Geplaatst door Brandboost by Divimove

Dit zijn de grootste merken op YouTube in 2018

Amsterdam, 12 december 2018 – Social videoplatforms zijn niet alleen populair bij influencers en jonge consumenten, maar in toenemende mate ook bij adverteerders. Zij gebruiken social video’s om hun relevante doelgroepen aan te spreken. Meer dan 90% van de vijfhonderd grootste merken wereldwijd hebben minstens één YouTube-kanaal om hun organische bereik te vergroten en hun eigen community’s te ontwikkelen. De online video creative agency Brandboost by Divimove (RTL Group) onderzocht welke industrieën en merken het grootste bereik op YouTube hebben. Mediabedrijven nemen de eerste plaats in met gemiddeld 2,5 miljoen abonnees, gevolgd door techbedrijven met 740.000.

Brandboost by Divimove onderzocht de vijfhonderd grootste merken ter wereld, zoals vermeld in het Brand Finance Report van 2018. Per industrie zijn de drie grootste kanalen en twee snelst groeiende kanalen onder de loep genomen. Met het oog op de beschikbare data is als maatstaf het totale aantal abonnees en de groei in abonnees in 2018 genomen.

Media-industrie op de eerste plaats
De mediasector is leidend met gemiddeld 2,5 miljoen abonnees (1,1 miljoen in 2017) per merkkanaal. Warner Bros. (6,4 miljoen abonnees), BBC (5,5 miljoen abonnees) en ESPN (4,3 miljoen abonnees) zijn de drie mediamerken met het grootste bereik op YouTube. ESPN, Universal en Thomson Reuters ondergingen de grootste groei in abonnees dit jaar, respectievelijk 87%, 84% en 83%.

Apple voor op PlayStation, Google en Netflix
In de techsector zijn Netflix en Tencent de merken met de grootste stijging van het jaar, respectievelijk 150% en 124%. Apple is het sterkste techmerk met 8 miljoen abonnees, gevolgd door gameconsolefabrikant PlayStation met 7,8 miljoen en Google met 6,8 miljoen. Gemiddeld hebben de grootste techmerken ongeveer 740.00 abonnees (950.000 in 2017).

Red Bull miljoenen voorsprong op Coca Cola
Met gemiddeld ongeveer 530.000 abonnees (400.800 in 2017) bereikte de voedsel- en drankenindustrie het op twee na grootste publiek op YouTube. Sprite en Heineken hebben in 2018 een indrukwekkend aantal nieuwe abonnees naar hun YouTube-kanalen getrokken, met stijgingen van respectievelijk 111% en 52%. Lifestyle-merk Red Bull neemt dit jaar opnieuw de eerste plaats in met 8 miljoen abonnees. Een groot verschil met Coca Cola (2,7 miljoen) en Pepsi (800.000).

Ford, BMW en Mercedes-Benz aan kop
Ford domineert dit jaar opnieuw de ranglijst in de auto-industrie, met meer dan 1,9 miljoen abonnees. De Duitse autofabrikanten BMW en Mercedes-Benz staan op de gedeelde tweede plek, met elk ongeveer 820.000 abonnees. Land Rover en Suzuki stegen beiden aanzienlijk in het aantal nieuwe abonnees, met respectievelijk 128% en 56%. Gemiddeld heeft de auto-industrie 391.800 abonnees (225.270 in 2017).

Sportmerken aan de top in kleding- en textielindustrie
YouTube-merkkanalen in de kleding- en textielindustrie hebben gemiddeld 230.000 abonnees. Net als vorig jaar leidt Nike de ranglijst met 880.000 abonnees (700.000 in 2017). Adidas claimt de tweede plaats met zo’n 850.000 trouwe kijkers, gevolgd door Christian Dior met 540.000.

Over Brandboost by Divimove:
Brandboost by Divimove is een onafhankelijk online videobureau dat gericht is op het ontwikkelen van duurzame strategieën en aantrekkelijke content voor merken. Het bureau is eigendom van Divimove, het digitale-mediabedrijf, dat deel uitmaakt van RTL Group. Op een groot aantal platforms ondersteunt Brandboost toonaangevende merken zoals Ubisoft, Nestlé, ING, PlayStation, Volkswagen, Puma, Coca-Cola, Doritos en IKEA, en biedt het consultingservices over online video. Het internationale team van het bedrijf werkt nauw samen met meer dan 900 social influencers in zes Europese landen die actief zijn op YouTube, Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat.

Meer informatie vind je hier: www.divimove.com/brandboost.