar AI een belangrijke rol in speelt’’, aldus Westerhof. ,,Self learning algoritmen die gebruikt worden in gepersonalizeerde retargeting (powered door deep learning technologie) bootsen na hoe neuronen in onze hersenen werken. Met verzamelde data, kan AI alles 24/7 analyseren en vervolgens op iedere kleine verandering zich aanpassen. Het maakt het mogelijk om advertentie activiteiten aan te passen op individuen binnen dagen, uren en zelfs minuten om zodoende de hoogte kooppotentie maximaal uit te nutten. Dit is effectiever dan ooit tevoren.’’

Dit onderzoek is gebasseerd op data die komt uit meer dan 1000 campagnes die door RTB House worden uitgevoerd via hun online advertentie technologie die het mogelijk maakt om unieke advertenties real time te creëren en te tonen. De data komt uit de gepersonaliseerde retargeting tool ontwikkeld door RTB House.

Voor de redactie

RTB House is één van de weinige bedrijven in de wereld die het voor elkaar heeft gekregen om eigen technologie te ontwikkelingen waarmee voor klanten online advertenties (display) in een RTB model (real-time bidding) zeer efficiënt en effectief gekocht kunnen worden. Het is één van de meest dynamisch groeiende Europese techbedrijven. RTB House heeft patent op een eigen ad buying engine, aangedreven door deep-learning algoritmen en helpt hiermee toonaangevende adverteerders hun korte, middellange en lange termijn doelen online te bereiken middels geavanceerde retargetingcampagnes.

In de afgelopen 4 jaar heeft RTB House haar activiteiten gelanceerd in meer dan 40 landen in Europa, LATAM, APAC en MEA regio, met de recente kickoffs in Dubai en Singapore. Het bedrijf heeft op dit moment 1000 unieke campagnes voor internationale merken wereldwijd en bestaat uit meer dan 200 medewerkers over de hele wereld.

www.rtbhouse.com