Industry Wire

Geplaatst door Media NHL Stenden Hogeschool

ediplomeerde studenten master Content and MediaStrategy klaar voor groeiende vraag op de arbeidsmarkt

De eerste lichting gediplomeerde studenten van de master Content and Media Strategy is klaar voor de arbeidsmarkt. In nauwe samenwerking met het werkveld ontwikkelde NHL Stenden hogeschool deze eenjarige master om te kunnen voldoen aan de snel stijgende vraag naar professionals op het gebied van content- en mediastrategie. De master, die ook veel buitenlandse studenten trekt, ging vorig jaar in september vliegend van start met 25 nieuwe studenten. Dit jaar startten maar liefst 62 nieuwe studenten.

Een baan voordat je bent afgestudeerd

De opleiding MCMS voorziet in een grote behoefte van het werkveld. Een deel van de studenten kan direct na het afstuderen aan de slag bij hun afstudeerbedrijf. Om het masterniveau aan te tonen, werken de studenten gedurende het studiejaar aan een content- en mediastrategie voor een zelfgekozen organisatie. Zo hebben studenten onder andere strategieën ontwikkeld voor bedrijven als Craft, TGI Fridays en NDC Mediagroep.

Met het werkveld aan de tekentafel
De opleiding MCMS is in nauwe samenwerking met het werkveld tot stand gekomen. Bianca Harms, initiator en coördinator van de master: “Ons doel is om studenten een ideale start te geven in de arbeidsmarkt. Dat kan alleen als we met ons onderwijs goed aansluiten bij de wensen van het werkveld. We hebben van meet af aan afgestemd met vooraanstaande partijen in de markt. We zijn dan ook enorm blij met de goede samenwerking met onze Raad van Advies waarin senior experts van partijen als IKEA, AHOLD, GroupM en NDC vertegenwoordigd zijn. Daarom durf ik ook echt te stellen dat onze afgestudeerden het verschil kunnen maken in het domein van content en mediastrategie bij zowel bureaus, uitgevers als gevestigde merken”.

Content is en blijft king
De snelle ontwikkelingen in digitale media en de daaruit voortkomende veranderingen in consumentengedrag maken dat organisaties op een steeds effectievere manier in contact moeten komen met hun interne en externe stakeholders. Traditionele communicatie-theorieën en -toepassingen voldoen niet meer. Organisaties richten zich daarom steeds meer op het creëren en verspreiden van mediacontent. Contentmarketing is geen trend meer, maar heeft zich ontwikkeld tot een essentiële strategie om op lange termijn zinvolle interactie en relaties met doelgroepen te creëren.

Wereldwijde behoefte
De behoefte vanuit het werkveld was de aanleiding voor de start van de opleiding en dit beperkt zich niet tot Nederland. Contentstrategie is wereldwijd relevant en dus trekt de opleiding ook veel internationale studenten aan. Een goed verhaal gaat als vanzelf de wereld over.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht