De eerste crowdsourced publisher van Nederland

Magazineland wordt momenteel hevig hervormd. Sanoma Media Netherlands (SNM) houdt in elk geval haar tijdschriften met een groot digitaal potentieel. En dat is niet voor niets. Content Collective – de eerste Crowdsourced Publisher van Nederland – is het logische gevolg van deze trend. Een netwerk van meer dan 150 mensen publiceert dagelijks nieuwe content op een handvol digitale magazines.
Inhoud, flexibiliteit & slagkracht
Content Collective bestaat uit zelfstandige professionals die à la minute kunnen worden ingehuurd en de ruimte krijgen om hun talenten breed in te zetten. Ringeling: “Voor ons geen stenen gebouwen, geen overhead en geen hiërarchie. Wél volledige aandacht voor onze eigen professionals, voor onze klanten én voor onze lezers!”.
Content Collective komt voort uit het in 2008 opgerichte online platform Contentgirls. Wat startte als een blog is uitgegroeid tot een netwerkorganisatie met 110 bloggers, een team van 20 eindredacteuren en 20 CSI’ers (Content, Strategy & Innovation) en vier titels. De club biedt al geruime tijd een krachtig platform aan adverteerders en daarnaast volledige contentoplossingen voor bedrijven.
Hoogwaardig en vrijwillig
Wat Content Collective mede bijzonder maakt, is dat de professionals vrijwillig werken aan de magazines. Xaviera Ringeling, initiatiefnemer en bedenker van Content Collective: “Hoogwaardige content die zó structureel wordt verzorgd door vrijwillig opererende professionals, dat is echt bijzonder. Goede bloggers zijn lastig te vinden, maar nog veel lastiger aan je te binden. Door de voordelen die ons collectief biedt, lukt dat wel.” Professionals die dat willen, kunnen zich als ZZP’er via Content Collective verhuren voor betaalde opdrachten.
Broedplaats zonder vaste stek
Content Collective is een virtuele broedplaats en verzamelplek voor contenttalent. Ringeling: “Het bijzondere aan wat wij doen, is niet dat we ons vak verstaan en ook niet dat we klussen uitvoeren voor bedrijven. Het bijzondere is de manier waarop we elkaar faciliteren. We zijn een meritocratie: hoe meer je erin stopt, hoe meer je eruit haalt.” Daarnaast: “Niemand hoeft bang te zijn voor z’n functie, er is namelijk genoeg plek voor iedereen. Dat schept niet alleen een bijzondere sfeer, maar zorgt er ook voor dat we veel sneller kunnen bewegen dan de meeste organisaties. Mensen gaan veel minder met de hakken in het zand als ze zich niet bedreigd voelen.”
Mensen en geen productiefactor
Met Content Collective doet Ringeling waar ze in gelooft: “Eigenlijk doen we drie dingen in een hele specifieke volgorde. Ten eerste bekijken we elk van onze mensen als volledig mens met alle potentie die zij hebben en niet als productiefactor. Vervolgens bieden we opdrachtgevers de mogelijkheid om die zeer bevlogen mensen in te zetten voor vraagstukken waar ze zelf niet uitkomen. En als laatste bieden we adverteerders een netwerk waarmee ze hun doelgroep kunnen bereiken. Doordat we mensen als geheel bekijken, doen we de rest beter.”
Ringeling stelt dat veel bedrijven op dat punt kunnen leren van Content Collective: “We hopen dat ze dat ook doen, wij delen onze kennis en ervaringen graag. Wij vertellen graag hoe we de intrinsieke motivatie van 150 vrijwilligers weten aan te spreken, terwijl zij het er bij hun riant betaalde mensen vaak helemaal niet uitkrijgen.“
Sociaal dankzij internet
Content Collective is nog bezig om de eerste investeringen terug te verdienen, maar is tegelijkertijd – met het collectief – aan het brainstormen over revenue sharing. De bedoeling is dat wat er verdiend wordt ook meritocratisch wordt teruggestopt. Daarnaast zijn er natuurlijk de opdrachten waaraan mensen ook gewoon geld verdienen. Ringeling: “Content Collective is dus geen commune ofzo. We denken alleen dat het internet ons de mogelijkheid biedt om sociaal te zijn. Sociaal met kennis, sociaal met netwerken, sociaal met elkaar en sociaal met ons werk. En daar maken we optimaal gebruik van.”
Magazine op maat
Wie wil proeven aan de waarde van het collectief, heeft nu de kans om het zelf te ervaren. Content Collective maakt een magazine voor jou. Gratis en voor niets. Drie weken lang verzorgen wij uitmuntende content over het leukste of aantrekkelijkste onderwerp dat wij binnenkrijgen. Daarmee laat de beweging zien dat het snel kwalitatief goed werk levert. Voor meer informatie over de kans op een eigen magazine kun je terecht op www.content-collective.nl/deel-je-idee
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.