Geplaatst door Young_Coders

Dit worden dé IT trends van 2021

Weinig sectoren zijn zo dynamisch en veranderlijk als de IT. Wat vandaag hip, revolutionair en geavanceerd is, kan over een paar maanden alweer achterhaald zijn. Zeker in het (wegens de verkeerde redenen) historische en opzienbarende 2020 zetten veel organisaties hun digitale transformatiemotor in de turboversnelling. Maar wat betekent dit voor de nabije toekomst? We tonen het je door alvast vooruit te kijken naar dé 7 belangrijkste IT-trends van 2021.

#1 IT-trend 2021: Het Internet of Behaviors

In onze huidige informatiemaatschappij is data niet alleen het nieuwe goud, maar ook het smeermiddel waar organisationele processen op draaien. Dit zijn zowel commerciële als niet-commerciële processen. De meeste organisaties laten zich inmiddels dan ook primair leiden door harde data bij het nemen van strategische beslissingen.

Die data-driven aanpak zal in 2021 een nieuwe dimensie krijgen in de vorm van een ICT-trend die bekendstaat als het Internet of Behaviors. IoB gaat over het veranderen van gedrag door nog beter en exacter gebruik te maken van data. Denk bijvoorbeeld aan telematica voor auto’s die het rijgedrag van bestuurders monitort (plotseling remmen, stuurgedrag in scherpe bochten) om auto’s veiliger en wendbaarder te maken. Of aan wearables, zoals smartwatches, die op elk gewenst moment je vitale gezondheidswaarden in de gaten houden. Denk aan hartslag, bloedsuikerspiegel, bloeddruk, zuurstofsaturatie en meer.

IoB raadpleegt en combineert gegevens uit een breed en divers spectrum aan databronnen: commerciële klantgegevens, burgerinformatie die verzameld wordt binnen het publieke domein, sociale media en geregistreerde reisbewegingen zijn allemaal datareservoirs die het Internet of Behaviors voeden.

#2 IT-trend 2021: Digitale en gepersonaliseerde ‘totaalervaringen’ worden de norm

Een tweede IT-trend die nu al zichtbaar is, en in 2021 en de jaren daarna alleen maar aan kracht zal winnen, is het belang van digitale totaalervaringen. Of het nu gaat om klantervaringen of het welbevinden van medewerkers; uniformiteit en een consistente kwaliteit via alle communicatie- en marketingkanalen (omnichannel) en digital experience platforms (DXP’S) worden volgens multichannelplatform Emerce en veel andere trendvolgers de standaardnorm.

Voorbeelden van het praktisch toepassen van deze tweede IT-trend zijn:
● Een digitale configurator die klanten zowel online als in de fysieke winkel helpt bij het kiezen van het gewenste product. Dit is vooral belangrijk voor artikelen met een hoge personalisatiegraad (meubilair, telefoonhoesjes, behang) die vaak in diverse uitvoeringen en kleuren beschikbaar zijn.
● Zeker bij complexe aankopen of zaken met een ruimtelijke dimensie (huizen, auto’s) zorgen technieken als virtual reality, chatbots en spraakassistenten voor aanvullende beleving en verdieping.
● Bij dure en complexe producten (auto’s, e-bikes) kunnen klanten de aankoop ter plekke en met een adviseur doen, maar bied je ze vervolgens ook online de mogelijkheid om reserveonderdelen te bestellen. Je kunt de klant bovendien digitaal, bijvoorbeeld via nieuwsbrieven of informatieve video’s en artikelen, concrete aanbevelingen doen over de levensduur en specificaties van die onderdelen.

#3 IT-trend 2021: Agile werken wordt de norm

Omdat digitale innovaties zich in een steeds sneller tempo voltrekken, wordt agile ontwikkelen steeds meer de gangbare norm. Agile werken in korte sprints maakt het namelijk mogelijk om de eerste versie van een product snel op de markt te brengen. Dit MVP, dat alleen de noodzakelijke functionaliteiten van het eindproduct bezit, geeft zowel de ontwikkelaar als eindgebruikers al binnen enkele dagen of weken inzicht in de functionaliteit van een opgeleverde applicatie.

Op basis van tussentijdse feedback kun je snel en gericht werken aan concrete verbeteringen. In het verlengde van de groeiende behoefte aan agile werken, behoort ook de verdere groei van ontwikkelmethoden als low-code en no-code tot de belangrijkste IT-trends voor 2021. Die manieren van ontwikkelen bieden, zeker in combinatie met gerichte training of bijscholing, volop kansen voor ‘citizen developers’. Dit zijn mensen zonder formele IT-achtergrond die wel goed zijn in en een passie hebben voor het ontwikkelen van gave applicaties.

#4 IT-trend 2021: Design thinking

De opkomst van design thinking is ook een van de ICT-trends die in 2021 centraal zal staan. Design thinking wil zeggen dat je als producent of ontwerper een ontwerpopgave bekijkt vanuit verschillende invalshoeken en zo tot creatieve oplossingen komt. Je kijkt dus niet alleen naar de techniek, maar vooral ook naar de behoeften, wensen en problemen van de gebruiker.

Het proces van design thinking bestaat uit een vijftal stappen.
1. Empathie: je leeft je in in de klant middels interviews, observatie en data-analyse.
2. Door verschillende perspectieven te hanteren en diverse invalshoeken te verkennen, definieer je de kern van de oplossing en het bijbehorende ontwerp voor je nieuwe product.
3. Je bedenkt creatieve oplossingen die de eindgebruiker echt verder helpen.
4. Je maakt de beste ideeën zicht- en tastbaar in prototypen.
5. Je test de prototypen op haalbaarheid, functionaliteit en gebruiksgemak.

Design thinking kan niet los worden gezien van aangrenzende IT-trends zoals het werken in gemêleerde tech- en innovatieteams. Dit betekent dus dat de teams die zich bezighouden met het ontwikkelen van een product bestaan uit mensen met verschillende professionele achtergronden. Door inzichten uit verschillende werkvelden te combineren, kom je uiteindelijk tot een betere totaaloplossing.

#5 IT-trend 2021: Hyperautomatisering

Ook hyperautomatisering behoort tot de krachtigste ICT-trends van 2021. Het idee: alles wat je kunt automatiseren, moet je ook automatiseren. Hyperautomatisering wordt vooral aangedreven door de worsteling met legacy-applicaties die in veel organisaties nog gemeengoed is. Verouderde software leidt namelijk tot dure en inefficiënte processen die vragen om veel repetitieve en manuele handelingen. Hyperautomatisering maakt gebruik van de inzichten en tooling van diverse deeltechnologieen. Denk bijvoorbeeld aan AI, robotisering en business intelligence.

Hyperautomatisering is een IT-trend die de komende jaren een grote impact gaat hebben op de dagelijkse bedrijfsvoering van menige onderneming. Het bevordert de efficiëntie van organisaties en werkt direct door in de bedrijfsresultaten en de tevredenheid onder klanten en medewerkers.
#6 IT-trend 2021: De zegetocht van de hybride cloud
De transitie naar de cloud is een IT-trend die al langer speelt. Binnen die cloud heb je verschillende opties: een of meerdere publieke cloudplatforms gebruiken, cloudoplossingen combineren met on-premises of een hybride cloud adopteren. Een van de belangrijkste IT-trends voor 2021 is de massale omarming van de hybride cloud, een trend die bevestigd wordt door onderzoek.

Steeds meer organisaties zien namelijk in dat de hybride cloud de beste combinatie biedt van flexibiliteit, schaalbaarheid en veiligheid. Laagdrempelige applicaties die door veel mensen worden gebruikt kun je laten draaien in de publieke cloud, terwijl je bedrijfskritische en privacygevoelige data in de beter afgeschermde private cloudomgeving zet. De toenemende aandacht voor cybersecurity is dan ook een van de ICT-trends van 2021 die rechtstreeks van invloed zijn op de toenemende populariteit van de hybride cloud.

#7 IT-trend 2021: De democratisering van AI

En ‘last but not least’ op het lijstje van IT-trends voor 2021: de democratisering van AI. Kunstmatige intelligentie is al een vast onderdeel van ons leven, maar zal in de nabije toekomst voor veel meer organisaties toegankelijk worden. De reden? Computerkracht en software worden steeds goedkoper en breder beschikbaar.

Door de opkomst van ontwikkelwijzen als no- en low-code is het ook voor citizen developers steeds gemakkelijker om AI-functionaliteiten in te bouwen in slimme, gave en gebruiksvriendelijke applicaties die ook voor kleinere en niet-techgerelateerde bedrijven betaalbaar en toegankelijk zijn. AI gaat in toenemende mate onze levens beïnvloeden en wordt steeds vaker de sleutel tot het oplossen van complexe vraagstukken en problemen. Dat geldt zowel voor de commerciële wereld als de publieke sector.
Actief inspelen op de nieuwe trends
De bovengenoemde IT-trends zullen weer een nieuw hoofdstuk toevoegen aan de manier waarop bedrijven en individuen met informatietechnologie omgaan. Het is dus zaak om snel in te spelen op die ontwikkelingen en je onderneming toekomstbestendig te houden.

Daar heb je natuurlijk ook de juiste mensen voor nodig. Dat hoeven niet eens altijd doorgewinterde vak-IT’ers te zijn. Ook in andere werkvelden lopen genoeg mensen rond die een passie voor IT en techniek combineren met frisse inzichten. Young_Coders brengt je in contact met deze talenten en gaat altijd voor de perfecte match. Nieuwsgierig? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.
www.youngcoders.nl