Geplaatst door Mischa Strijder

Droginet gekocht door Mischa Strijder

Verrassend nieuws misschien, juist nu het zo goed gaat. De formule van het bedrijf – deels logistiek centrum voor anderen, deels toonaangevende webwinkel – is dik in orde; de tijdgeest zorgt voor extra wind in de zeilen. Toch besloten oprichters Jos Mekkering en Brenda Warmels hun aandelen te verkopen. Hun opvolger meldde zich uit zichzelf. Mischa Strijder viel heel concreet met de deur in huis, door het gewoon maar te vragen: “Kan ik Droginet van jullie kopen?” Al snel bleek voor alle betrokkenen de timing perfect.

Een kwestie van ‘op tijd stoppen’
Waarom was dit zo’n goed moment om het stokje over te dragen? Mekkering en Warmels merkten 12,5 jaar na het uitdagende begin als start-up dat ze zich vooral op hun gemak voelen als ‘founders’ en pioniers. Met andere woorden: iets totaal nieuws opbouwen vanuit het niets, de kansen herkennen die anderen nog even niet zagen, dat is duidelijk hun passie en hun kracht. Ze wilden het moment niet afwachten dat ondernemen en leidinggeven op routine begint te lijken. Daar komt bij dat een frisse wind in de directiekamer voor nieuwe, nog onbekende mogelijkheden kan gaan zorgen. Een nét even andere kijk op het eigen merk en de concurrentiepositie bijvoorbeeld. Hoe dan ook, aanstekelijke nieuwe energie.

Waarom juist Mischa Strijder?
Voor het echtpaar Warmels-Mekkering is het belangrijk dat Droginet goed terechtkomt. En Strijder is geen doorsnee beroepsinvesteerder met alleen maar een gezonde handelsgeest; hij heeft gerichte plannen. Farmaceutisch geschoold (ooit begonnen bij AstraZeneca), eigenaar van Nutramin, bekend van Plantina. Strijder is bovendien geen onbekende bij Droginet op kantoor. Hij kocht twee jaar geleden het bekende A-merk Dr. Van der Hoog, steevast veel gekocht door Koopjesdrogisterij klanten.
Dankzij de overname van de webshop Ergomax werd hij ineens meer dan een ‘merkenman’. Zijn belangstelling voor e-commerce was meteen definitief gewekt.
Bovendien zijn ze bij Droginet al een tijdje bezig met het ontwikkelen van een eigen huismerk. Daar gaat alle kennis en ervaring van Strijder uitstekend bij van pas komen.

Warme overdracht in het voorjaar
Jos Mekkering en Brenda Warmels blijven zeker nog tot maart 2022 op hun post, alleen al om voor een gestroomlijnde introductie van de nieuwe bestuurder te zorgen. Wat ze daarna gaan doen is nog niet duidelijk; alle tijd om daar de komende maanden rustig over na te denken en om even bij te komen van de vliegende start. De kans is klein dat Nederland nooit meer iets van ze verneemt. Marketingdirecteur Regina Koning Hettema blijft aan; ze heeft achter de schermen al mooie toekomstplannen met Strijder uitgewerkt.

Wat zeker zo blijft
Droginet is sinds een paar jaar gevestigd in Winschoten en dat blijft zo. Voor de 190 medewerkers is de overname natuurlijk spannend nieuws; in het personeelsbestand en de gang van zaken verandert vooralsnog niks. Ergomax verhuist met voorraad en al naar Winschoten, mogelijk juist goed voor meer werkgelegenheid. Fijn om te weten: Droginet staat in Winschoten en de rest van Oost-Groningen bekend als werkgever met een groot sociaal hart. Al heel wat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kregen er hun eerste echte kans om er tot bloei en persoonlijke groei te komen. Mischa Strijder liet al weten daar voor 100% achter te staan; het was voor hem één van de aantrekkelijke kanten van het bedrijf. Overigens ook een harde voorwaarde van Mekkering en Warmels bij de verkoopgesprekken.