Industry Wire

Geplaatst door Dutchbasecamp

DutchBasecamp helpt Nederlandse startups internationaal succesvol worden

Beginnende ondernemers die willen groeien staan er allang niet meer alleen voor. Het aantal co-working spaces, accelerators en incubators schieten als paddenstoelen uit de grond. Echter is de ondersteuning voor Nederlandse start- en scaleups die een stap verder willen gaan en ambities hebben om wereldwijd nieuwe markten te betreden beperkt. DutchBasecamp vult dit gat door hen te ondersteunen om internationaal succesvol te worden. Dit doet ze door onder andere het opbouwen van een internationaliseringsstrategie, het valideren hiervan en het maken van een zogenoemde ‘lean landing’ aan de hand van drie belangrijke pijlers: het leggen van een goede basis in Nederland, het inzetten van founders-netwerken en het besteden van de benodigde aandacht aan cultuurverschillen.

Klaarstomen van start- en scale ups

“Internationaliseren is het volgende ding wat we in Nederland goed moeten gaan leren en regelen. Kijk naar Coolblue en Bol.com, als Amazon echt besluit om de Nederlandse markt te veroveren zijn zij snel weggevaagd,” aldus Isabel Brouwer directeur van DutchBasecamp. Volgens haar is er een noodzaak om binnen en buiten Europa te groeien om wereldwijd mee te kunnen blijven spelen. Het grootste probleem hierbij is dat internationalisering door veel ondernemers wordt onderschat, waardoor een goede voorbereiding achterwege wordt gelaten. Dit terwijl voorbereiding één van de meest cruciale stappen is binnen het internationaal opschalen. “Internationaliseren is moeilijk en vergt veel van de ondernemer en organisatie, veel ondernemers willen wel, maar zijn hier nog niet klaar voor,” geeft Brouwer aan. DutchBasecamp stoomt start- en scale ups met internationale groeiambitie met op maat gemaakte programma’s klaar om buitenlandse markten te betreden. De stichting gelooft in het effect van zoveel mogelijk stappen maken in Nederland en ondersteunt in onder andere het kiezen van de juiste markt en countrylead, het bepalen wat het product of de dienst geschikt maakt voor de desbetreffende markt, keuze in verkoopmogelijkheden en bedrijfsinvulling en het treffen van financiële en rechtelijke regelingen. “Uiteindelijk zorgen deze voorbereidingen voor maximale impact,” aldus Brouwer.

(G)één recept voor internationalisering

DutchBasecamp maakt in hun aanpak zoveel mogelijk gebruik van praktijkervaring, waarbij de theorie tot een maximum van 30 procent wordt beperkt. “Er bestaat niet één recept voor internationalisering, maar één van de belangrijkste ingrediënten is het leren van de mislukkingen en successen van je voorgangers,” aldus Brouwer. Om deze reden start de stichting veel founders- netwerken en vormt zij een community. Elkaar helpen zit volgens Brouwer nog onvoldoende in onze cultuur, terwijl dit juist van belang is om Nederland als geheel verder te brengen. Door het connecten van founders, het collectief en individueel inzetten van ervaren coaches en het organiseren van evenementen en masterclasses leren start- en scaleups, aangesloten bij DutchBasecamp, van ondernemers die het proces al eens hebben doorlopen en wisselen zij kennis uit over de verschillende landen. “Door het delen van mislukkingen en successen wordt het wiel niet steeds opnieuw uitgevonden,” aldus Brouwer.

Cultuur kan maken of breken

Naast voorbereiding op praktische zaken, is het ook van groot belang te letten op de cultuurverschillen. “Het onderschatten van cultuurverschillen zorgt bij een hoog percentage ondernemers voor een moeizame, langzame of mislukte internationalisering,” benadrukt Brouwer. Het verdiepen in een andere cultuur en het bewust zijn van de verschillen zorgt volgens haar voor de juiste aanpassing, een betere interpretatie en dat partijen de verschillen kunnen benoemen en hierdoor kunnen afspreken hoe zij met deze verschillen omgaan. Waar we in Nederland direct met elkaar communiceren, en ondernemers het duidelijk te horen krijgen als een mogelijke klant potentie ziet in een product, geeft men in bijvoorbeeld Amerika veel indirecter negatieve feedback. Hierdoor kan misinterpretatie ontstaan. Cultuur speelt bij alle fases een rol: niet alleen als ondernemers de grens over zijn gegaan, maar juist ook bij het kiezen van de juiste markt, de validatiefase en het aannemen en geven van feedback. Een voorbeeld uit de validatiefase waarin een product getest wordt bij potentiële klanten, partners en lokale experts: Waar een Nederlander duidelijk aangeeft het product niets te vinden, zal een Amerikaan veel positieve punten benoemen waarnaast enkele verbeterpunten. Als ondernemer denk je dan ‘kat in het bakkie’, waarna ze vervolgens in een follow-up niets meer horen. Zowel de Nederlander als de Amerikaan bedoelen hetzelfde, maar verpakken het anders. Om ondernemers te begeleiden in het volledige proces van internationaliseren ontwikkelt DutchBasecamp het Globalizer-programma waarbij ook een gehele module wordt gewijd aan cultuur en cultuurverschillen en het belang van verdiepen in de verschillen. Voordat start- en scaleups naar het betreffende land zullen vertrekken, volgen geselecteerde ondernemers verschillende Masterclasses waardoor zij optimaal voorbereid zullen vertrekken.

Tussen de start- en scaleups

DutchBasecamp is een stichting opgericht in 2013 door Ruben Nieuwenhuis, en was in eerste instantie voornamelijk gericht op een trans-Atlantische overstap. Het bedrijf reisde af naar New York, Boston en Silicon Valley om te leren over de lokale ecosystemen. Hiervan heeft zij de key ingredients meegenomen naar Nederland om dit ecosysteem zo goed mogelijk op te bouwen. DutchBasecamp koppelde start- en scaleups die de Amerikaanse markt wilden betreden aan succesvolle voorgangers. Dit was het startsein voor de opbouw van een internationaal mentoren-netwerk. Onlangs heeft DutchBasecamp zich gevestigd in Merkspace: één van de nieuwste co-working locaties van Amsterdam. Merkspace legt als internationaal co-working concept een link tussen de startup ecosystemen van Tel Aviv en Amsterdam. Vanwege het internationale karakter, en omdat Merkspace zich positioneert tussen een co-working space en accelorator, matcht deze plek goed met DutchBasecamp. Een ander groot voordeel is dat de stichting zich in de co-working space onder de doelgroep bevindt, wat ook voor de doelgroep positief uitpakt. “Start- en scaleups kunnen zo even bij ons binnen stappen om een vraag te stellen, de deur staat altijd open” aldus Brouwer.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht