Geplaatst door AND Digital

Een op drie CEO’s heeft onvoldoende digitale kennis om bedrijf door volgende groeifase te leiden

Amsterdam, 2 mei 2024 – Een op de drie CEO’s weet niet waarin zijn of haar digitaliseringsbudget moet worden geïnvesteerd om sneller waarde te creëren. Toch vindt ruim de helft (55%) investeren in nieuwe technologieën zonder duidelijk rendement gerechtvaardigd. Dat blijkt uit onderzoek van AND Digital onder 600 CEO’s van grote internationale bedrijven. Inmiddels geeft bijna 70 procent de hoogste prioriteit aan de ethische overwegingen bij het gebruik van AI en heeft ruim een derde het gebruik van AI-tools zoals ChatGPT binnen hun organisaties verboden.

Effectief leiderschap in tijden van voortdurende technologische verandering legt een enorme last op de schouders van degenen aan de top. Een derde van de CEO’s vindt dat zij niet over voldoende digitale kennis beschikken om hun bedrijf naar de volgende fase van groei te leiden. Onder Nederlandse CEO’s is dat zelfs de helft. Vier op de vijf CEO’s heeft zich daarom opgegeven voor trainingen om hun kennis van technologie te verbeteren. Opvallend is dat Nederland met drie op de vijf CEO’s achter blijft op dit vlak.

De bevindingen werden onthuld in het nieuwe rapport van AND Digital, dat bedrijven helpt bij het verkleinen van hun gebrek aan digitale vaardigheden. Aan het onderzoek deden 600 CEO’s van bedrijven in het VK, de VS en Nederland mee, met een mediaan van 1.000 tot 1.500 werknemers en een meerderheid met meer dan 2.000 werknemers (181). In totaal namen 50 Nederlandse CEO’s deel aan het onderzoek, dat werd uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Censuswide.

Het AI-dilemma

Bijna de helft (44%) van de ondervraagde CEO’s gaf aan dat ze het gevoel hebben dat hun managementteam niet klaar is voor de adoptie van AI in hun organisaties. Desondanks zien met name de Nederlandse CEO’s de kans om met AI banen te vervangen en hun personeelsbestand het komende jaar te verminderen (41% in Nederland vs. 29% van alle 600 respondenten). Ook hebben zij er minder moeite mee om personeel te ontslaan en te vervangen door AI-tools als dat geld bespaart (51% vs. 25%).

Een ruime meerderheid (68%) maakt zich zorgen om het gebruik van AI vanwege ethische overwegingen. Niet voor niets geeft 45 procent toe in het geheim gebruik te maken van AI-tools zoals OpenAI’s ChatGPT om hun werkzaamheden uit te voeren, waarbij ze het werk vaak als hun eigen werk presenteren. Een derde heeft er zelfs voor gekozen om AI-tools binnen hun organisaties te verbieden.

Investeren in technologie

Gelukkig investeren bedrijven ook in technologieën zoals kunstmatige intelligentie. Driekwart (76%) van de 600 CEO’s investeert in trainingen om ervoor te zorgen dat hun medewerkers digitaal vaardig zijn. De Nederlandse CEO’s blijven echter achter op dit vlak: slechts 53 procent investeert in technologietrainingen. Ook vinden zij dat ze niet genoeg investeren in hun technologieplatforms om de maximale impact en waarde te leveren (39% vs. 25%). Ruim de helft weet niet waar zij hun beperkte budget voor technologisch innovatie in moet investeren om sneller waarde te krijgen (55% vs. 32%). Ze zijn dan ook minder snel bereid om te investeren in nieuwe technologieën als daar geen duidelijk rendement tegenover staat (55% vs. 64%).

“Van CEO’s wordt steeds vaker verwacht dat zij de implementatie van technologie begrijpen en er verantwoording over kunnen afleggen, een taak die voorheen meer lag bij CIO’s en CTO’s. Door technologie zoals AI uitdrukkelijk te omarmen wordt een cultuur van angst en wantrouwen rond nieuwe technologieën doorbroken. Het omscholen van mensen en teams op alle afdelingen moet een absolute topprioriteit zijn van iedere CEO. In deze tijd is elk bedrijf een technologiebedrijf, of ze dat nu beseffen of niet,” zegt Jeroen Kleinhoven, Benelux Executive bij AND Digital.

—EINDE BERICHT—

Over het onderzoek

AND Digital gaf het onafhankelijke onderzoeksbureau Censuswide de opdracht om in april 2024 600 leidinggevenden op CEO-niveau in het VK, de VS en Nederland te ondervragen. Er waren 500 Britse respondenten, 50 in de VS en 50 in Nederland. Onderzoek van Censuswide voldoet aan de MRS Gedragscode en de ESOMAR-principes.

Over AND Digital

AND Digital heeft een missie om de kloof in digitale vaardigheden in de wereld te dichten. Onze bekroonde aanpak van talentontwikkeling maakt ons bij uitstek de digitale partner voor enkele van de meest gerenommeerde organisaties ter wereld. Door samen te werken leveren wij organisaties sneller waarde én helpen we de interne teams en hun capaciteiten te versterken.

Sinds onze oprichting in 2014 helpen we met een snel groeiend aantal  experts  voor klanten om hun digitale onafhankelijker te maken. Ons unieke model stelt ons in staat om bedrijven als British Airways, Sky, Picnic, ARAG, KPN en ABN AMRO te begeleiden, bouwen en uit te rusten, waardoor ze de cruciale digitale vaardigheden krijgen die nodig zijn voor een succesvolle toekomst.

Kijk voor meer informatie op: www.and.digital/nl-nl/