Edelman kondigt nieuw leiderschap aan voor Nederland

Amsterdam, 28 september 2023 – Edelman, het wereldwijde communicatie- en marketingbureau, heeft vandaag de benoeming aangekondigd van Andrew Foote als General Manager (GM) voor Nederland. Deze benoeming volgt op het besluit van de huidige GM Steve Heywood om een nieuwe uitdaging buiten het bureau aan te gaan.
Steve is al negen jaar oudgediende bij Edelman en heeft in zijn carrière gewerkt aan klantleiderschap, regionale EMEA-projecten en sinds 2019 heeft hij leiding gegeven aan Edelman in Nederland. Onder zijn leiderschap is Edelman Amsterdam ieder jaar gegroeid. Daarnaast heeft Steve het werk van Edelman voor wereldwijde klanten in de EMEA-regio uitgebreid en heeft hij belangrijke Nederlandse merken als nieuwe klanten binnengehaald. Steve’s leiderschap werd vooral gekenmerkt door de manier waarop hij het bedrijf wist te laten groeien zonder het belang van het team uit het oog te verliezen.
De geplande opvolging vindt plaats in november. Andrew Foote, een ervaren senior leider binnen het Edelman netwerk, verhuist vanuit New York en neemt het stokje over als General Manager Nederland om leiding te geven aan de volgende fase van de transformatie van het kantoor.
Andrew Foote trad dertien jaar geleden in dienst bij Edelman en heeft een aantal leidinggevende functies bekleed binnen de Amerikaanse activiteiten van Edelman. Meest recentelijk was hij Managing Director of Digital Client Solutions, waar hij verantwoordelijk was voor het stimuleren van digitale groei en innovatie bij de grootste wereldwijde klanten van Edelman. Ook was hij zeven jaar Managing Director Digital in New York, waar hij leiding gaf aan een team van 150 digitale experts en ontwerpers. Naast zijn aanstaande functie, zal Andrew leiding blijven geven aan een aantal van Edelmans grootste klanten wereldwijd.
Arent Jan (AJ) Hesselink, President en CEO, Edelman EMEA, zegt: “We zijn Steve zeer dankbaar voor alles wat hij voor Edelman heeft gedaan. Onder zijn leiding is het bedrijf met meer dan 30% gegroeid en hij heeft een transformerende rol gespeeld in zowel Nederland als daarbuiten. Wij wensen hem het allerbeste in zijn volgende avontuur. Ik kijk ernaar uit om de groei Edelman Amsterdam te zien versnellen onder leiding van Andrew en twijfel er niet aan hij buitengewoon succesvol zal zijn als leider van het team. Zijn benoeming is een duidelijke intentieverklaring met betrekking tot onze plannen voor onze Nederlandse activiteiten. Amsterdam speelt een belangrijke rol binnen Edelman en deze benoeming zal de integratie van onze activiteiten hier en in de regio verder verdiepen.”
De verhuizing komt op een cruciaal moment voor Edelman, nu het bureau haar mogelijkheden en klantenbestand verder uitbreidt in het streven om het wereldwijde communicatieadviesbureau te worden.
Edelman begint ook aan een nieuw creatief hoofdstuk met de aanstelling van het Braziliaanse creatieve duo Marco Serra en Marcos Alves, beter bekend als “The Markos”. De twee hebben baanbrekend werk op hun naam staan dat bekroond is voor verschillende prijzen, zoals de Cannes Lions, Clio Awards en GrandPrix For Good op Eurobest. Omdat de sociale media opdrachten in de regio zijn gegroeid, breidt het bureau ook dit aanbod uit onder leiding van Bruno Tozzini, Creative Director Social & Activation, die overkomt van TBWA.
Eerder deze zomer kondigde Edelman ook de benoeming aan van Karlijn Marchildon, Managing Director Brand, die nauw zal samenwerken met creative, digital en strategy om ons geïntegreerde aanbod aan klanten uit te breiden.
Steve Heywood, GM, Edelman Amsterdam, zegt: “Het is een voorrecht geweest om leiding te geven aan het getalenteerde team in Amsterdam en ik ben trots op onze groei, klantenportfolio en nieuw talent, die samen echt transformatief werk opleveren. Dit is het perfecte moment om het stokje door te geven aan Andrew Foote, een getalenteerde leider die goed gepositioneerd is om het volgende hoofdstuk voor onze business in Nederland te schrijven.”
Over Edelman
Edelman is een wereldwijd communicatie- en marketingbureau dat samenwerkt met bedrijven en organisaties en hen helpt bij het ontwikkelen, promoten en beschermen van hun merken en reputaties. Door gebruik te maken van een geïntegreerde aanpak van communicatie en marketing worden doordachte en effectieve oplossingen bedacht om klanten in staat te stellen hun bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Recente onderscheidingen zijn onder andere PRWeek Agency of the year 2023, Cannes Lions Grand Prix for PR; en Cannes Lions Independent Agency of the year 2022. Sinds haar oprichting in 1952 is Edelman een onafhankelijk familiebedrijf.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.