Eerste integratie telecom en zorg-ICT voor huisartsen

Telecomspecialist Vtel telecom en zorg-ICT leverancier PharmaPartners slaan de handen ineen om de bereikbaarheid van huisartspraktijken te helpen vergroten. Tijdens de Huisartsbeurs 2014 tekenden zij een intentieverklaring. Het is de eerste keer in Nederland dat een verregaande integratie tussen een huisartsinformatiesysteem (Medicom) en een telecomoplossing (Vcares) tot stand komt.
Bereikbaarheid en beschikbaarheid is voor huisartsenposten en huisartspraktijken een belangrijk thema. Volgens de meest actuele richtlijn van de Landelijke Huisartsenvereniging (LHV) moet een huisartspraktijk 6 uur per dag bereikbaar zijn. Een patiënt moet altijd te woord worden gestaan door een „medisch kundig persoon‟ en in geval van spoed moet de beller binnen 30 seconden een medewerker aan de telefoon hebben. En dat terwijl het aantal telefoontjes op de praktijk en bij de huisartsenpost alleen maar toeneemt. PharmaPartners en Vtel onderkennen dit probleem en pakken het samen aan.
De aanpak
De integratie tussen huisartsinformatiesysteem Medicom van PharmaPartners en
telecomoplossing Vcares van Vtel bestaat uit 4 onderdelen:
1) Integratie van Medicom en telefonie. Dit maakt een betere afhandeling van
in- en uitgaand belverkeer mogelijk. Het medisch dossier van de beller
wordt automatisch geopend en de medewerker van de huisartspraktijk kan
de patiënt direct vanuit het dossier bellen.
2) Geautomatiseerde triage door middel van Voice Response. De beller geeft
via een geautomatiseerd systeem aan wat de aard en urgentie van de klacht
is. Hierdoor kan het telefoontje direct naar de juiste hulpverlener worden
geleid en deze heeft al de nodige achtergrondinformatie bij aanvang gesprek.
3) Sturing en verantwoording. Door de integratie van Medicom en Vcares kan
de telefonische bereikbaarheid beter in kaart worden gebracht. Op basis van
deze managementinformatie kan de huisartspraktijk de bereikbaarheid verder verbeteren. Zorgverzekeraars stellen hier steeds meer eisen aan.
4) Rijkere dossiervorming. Na toestemming van de patiënt kan de huisarts-
praktijk telefoongesprekken opnemen en aan het patiëntendossier toevoe-
gen.
“Hier heb ik lang op gewacht”
Rob Beumer, huisarts in Best: “Hier heb ik lang op gewacht. Een integratie als deze betekent een enorme verbetering van de service. De praktijkmedewerkers kunnen bovendien beter anticiperen op de hulpvraag, waardoor de kans op fouten afneemt. Door de managementinformatie en analyses op bijvoorbeeld wachttijden, kunnen we gerichte instructie geven aan medewerkers en interne processen verbeteren.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.