Industry Wire

Geplaatst door Effie Awards

Effie Awards 2022: drie keer Goud, vijf keer Zilver en zes keer Brons

Amsterdam, 8 november 2022 – In een bomvol Theater Amsterdam zijn vanavond de Effie Awards 2022 uitgereikt. De Hartstichting, Lay’s (PepsiCo) en ŠKODA Nederland mochten een Gouden Effie Award in ontvangst nemen. McDonald’s, OHRA, IVN Natuureducatie, A.S. Watson Health & Beauty Benelux en Stichting Het Vergeten Kind een Zilveren Effie Award. De Bronzen Effie Award is zes keer uitgereikt. Met 38 ingezonden cases in zeven categorieën en 14 Effie Awards is volgens de initiatiefnemers van de Effie Award, brancheverenigingen VIA en bvA, de editie van 2022 een van de meest succesvolle in de geschiedenis van de marketingprijs.

Juryproces

De zestig juryleden, onder hen zowel vertegenwoordigers van bureaus en adverteerders als onafhankelijke leden, hebben in de afgelopen weken de cases beoordeeld aan de hand van de beoordelingscriteria die per categorie gelden. Uit de selectie van de vakjury’s heeft vervolgens de hoofdjury, bestaande uit hoofdjuryvoorzitter Alfred Levi, onafhankelijk hoofdjurylid Hans Middelhoek en de voorzitters van de zeven deeljury’s, de uiteindelijke winnaars gekozen.

Hoge maatschappelijke betrokkenheid

Kijkend naar de inzendingen van 2022 zijn hoofdjurylid Hans Middelhoek verschillende trends opgevallen. Middelhoek: “Wat opvalt is dat we dit jaar cases met maatschappelijke relevantie zien terugkomen in alle categorieën en niet enkel in de categorie Maatschappelijk. Hieruit kunnen we concluderen dat maatschappelijke betrokkenheid een belangrijk onderdeel van ons vak is geworden, met mooi resultaat op verschillende niveaus. Ook opvallend is het hoge aantal inzendingen (en bekroningen) in de categorie Merk. Het is duidelijk zichtbaar dat de grenzen van de Effie Awards echt verlegd zijn. We zijn een marketingprijs geworden. En de rol die marketing kan spelen gaat ver. Met impact op de business én op de maatschappij.”

 

Alle winnaars op een rij

GOUD

Nederland één 6-Minutenzone

Adverteerder: Hartstichting

Bureau(s): Triple Double | Initiative | Bijl PR

Categorie: Maatschappelijk

Lay’s Iconic Restaurant Flavours

Adverteerder: Lay’s (PepsiCo)

Bureau(s): Fitzroy Amsterdam | OMD Nederland | King George | Native Nation

Categorie: Succesvolle Introductie

Hoe je met Zaterdag de harten van Nederland verovert
Adverteerder: ŠKODA Nederland

Bureau(s): Selmore Creative Agency | MediaCom Nederland

Categorie: Merk

ZILVER

Good Times in your pocket
Adverteerder: McDonald’s Nederland

Bureau(s): TBWA\NEBOKO | Omnicom Media Group Nederland | DDB Unlimited
Categorie: Branded Customer Experience

De Kilometerverzekering. Ja, dat is OHRA
Adverteerder: OHRA

Bureau(s): Joe Public Take-Away Advertising | Colorbleed Studio’s | Holy Fools | Mindshare Netherlands

Categorie: Succesvolle Introductie

May the forest be with you: hoe stadskinderen weer in contact komen met de natuur Adverteerder: IVN Natuureducatie

Bureau(s):

Categorie: Impactvolle Propositie

Kruidvat: van prijsvechter naar hartendief
Adverteerder: A.S. Watson Health & Beauty Benelux

Bureau(s): DDB Unlimited & Eigen Fabrikaat | ANNOMAN | Initiative | Greenhouse Group | We Are Blossom
Categorie: Merk

Het Vergeten Kind stopt gesloten jeugdzorg

Adverteerder: Stichting Het Vergeten Kind

Bureau(s): Happy Horizon | WWAV | 2twintig PR

Categorie: Maatschappelijk

BRONS

Venco Choco D’rop | Hoe een bijzondere smaakcombinatie Nederland veroverde

Adverteerder: Cloetta/Venco

Bureau(s): Alfred International

Categorie: Succesvolle Introductie

Level up met HiPRO

Adverteerder: Danone Nederland

Bureau(s): Endeavour | MediaCom Nederland | Greenhouse Group

Categorie: Succesvolle Introductie

Kruidvat: van prijsvechter naar hartendief
Adverteerder: A.S. Watson Health & Beauty Benelux

Bureau(s): DDB Unlimited & Eigen Fabrikaat | ANNOMAN | Initiative | Greenhouse Group | We Are Blossom

Categorie: Gedrag Lang

Dat is het lekkere van Albert Heijn
Adverteerder: Albert Heijn

Bureau(s): TBWA\NEBOKO | dentsu | Boomerang Agency | MPG | Holy Fools | Jelier & Schaaf | Ambassadors | Amp.Amsterdam | Public Audio

Categorie: Merk

Het succes van een ‘zuinig’ verhaal

Adverteerder: Zeeman

Bureau(s): Persuade

Categorie: Merk

De meest liefdevolle kerst ooit

Adverteerder: Albert Heijn

Bureau(s): TBWA\NEBOKO | dentsu | Boomerang Agency | MPG | Holy Fools | Jelier & Schaaf | Ambassadors | Amp.Amsterdam | Public Audio

Categorie: Gedrag Kort

Over Effie

Effie Awards wordt in meer dan vijftig landen, verspreid over vijf continenten, aan de meest effectieve marketing- en communicatiecases in zeven categorieën toegekend. Inzenders voor een Effie moeten aantonen dat de activiteiten, gebaseerd op een sterk strategisch inzicht, een belangrijke of doorslaggevende rol hebben gespeeld bij het behalen van een buitengewoon marketingresultaat of maatschappelijke impact. Effie Netherlands is onderdeel van Effie Worldwide, Inc., gevestigd in New York (VS), en wordt sinds 1983 in Nederland georganiseerd door brancheplatform VIA en bvA, netwerk van merkleiders.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht