Industry Wire

Van ergernis in de voetbalkantine tot 150 interactieve voetbalclubs

Alkmaar, 29 mei 2014: Wat in de voetbalkantine van LSVV begon met een ergernis, is in twee jaar tijd uitgegroeid tot een unieke clubapp. Meer dan 150 verenigingen maken er al gebruik van. Wekelijks checken 50.000 voetballers en hun fans de clubapp van hun favoriete voetbalvereniging.

Amateurvoetbalapp is het verhaal van twee voetbaldieren, Dave Sneekes en Richard Beers, die met hun unieke propositie en enthousiasme in korte tijd een bekende speler zijn geworden in de wereld van het amateurvoetbal.

Het ontstaan
We gaan terug naar 2011, een koude regenachtige zondagochtend in oktober. De spelers van LSVV 5, het team uit Langedijk waarin Dave op dat moment speelt, mogen weer de wei in. Helaas werd de wedstrijd laat afgelast en was Dave zijn bed voor niets uitgekomen. Teleurstelling alom. Maar het idee voor een LSVV App was wel geboren.

Amateurvoetbalapp 1.0: een standaard clubapp met wedstrijdinformatie en clubnieuws
Goede ideeën ontstaan vaak uit een behoefte, maar hoe vaak worden ze daadwerkelijk omgezet in een product of dienst? Na een inventarisatie bij voetbalverenigingen, appbouwers en investeerders werd een stabiele basis uitgewerkt voor de eerste clubapp. Dave wilde nooit meer voor niets zijn bed uit komen. De clubapp zou hem en zijn maten voortaan waarschuwen voor iedere afgelasting.

Amateurvoetbalapp marktleider op het gebied van clubapps
Na marktonderzoek onder verenigingen en actieve voetballers werd duidelijk waaraan de app verder diende te voldoen. Naast een pushbericht wanneer een wedstrijd wordt afgelast, moest de clubapp de gebruiker voorzien van actuele wedstrijdprogramma’s, uitslagen, standen en uiteraard het laatste clubnieuws. Het liefst moest de app ook gratis zijn voor verenigingen. De basis was duidelijk. Amateurvoetbalapp 1.0 werd daarna binnen een paar maanden gerealiseerd.

De eerste clubs werden in februari 2012 aangesloten. Hoe kan het ook anders dat deze uit de gemeente Langedijk kwamen. De primeur van een eigen app was voor SV DTS, Vrone en CV Wieringermeer. Al snel volgde meer voetbalclubs en in september 2013 stond de teller al op 60. De behoefte aan een eigen clubapp was duidelijk.

Amateurvoetbalapp 2.0: de ultieme clubapp
Waar in het seizoen 2012/2013 een eigen app voor verenigingen vaak nog een ‘ver van hun bed show’ was, bleek dat aan het begin van het seizoen 2013/2014 de vraag naar actuele clubinformatie steeds groter werd. Hierdoor werd besloten om een geheel vernieuwde app te realiseren, de Amateurvoetbalapp 2.0. De belangrijkste verbeterpunten waren de interactiviteit, de actieve communicatie met leden en de vele mogelijkheden voor sponsoren.

Uiteindelijk werden de volgende functionaliteiten gerealiseerd in Amateurvoetbalapp 2.0:
– Live meepraten bij wedstrijden (statistieken, foto’s en opmerkingen)
– Teams volgen als speler of supporter
– Beschikbaarheidsmodule
– Ieder team zijn eigen teampagina
– 15 premium sponsor posities
– Pushberichten versturen naar gebruikers vanuit vereniging
– Integratie webshop sponsoren of op commissiebasis

Na de lancering van Amateurvoetbalapp 2.0 werd het team bedolven onder aanvragen van voetbalverenigingen. Zo werden er in januari bijna 100 informatie aanvragen ontvangen via de website www.amateurvoetbalapp.nl. Om al deze clubs in korte tijd te kunnen voorzien van hun eigen app waren lange werkdagen geen uitzondering. Op dit moment zijn bijna alle clubs over van de oude app naar Amateurvoetbalapp 2.0 en zijn ook alle nieuwe clubs voorzien van een eigen clubapp. Iedere maand worden er zo’n 25 nieuwe clubs aangesloten. Toch kan het opgeschaalde team binnen 3 weken een club van een eigen app voorzien. Een ongekend succes.

Geld verdienen voor clubs met Amateurvoetbalapp 2.0
Amateurvoetbalapp geeft verenigingen twee opties. Zo kan een vereniging kiezen voor een gratis clubapp of voor een betaalde variant. De keuze beïnvloedt de werking van de app niet, maar alleen het verdienmodel. Wanneer een vereniging de gratis variant kiest neemt het team van Amateurvoetbalapp de verkoop van advertentieruimte voor haar rekening. Besluit een vereniging de app af te kopen, dan kunnen zij zelf advertentieposities verkopen aan sponsoren of lokale ondernemers. Een vereniging met een actieve sponsorcommissie zal hier al snel € 1.000,- tot € 1.500,- per seizoen mee kunnen verdienen. Goede voorbeelden van actieve clubs zijn IJVV IJsselmuiden, LSVV, en SV DTS. Bekijk hun clubapp eens in de appstores.

Ook een eigen clubapp?
Bij Amateurvoetbalapp is het voor iedere, onder de KNVB voetballende, vereniging mogelijk om een eigen clubapp te lanceren. Clubs die zich nu aanmelden kunnen in het nieuwe seizoen direct
aan de slag met hun eigen clubapp.

Meer informatie is te vinden op de website van Dave en Richard: www.amateurvoetbalapp.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht