Eerste stap naar digitale Rechtspraak gezet: landelijke uitrol Office 2013 geslaagd

Den Haag, 28 januari 2014 – Sinds het nieuwe jaar is de Rechtspraak in Nederland gemigreerd van Office 2003 naar Office 2013. Een overgang die de eerste stap betekent richting een papierloze rechtspraak. Binnen nu en een aantal jaren is de doelstelling om de Rechtspraak geheel te digitaliseren. Het resultaat van de migratie naar Office 2013 is dat elke rechtspraakmedewerker voorzien is van een nieuwe moderne werkplek en dat de Rechtspraak op het gebied van kantoorautomatisering klaar is voor verdere digitalisering in de toekomst.

Begin 2013 besloot de Rechtspraak alle ruim 11.000 medewerkers te migreren. De eerste aanleiding voor de migratie was de beëindiging van de ondersteuning op Office 2003. Hoewel het ook mogelijk was om te kiezen voor Office 2010 is heel bewust gekozen voor de nieuwste versie van Office; Office 2013. Rob Maas unitmanager bij spir-it (het ICT-bedrijf voor de Rechtspraak) over de overstap: “De uitdaging was om Office 2013 nog in het jaar 2013 uit te rollen, dit is gelukt. De Rechtspraak loopt in de wereld van IT en zeker die van de overheid voorop, wij zijn klaar de verdere digitalisering van de Rechtspraak en daar zijn we trots op.”

Kwaliteit en innovatie

De migratie naar Office 2013, als onderdeel van de moderne werkplek, is een voorwaarde voor het programma Programma Modernisering Rechtspraak dat door de minister van Veiligheid en Justitie en de Raad voor de Rechtspraak is opgezet. Het doel van het programma is om de rechtspraak in Nederland te digitaliseren en de rechtsgang te moderniseren. Naast de migratie naar Office 2013 is ook gestart met de uitrol van Sharepoint 2013. Met behulp van de nieuwe Sharepoint omgeving wordt het delen van documenten en het documentmanagement makkelijker en ondersteunt dit platform in de dienstverlening naar de burgers. Later staat ook Lync 2013 op de agenda. Met deze toepassing wordt de communicatie verbeterd door de mogelijkheid van chat en video conferencing.