DiTTLab wordt ‘speeltuin’ voor verkeersonderzoek aan de TU Delft

‘Hoe cool zou het zijn om met een paar muisklikken een bestaand stuk infrastructuur te kunnen verbouwen tot iets nieuws en daar direct mee te kunnen experimenteren met gekoppelde rijsimulatoren? En om die virtuele wereld dan ook te gaan mixen met de werkelijkheid?’ De TU Delft begint een ‘speeltuin’ waarin dit soort scenario’s werkelijkheid moeten worden: DiTTLab – het Delft integrated Traffic & Travel Laboratory. Dat heeft Hans van Lint aangekondigd in zijn intreerede als Antoni van Leeuwenhoekhoogleraar aan de TU Delft op woensdag 2 april.
Ambitie
‘Een speeltuin waarin onderzoekers en studenten vanuit allerlei achtergronden en disciplines hun tanden kunnen zetten in verkeer- en vervoervraagstukken, om tools te ontwikkelen om verkeer beter te kunnen bekijken en onderzoeken. Zo’n speeltuin wil ik de komende jaren gaan bouwen’, omschrijft Van Lint zijn ambitie met DiTTLab
Open speeltuin
De backbone die het programma bij elkaar gaat houden is een gezamenlijk DataLab, waarin data en simulatiemodellen samen komen. De lijm tussen die data en de micro- en macromodellen is een geografische beschrijving van de infrastructuur en de bebouwde omgeving.
Het sleutelwoord van het lab is ‘open’ en dat komt op twee plekken terug:
– open data en open standaarden om die data aan netwerken en aan modellen te kunnen hangen, en
– open-source multiscale simulatiemodellen (OpenTraffic): iedere onderzoeker/programmeur in het vakgebied kan meedenken en meebouwen aan de simulatiemodellen.
Niet alleen onderzoekers profiteren overigens van uitwisselbaarheid van data en netwerken. Ook adviesbureaus en hun opdrachtgevers – overheden – kunnen hun tijd en geld veel beter besteden dan aan het omzetten van data en netwerkbeschrijvingen van format A in format B.
Antoni van Leeuwenhoekleerstoel
De Antoni van Leeuwenhoekleerstoelen van de TU Delft zijn bedoeld om jonge, excellente wetenschappers vroegtijdig te bevorderen tot hoogleraar zodat zij hun wetenschappelijke carrière maximaal kunnen ontwikkelen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.